2013-02-22, 09:26
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Utmanar du mig ? Jag utmanar inte dig men jag diskuterar gärna, men låt mig först svara vf..

Ja det går att använda ordet i det sammanhanget.

jag utmanade dig att använda punkt 1-8 i din framställan, men gjorde du det?
Citera
2013-02-22, 11:51
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Jo, det finns riktiga bilder som "visar" cockpit, men kalaset är kontrollerad.. detta kallas underrättelseverksamhet och Sverige är inte undantag.
Är du dum i huvudet? Du har fått filmklipp som bevisar motsatsen, bilder också. Men är allt det fejk?

Qaher finns inte. Inte som verkligt flygplan iaf.
Citera
2013-02-22, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Vilket de heller inte behöver göra. Iran har ett mycket begränsat antal S-200 system, och dessa är dessutom av ganska föråldrad karaktär idag (vilket förmodligen betyder att de har färre än vad som uppskattas i drift 2013). De kan inte täcka särskilt stor del av det iranska luftrummet, och de slås snabbt ut av exempelvis kryssningsrobotar.

Föråldrad karaktär.. Kan du vänligen hålla dig till den taktiska verkligheten?

Nej, fortfarande skulle dina AWACS inte riskera något, tror du verkligen att amerikaner är idioter? Eller möjligen att den amerikanska ledningen kör med soft war trams? Och har du någonsin spenderat lite tid till att läsa dina argument?

"Iran har färre antal" - ska detta föreställa en diskussion?

Iranier har egna versioner av S-200 som är mycket effektivare än äldre versionerna. De har även alternativa modeller uppgraderade.

Så du har "inte mycket" att gå på när det kommer till emission.. och i EW kommer du ha problem med Iran. Gå tillbaks till dina satelliter istället

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Haha, ja precis. Enligt iranska källor har man 25 operationella F-14, som säkert gör en jättestor skillnad då de ställs inför avsevärt modernare plan, med avsevärt bättre system, vapen och stridsledning.

"Iran had an estimated 44 F-14s,[57] with some 20 operational by 2009.[58] However, Iranian military sources say that, through the reverse engineering of spare parts and refurbishment, they now have 25 operational F-14s.[59]"

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_F-14_Tomcat

Keep on dreaming IR5, just keep on dreaming.

"Iranska" källor? Vilka är det? Vänligen presentera dessa.. Du menar att Iran anger antalet plan man har?
Citera
2013-02-22, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Är du dum i huvudet? Du har fått filmklipp som bevisar motsatsen, bilder också. Men är allt det fejk?

Qaher finns inte. Inte som verkligt flygplan iaf.

Du kan titta på filmerna..

Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
De flygplan som jag kan erinra mig direkt är förutom Gripen, även Draken,
Eurofighter och Tornado (t.o.m. under ett skarpt uppdrag i Gulfkriget).

Situationen torde vara densamma med F-15, F-16, Mirage 2000 m.fl.

Exempel från Top Gear:

https://www.youtube.com/watch?v=PQECDQYmJkk

Tornado F3:

https://www.youtube.com/watch?v=whzc8RMVkGE

Dr.Spin, förhasta inte det jag nämnde är en principsak..

Jag ska besvara auchentoshan inlägg senare..
Citera
2013-02-22, 13:29
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Bilder på cockpits från moderna västerländska stridsflyg är hemliga, allt som visas öppet är "tillrättalagt"
(Detta citat har sammanfattats av mig, men innebörden i min konstruktion är densamma som IR5:s felaktiga åsikt. Se dennes föregående poster för mer info.)

Här har vi (för första gången?) ett påstående från IR5 som är helt felaktigt och som också kan styrkas!

Grundfelet IR5 gör här är att han förutsätter att västvärlden fungerar på samma sätt som auktoritära regimer. Förutom NK så är Iran det mest kända skitlandet när det gäller överdrifter och hemlighetsmakeri kring militära system.
Och en indoktrinerad idiot med Mulla-skygglappar ser västvärlden på det sätt han har blivit "uppfostrad" att se den.

I Iran är det underförstått att all militär matriel som visas upp på bild eller film aldrig är helt äkta. Detta är pga att man som pro-iranier alltid kan hävda att dom fel, brister, problem och rena falsarier som andra normalbegåvade människor ofta hittar på pro-iransk media, inte stämmer för att man "naturligtvis" inte visar upp dom "skarpa" systemen till 100% då detta är "hemligt".

Detta gäller även tvärtom, dvs att det som visas och faktiskt verkar finnas avseende Iransk militärmatriel, bara är det lilla som man visar. Detta betyder att man har mycket bättre, modernare, kraftigare och fler av olika system i verkligheten, men detta är ju såklart "hemligt".

