Citat:
Ursprungligen postat av Magban
En fundering jag har vad det gäller bränsleförbrukningen folk berättar om i tråden. Är det snittförbrukning ni talar om eller är det aktuell förbrukning?
Man undrar ju då det finns folk som hävdar att deras 15år gamla bilar drar hälften av vad en ny bil drar enligt tillverkare. Vägrar trots allt tro att BMW:s motorer drar mer och mer, speciellt inte med den debatt som varit de senaste 5åren
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag misstänker att det som uppges är lägstaförbrukning vid landsvägskörning i de flesta fall. En koll på spritmonitor.de avslöjar ju ofta sanningen. Dvs. att man bör räkna med en medelförbrukning på 0,9-1,1 liter på en BMW med 170-200 hästar. De flesta vill gärna överdriva sitt eget fordons förträfflighet i just bränsleekonomi.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/6-BMW/38-5er.html?fueltype=2&fuelsort=6&power_s=170&power_e =200&powerunit=2
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Självklart är det som du skriver... Själv har jag en turbodiesel med 4 cylindrar på 1,6l alá 2012 som drar ganska exakt 0,68/mil vid 75% kallkörning i stadstrafik. Har gjort en långkörning hittills på 360mil och hamnade då på 0,44/mil, snitthastigheten var knappt 90km/h. Jag äger en lätt bil. Skulle jag se till lägstaförbrukningen är det 0 förutsatt att det är nedförsbacke
Att en 15år gammal BMW i 5-serien skulle dra en deciliter eller två mer per mil är totalt osannolikt, speciellt
då vi pratar om v6
r.
Klarade mig trots allt inte under litern med min gammal A6:a av 2000års modell trots att det är en snål 1,8liters turbo i den.
Jävlar vad ni har missförstått. Här snackade vi om extrem snålkörning, landsväg och en tom bil, med ett ägg under gaspedalen. Då är det väl inte så jävla svårt att räkna ut att det såklart inte är våran generella medelförbrukning

Den drar ca 1.2l/10km i stadstrafik. Nöjd?
Sen verkar du också tro att dagens motorer är någon slags avancerad hyperteknologisk supermaskin, medans motorerna för 10 år sen var gjorda av sten.
Det är i princip samma konstruktion med finjusteringar.
Försöker inte säga att BMW:s motorer är övermänskliga eller något sånt, utan bara att man kunde göra bra motorer för 10 år sen. Deal with it.