2013-02-04, 12:46
Bannlyst
Jag är mellan 20-25 år gammal och sitter just nu hemma utan någon större sysselsättning.
Jag hoppade av gymnasiet pga att jag var väldigt skoltrött, har sedan testat ett par utbildningar som visat sig vara skit och även dom har jag hoppat av. Dock var det ett bra tag sedan jag studera så jag har fått tillbaka suget lite men helst vill jag jobba men finns ju inga jobb att få. (Söker ofta)

Jag har goda kunskaper av att skapa hemsidor osv och har tjänat pengar på det så jag har alltid klarat mig på dom pengarna. Dock har jag beslutat att frysa alla dom pengarna och investera dom i ett företag om något år. (Men har ingen utbildning inom webbutveckling, är helt självlärd. Därför kan jag inte få jobb inom det yrket)

Men nu måste jag på allvar ta tag i livet, jag kan inte bo hemma mer. Jag har aldrig tagit något bidrag från staten och vill inte heller göra det! Hellre dör jag. Jag vill bara ha ett jobb, om jag tjänar stora pengar eller inte är inte det viktiga. Jag vill kunna ha en egen lägenhet och pengar till mat och lite nöjen.

Vad borde jag göra? Vad hade ni gjort..
Detta kväver mig långsamt och åren tickar iväg snabbt..
Citera
2013-02-04, 13:22
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LevLivet999
(Men har ingen utbildning inom webbutveckling, är helt självlärd. Därför kan jag inte få jobb inom det yrket)
Varför inte det? Har du inte hemsidor på nätet du själv gjort som du kan referera till?

Skriver du ett bra CV och refererar till lite hemsidor som du själv gjort så er jag inget hinder till att du inte skulle få ett jobb inom yrket. Dock så kanske du kan få räkna med lite lägre ingångslön eftersom du inte har någon dokumenterad utbildning. Det brukar vara ett argument som arbetsgivare kör med.

Annars varför inte skaffa dig en dokumenterad utbildning? Jag menar med din grundkunskap så finns det väldigt stora möjligheter för dig att utvecklas ännu mer inom ämnet. Du kan ju redan grunderna liksom och kan fokuserade på det mer avancerade delarna av utbildningen.
Citera
2013-02-04, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LevLivet999
Vad borde jag göra? Vad hade ni gjort..
Detta kväver mig långsamt och åren tickar iväg snabbt..

Såhär hade jag gjort:
-Du är inte speciellt sexig på arbetsmarknaden på grund av att du inte har någon utbildning, vilket du redan konstaterat. Alltså kommer du hamna långt ner i alla CV-högar du hamnar i, och det kommer bara bli värre för varje jobb du skickar in. Dvs: För varje jobb du blir ratad blir du lite mindre attraktiv, vilket gör arbetssökandet till en nedåtgående spiral. Efter ett tag måste du övergå till att söka alla tänkbara jobb, som du inte heller får eftersom du är överkvalificerad för att städa etc. Så sluta söka redan idag, det är helt enkelt för många med för bra betyg som söker samma tjänst som du söker.
-Däremot så har du redan gjort en del jobb (som egen eller?), vilket du tänkte investera i ett företag "om ett år"? Varför inte investera dem i ditt egna företag redan nu? Starta upp en liten byrå, marknadsför dig hårt (observera att det inte är särskilt viktigt att företaget blir väldigt framgångsrikt), och om något år eller så kanske det är så att en av de byråer som inte skulle ta i dig med tång om du skickade in ditt CV helt plötsligt är intresserade av att köpa din lilla byrå för att få representation på din ort.

Så, istället för att jobba med att söka jobb kan du jobba för att attrahera arbetsgivare genom att vända på det lite. Väldigt många traditionella reklambyråer behöver stärka upp sin digitalkompetens och letar med ljus och lykta efter folk som kan något överhuvudtaget - men de riktigt kompetenta vill inte jobba där. Så där finns en lucka (i sthlm åtminstone).

Jag var exakt där du är nu, i ungefär samma ålder, och såg ganska hopplöst på tillvaron och gjorde exakt som jag skrev. Nu, däremot, ser det helt annorlunda ut. Till viss del beror det på inställning, men framför allt skulle jag säga att kontakter och nätverk är avgörande för att lyckas. Så kartlägg varenda jävel du någonsin träffat som du skulle kunna kränga på något och dyk upp med lyxfika och berätta vad du kan hjälpa dem med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in