2013-02-04, 18:42
Medlem
Jag hade tänkt läsa språk på universitet eller vad det heter. Så jag har lite frågor

1. Har hört att man måste klara ett högskoleprov innan man kan komma in. Hur svårt är det? Jag är ju inte direkt den smartate människan..

2. Jag hade i första hand tänkt läsa japanska och tyska, möjligtvis lite mer engelska. Går det att bara läsa dom?

3. Hur långa dagar går man i så fall? Och när är man färdig med "utblidningen"

4. Är det som att gå i en vanlig skola? Gör man samma sak? Redovisar osv? För tanten på vuxen psyk sa att på hennes tid så var det inga klasser utan man jobbade själv hela tiden. Jag vill inte behöva redovisa eller prata med andra!

5. Hur mycket kostar det?

6. Har sett att man kan åka på på språkresor. Vad vet ni om det???
Citera
2013-02-04, 18:45
Medlem
olof86s avatar
Fan ska du lära dig språk för om du inte vill prata med andra.
Citera
2013-02-04, 18:48
Medlem
iwlss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiX-UgLy
Jag vill inte behöva redovisa eller prata med andra!
Vad fan tänkte du där? Språk passar nog inte riktigt dig min vän.
Citera
2013-02-04, 18:48
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Citat:
Jag hade tänkt läsa språk på universitet eller vad det heter. Så jag har lite frågor

1. Har hört att man måste klara ett högskoleprov innan man kan komma in. Hur svårt är det? Jag är ju inte direkt den smartate människan..

2. Jag hade i första hand tänkt läsa japanska och tyska, möjligtvis lite mer engelska. Går det att bara läsa dom?

4. Är det som att gå i en vanlig skola? Gör man samma sak? Redovisar osv? För tanten på vuxen psyk sa att på hennes tid så var det inga klasser utan man jobbade själv hela tiden. Jag vill inte behöva redovisa eller prata med andra!

1. Varför läsa på universitet? Komvux kanske?
http://www.studentum.se/search/vuxenutbildning-komvux-japanska/a8-c738

NTI skolan är på distans.

2. Ja

3. Beror på hur snabbt du vill klara kursen.

4. Nej, allt sköts om du vill hemifrån, via dator och telefonkontakt med lärare, du slipper till och med se/träffa andra människor. Men givetvis ställs vissa krav på dig som student, exempelvis inlämnande av uppgift, skriftlig eller muntlig eller bägge två 1 till 8 gånger i månaden beroende på hur snabbt du väljer att läsa kursen.

5. 0kr Dessutom har du rätt till studiemedel via CSN

6. Ingenting!
Senast redigerad av -.VindictivE.- 2013-02-04 kl. 18:51.
Citera
2013-02-04, 18:49
Medlem
bosse.gote48s avatar
Finns det inte så du kan ta olika kurser i språk på komvux? Och att lära sig flera olika språk samtidigt när man är 20+ är inte det lättaste ska du veta, du får nog satsa måååånga timmar på det.
Citera
2013-02-04, 19:06
Medlem
Det finns en anledning till att jag inte vill prata, just i skolan! Men det är inget jag vill prata om här och det har inte med saken å göra!

Ne att lära sig 2 språk samtidigt kan bli tufft men jag har väldigt lätt för språk, och jag vet att det inte kommer bli några problem.

Men hur funkar det på komvux då?
Citera
2013-02-04, 19:31
Medlem
bosse.gote48s avatar
Citat:
Det finns en anledning till att jag inte vill prata, just i skolan! Men det är inget jag vill prata om här och det har inte med saken å göra!

Ne att lära sig 2 språk samtidigt kan bli tufft men jag har väldigt lätt för språk, och jag vet att det inte kommer bli några problem.

Men hur funkar det på komvux då?

Ta kontakt med komvux, fråga om de finns kurser i de språk du tänkt läsa lokalt. Annars frågar du om du får plugga på distans. De brukar dom gå med på
Citera
2013-02-04, 20:03
Medlem
Citat:

1. om du inte redan har behörighet för att få läsa det du vill läsa (står på universitetets hemsida vad som krävs) så måste du söka på högskoleprovet.

2. Jag vet att vissa universitet ger enstaka kurser i språk, det får du kolla med aktuell skola.

3. Det beror på om du läser flera ämnen parallellt.

4. Du har seminarier (lektioner) sen får du uppgifter att göra, böcker att läsa eller redovisningar att planera till och efter "lektionerna". Du gör inte allting själv men mycket, du kommer bli tvungen att interagera med andra människor!

5. Om du är svensk medborgare kostar bara kurslitteraturen.

6. Vissa kurser/program anordnar språkresor, eller utomlandsstudier vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in