Och för en indoktrinerad idiot, som likt en sektmedlem har skygglappar större än mullornas skägg, så fungerar västvärlden på samma sätt, Sverige inkluderat.

Att IR5:s påståenden om att bilder på skarpa, fullständiga cockpittar (kuk-kukar?) från västerländska stridsflyg ej existerar är fel, är bevisat och styrkt sedan länge i denna tråden.
Men att få IR5 att förstå att han har fel är som att övertyga Kim-jong Blekfet-galenkalsong att han inte är Gud, dvs att det inte finns några bevis som kan övertyga.

Till dig IR5: Tills för några år sedan hade Sverige allmän värnplikt, även till Flygvapnet. Jag själv, samt tiotusentals andra, har gjort "lumpen" under ca ett år inom flygvapnet i en tjänst som innebär att jag personligen hade direktkontakt med stridsflyg hela tiden.
Jag var på F-10 i Ängelholm och har sett cockpitten på mängder av draken och Viggenplan. Tex stod det ofta ca 10st draken eller Viggenplan uppställda på plattan.

Var alla dessa plan, som grundligt setts av tiotusentals värnpliktiga genom åren, alla mystiska "civila varianter" av svenskt stridsflyg?
Jag vet personligen att flera av just dom individer jag såg flyga skarpt under lumpen även medverkade på dom "flygdagar" som var lite då och då. Under dessa flygdagar så fick dom tusentals civila som besökte tillställningen möjlighet att provsitta, titta och även fotografera cockpitten.
Och alla värnpliktiga som genom åren haft direktkontakt med vårt stridsflyg har aldrig skrivit under något papper om att hemlighålla hur en cockpitt ser ut.

Jag vet att det inte spelar någon roll vilka argument vi kommer med eller vilka bilder och källor vi presenterar, men faktum är att insidan av cockpittar på vanligt stridsflyg i den demokratiska västvärlden inte är något hemligt. Det närmsta man kan komma den dårskap du tror på är dom för stunden hemliga projekt som faktiskt finns/fanns, såsom tex F117 dom första åren.
Det enda avseende en cockpitts layout och utseende som faktiskt KAN vara hemligt och som är något man inte vill visa upp helt öppet, är exakt vilken information som presenteras, och hur, för piloten på dom olika skärmarna. Tex exakt hur radarn "jobbar".
Men dom olika instrumentens placering i en cockpit är inte något hemligt pga att det omöjligen kan vara till fördel för en fiende att veta hur ditt stridsplans cockpit ser ut. Tänk efter själv människa!

Men du hävdar alltså fortfarande att inga "skarpa/fullständiga" bilder eller filmer på cockpits från JAS39, Draken/Viggen på sin tid, Tornado, Harrier, F-15, F-16, F-18 osv Existerar!?

Sluta trolla nu IR5, med tanke på att du har intelligens nog att använda datorer och, om än dåraktigt, argumentera så är du inte helt mentalt handikappad. Tror du verkligen på att det är som du säger?
Senast redigerad av BuprenOrvar 2013-02-22 kl. 14:22. Anledning: Klargörande ang citatet...
Citera
2013-02-22, 13:36
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Föråldrad karaktär.. Kan du vänligen hålla dig till den taktiska verkligheten?

Eftersom Ryssland (det land robotsystemet kommer ifrån) fasade ut de sista för 12 år sedan, och de inte används av några andra länder än u-länder och mindre militärt kompetenta nationer, så är de i allra högsta grad av föråldrad karaktär.

Dina diverse "taktiska verkligheter" innehåller ju också sådana små godbitar som att den iranska flottan klarar av att lägga 10000 sjöminor per dygn i krigstillstånd med världens starkaste militärmakt, så de "taktiska verkligheterna" vetefan om man ska ta på så stort allvar.

Citat:
"Iranska" källor? Vilka är det? Vänligen presentera dessa.. Du menar att Iran anger antalet plan man har?

Ja, det menar jag. Precis som de allra flesta andra länder, inklusive Sverige, gör vad gäller sina flygplan.
Citera
2013-02-22, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Här har vi (för första gången?) ett påstående från IR5 som är helt felaktigt och som också kan styrkas!

Grundfelet IR5 gör här är att han förutsätter att västvärlden fungerar på samma sätt som auktoritära regimer. Förutom NK så är Iran det mest kända skitlandet när det gäller överdrifter och hemlighetsmakeri kring militära system.
Och en indoktrinerad idiot med Mulla-skygglappar ser västvärlden på det sätt han har blivit "uppfostrad" att se den.

I Iran är det underförstått att all militär matriel som visas upp på bild eller film aldrig är helt äkta. Detta är pga att man som pro-iranier alltid kan hävda att dom fel, brister, problem och rena falsarier som andra normalbegåvade människor ofta hittar på pro-iransk media, inte stämmer för att man "naturligtvis" inte visar upp dom "skarpa" systemen till 100% då detta är "hemligt".

