2013-02-04, 23:37
Medlem
lillaliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankan666
kylarvattnet har väl mer funktion än att kyla? det ska ju smörja med. det är därför man aldrig har endast vatten i systemet även om man skulle bo i öknen ex. glykol smörjer och förhindrar rost oxå.

Du snackar mycket skit du. Vatten har man för att kyla, glykol har man för att sänka fryspunkten och för att förhindra rost, inget annat.
Citera
2013-02-05, 00:00
Medlem
Kikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilja
Du snackar mycket skit du. Vatten har man för att kyla, glykol har man för att sänka fryspunkten och för att förhindra rost, inget annat.
Börjar med att rätta mig själv då jag trodde man hade glykol för att inte få frysskador när bilen står still i kyla, men tydligen så kyler kylaren så pass att vanligt vatten kan frysa.

Glykolen höjer även kokpunkten.
Citera
2013-02-05, 12:01
Medlem
lillaliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiku
Börjar med att rätta mig själv då jag trodde man hade glykol för att inte få frysskador när bilen står still i kyla, men tydligen så kyler kylaren så pass att vanligt vatten kan frysa.

Glykolen höjer även kokpunkten.

Ja en 50/50 blandning ger en kokpunkt på ca 108 grader, tillsammans med trycksatt kylsystem får du en kokpunkt på ca 120 grader.
Citera
2013-02-05, 12:22
Medlem
ankan666s avatar
Citat:
glykol smörjer bla vattenpumpen!
Citera
2013-02-05, 16:14
Medlem
Halmbals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illerballe
Va är det sant att kylsystemet kan frysa när motor är i gång ? de är jo de värsta jag har hört... Har du någon säker källa på det ? :O

Säker källa? Sök runt, eller testa själv med fel glykolblandning så märker du.

Har själv en kompis vars bil kokade en riktigt kall dag under vintern. Kokade alltså av att de frös i kylaren, och cirkulationen av kylarvattnet stannade.
Citera
2013-02-05, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halmbal
Säker källa? Sök runt, eller testa själv med fel glykolblandning så märker du.

Har själv en kompis vars bil kokade en riktigt kall dag under vintern. Kokade alltså av att de frös i kylaren, och cirkulationen av kylarvattnet stannade.

jag var ironisk ... Det är rätt så själv klart att de kan frysa
Citera
2013-02-05, 16:41
Medlem
Halmbals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illerballe
jag var ironisk ... Det är rätt så själv klart att de kan frysa

Jag trodde det, men det finns faktiskt folk till allt så därför lika bra att ge ett ordentligt svar.
Citera
2013-02-05, 17:59
Medlem
lillaliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankan666
glykol smörjer bla vattenpumpen!

Hmm, får väl erkänna att jag aldrig tidigare har hört något om det och hittar inget vettigt vid en snabb googling. Har du någon källa på det? Spontant känns ju inte som att glykol är speciellt bra som smörjmedel men vad vet jag...
Citera
2013-02-05, 18:38
Medlem
ankan666s avatar
Citat:
Hmm, får väl erkänna att jag aldrig tidigare har hört något om det och hittar inget vettigt vid en snabb googling. Har du någon källa på det? Spontant känns ju inte som att glykol är speciellt bra som smörjmedel men vad vet jag...
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in