Citat:
Ursprungligen postat av SiX-UgLy
Jag hade tänkt läsa språk på universitet eller vad det heter. Så jag har lite frågor
1. Har hört att man måste klara ett högskoleprov innan man kan komma in. Hur svårt är det? Jag är ju inte direkt den smartate människan..
2. Jag hade i första hand tänkt läsa japanska och tyska, möjligtvis lite mer engelska. Går det att bara läsa dom?
3. Hur långa dagar går man i så fall? Och när är man färdig med "utblidningen"
4. Är det som att gå i en vanlig skola? Gör man samma sak? Redovisar osv? För tanten på vuxen psyk sa att på hennes tid så var det inga klasser utan man jobbade själv hela tiden. Jag vill inte behöva redovisa eller prata med andra!
5. Hur mycket kostar det?
6. Har sett att man kan åka på på språkresor. Vad vet ni om det???
1. om du inte redan har behörighet för att få läsa det du vill läsa (står på universitetets hemsida vad som krävs) så måste du söka på högskoleprovet.
2. Jag vet att vissa universitet ger enstaka kurser i språk, det får du kolla med aktuell skola.
3. Det beror på om du läser flera ämnen parallellt.
4. Du har seminarier (lektioner) sen får du uppgifter att göra, böcker att läsa eller redovisningar att planera till och efter "lektionerna". Du gör inte allting själv men mycket, du kommer bli tvungen att interagera med andra människor!
5. Om du är svensk medborgare kostar bara kurslitteraturen.
6. Vissa kurser/program anordnar språkresor, eller utomlandsstudier vet jag.