Detta gäller även tvärtom, dvs att det som visas och faktiskt verkar finnas avseende Iransk militärmatriel, bara är det lilla som man visar. Detta betyder att man har mycket bättre, modernare, kraftigare och fler av olika system i verkligheten, men detta är ju såklart "hemligt".

Och för en indoktrinerad idiot, som likt en sektmedlem har skygglappar större än mullornas skägg, så fungerar västvärlden på samma sätt, Sverige inkluderat.

Att IR5:s påståenden om att bilder på skarpa, fullständiga cockpittar (kuk-kukar?) från västerländska stridsflyg ej existerar är fel, är bevisat och styrkt sedan länge i denna tråden.
Men att få IR5 att förstå att han har fel är som att övertyga Kim-jong Blekfet-galenkalsong att han inte är Gud, dvs att det inte finns några bevis som kan övertyga.

Till dig IR5: Tills för några år sedan hade Sverige allmän värnplikt, även till Flygvapnet. Jag själv, samt tiotusentals andra, har gjort "lumpen" under ca ett år inom flygvapnet i en tjänst som innebär att jag personligen hade direktkontakt med stridsflyg hela tiden.
Jag var på F-10 i Ängelholm och har sett cockpitten på mängder av draken och Viggenplan. Tex stod det ofta ca 10st draken eller Viggenplan uppställda på plattan.

Var alla dessa plan, som grundligt setts av tiotusentals värnpliktiga genom åren, alla mystiska "civila varianter" av svenskt stridsflyg?
Jag vet personligen att flera av just dom individer jag såg flyga skarpt under lumpen även medverkade på dom "flygdagar" som var lite då och då. Under dessa flygdagar så fick dom tusentals civila som besökte tillställningen möjlighet att provsitta, titta och även fotografera cockpitten.
Och alla värnpliktiga som genom åren haft direktkontakt med vårt stridsflyg har aldrig skrivit under något papper om att hemlighålla hur en cockpitt ser ut.

Jag vet att det inte spelar någon roll vilka argument vi kommer med eller vilka bilder och källor vi presenterar, men faktum är att insidan av cockpittar på vanligt stridsflyg i den demokratiska västvärlden inte är något hemligt. Det närmsta man kan komma den dårskap du tror på är dom för stunden hemliga projekt som faktiskt finns/fanns, såsom tex F117 dom första åren.
Det enda avseende en cockpitts layout och utseende som faktiskt KAN vara hemligt och som är något man inte vill visa upp helt öppet, är exakt vilken information som presenteras, och hur, för piloten på dom olika skärmarna. Tex exakt hur radarn "jobbar".
Men dom olika instrumentens placering i en cockpit är inte något hemligt pga att det omöjligen kan vara till fördel för en fiende att veta hur ditt stridsplans cockpit ser ut. Tänk efter själv människa!

Men du hävdar alltså fortfarande att inga "skarpa/fullständiga" bilder eller filmer på cockpits från JAS39, Draken/Viggen på sin tid, Tornado, Harrier, F-15, F-16, F-18 osv Existerar!?

Sluta trolla nu IR5, med tanke på att du har intelligens nog att använda datorer och, om än dåraktigt, argumentera så är du inte helt mentalt handikappad. Tror du verkligen på att det är som du säger?

Sluta med att lägga till mitt användarnamn till påståenden som du själv skrivit ihop.. jag har inte skrivit det inlägg du invänder mot ovan. Hoppas du inser att det är fel att göra så..
Citera
2013-02-22, 14:01
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Sluta med att lägga till mitt användarnamn till påståenden som du själv skrivit ihop.. jag har inte skrivit det inlägg du invänder mot ovan. Hoppas du inser att det är fel att göra så..

Fast med tanke på hur du envisas med att alla länder arbetar med desinformation som får en konspirationsteoretiker att rodna så ligger det en hel del i det han skriver, och det är jag nog inte ensam om att tycka.

Jag har själv gjort militärtjänst inom flygvapnet och har även observerat individer (flygplan alltså) med skarp beväpning stående startklara för incidentberedskap. Samma individ har dessutom förekommit på flyguppvisning med tillgång för allmänheten att gå fram och detaljstudera stora delar av planet, menar du att man bygger om och/eller har en kopia av individen med samma märkning men där delar av planet ser annorlunda ut för att inte avslöja hemligheter. Samma hemligheter som skulle kunna observeras av främmande makt när man sätter incidentberedskapen på prov, för du kan inte mena att man sköter försvarets av landets gränser med uppvisningsplan?
Citera
2013-02-22, 14:20
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:

Du har dravlat i olika poster om detta, jag bara sammanfattade din åsikt även om jag inte ordagrant citerde dig. Jag har inte försökt att ändra din åsikt, bara presentera den kort. Skall se om jag kan ändra min föregående post..

Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Fast med tanke på hur du envisas med att alla länder arbetar med desinformation som får en konspirationsteoretiker att rodna så ligger det en hel del i det han skriver, och det är jag nog inte ensam om att tycka.

Jag har själv gjort militärtjänst inom flygvapnet och har även observerat individer (flygplan alltså) med skarp beväpning stående startklara för incidentberedskap. Samma individ har dessutom förekommit på flyguppvisning med tillgång för allmänheten att gå fram och detaljstudera stora delar av planet, menar du att man bygger om och/eller har en kopia av individen med samma märkning men där delar av planet ser annorlunda ut för att inte avslöja hemligheter. Samma hemligheter som skulle kunna observeras av främmande makt när man sätter incidentberedskapen på prov, för du kan inte mena att man sköter försvarets av landets gränser med uppvisningsplan?

Japp, precis detta jag menar!
Jag minns inte den exakta beteckningen nu, men jag minns väl att just det Drakenplan som ett utav två plan, stod beväpnat som "fisken" dvs incidentberedskap några veckor senare stod uppställd med öppen cockpit för allmänheten att beskåda på "flygets dag".
Dessutom såg jag just denna individen + ett annat plan lyfta samtidigt med ebk mitt i natten när den stod som incidentberedskap, eftersom jag blev snabbt beordrad att avlägsna mig från startbanan pga att "fisken" skulle upp.

Detta är ett konkret exempel på att jag personligen sett ett plan vars cockpit såg exakt lika dan ut när allmänheten beskådade den, som när jag inspekterade den när den stod uppställd på plattan något tidigare.
Detta handlar alltså inte om olika åsikter eller antaganden om att IR5:s påstående är fel, jag med flera Vet att han har fel pga våra egna personliga erfarenheter.
Citera
2013-02-22, 14:42
Medlem
Iövrigt ett ganska bekant mönster med den här misstänksamheten mot "spioner". Den går liksom igen i ett särskilt, men likartat, urval av stater.
Citera
2013-02-22, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Iövrigt ett ganska bekant mönster med den här misstänksamheten mot "spioner". Den går liksom igen i ett särskilt, men likartat, urval av stater.

Det har ingenting med spioner att göra.. Det är skillnad mellan underhållning och militära verkligheten..

Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
(Att IR5:s påståenden om att bilder på skarpa, fullständiga cockpittar (***-*****?) från västerländska stridsflyg ej existerar är fel, är bevisat och styrkt sedan länge i denna tråden.

Ingenting har bevisats eller styrkts.

Citat:
Du skriver att man inte skulle visa upp operativa enheter, men det är ju faktiskt det man gör. Det enda man inte visar är viss hårdvara, men framförallt är det mjukvara som inte visas (och så går man inte ut med hårdvarans fulla kapacitet). Självklart uppgraderas individer kontinuerligt, det är ingen som har hävdat motsatsen (och heller ingen som tagit upp det till diskussion), men du menar alltså att man skulle ha ett antal flygande individer som är märkta på samma sätt som skarpa individer, men som är civila plan som används för utställningar och flyguppvisningar?.

Jag håller med dig att en viss hårdvara som inte visas och detsamma gäller även mjukvaran. Men håller inte med dig om erfarenheten att använda hårdvarans fulla kapacitet , där tog du i väldigt mycket. Det just sånt där som kostar mycket "psykologi" och har du inte erfarenhet eller rättare sagt rätt erfarenhet så ryker både piloten och planen. Nu säger jag inte att du har skrivit så men det är den uppfattningen som en läsare kan få.

Jo det finns en del "märkta" piloter (om man nu ska uttrycka sig så) som har erfarenheter som är mer värda än enstaka plan. Vet du vad det kostar staten för att utbilda dessa upp till den nivån? Vet du att alla piloter inte klarar det? Antalet flygtimmar?
Det är dessa piloters synpunkter som är av stor betydelse då man uppgraderar systemen. Det är också dessa som ska flyga många testflyg.

Citat:
Vad menar då? "I Alert"? Jag måste faktiskt säga att jag har ingen aning om vad du menar... Man har inte separata system för övning och skarp strid (du vet väl om att svenska soldater övar med riktiga vapen, om än inte alltid med skarp ammunition). På samma sätt är det med flygvapnet, man övar med exakt samma hårdvara, även om man inte utnyttjar den fullt ut. Man har exakt samma mjuk- och hårdvara, för hur skulle du annars kunna hantera ett "skarpt" plan i ett skarpt läge om det skiljer sig från det du övar med? Fundera lite på hur normala länders väpnade styrkor övar så ska du nog komma fram till att det enda som skiljer sig mellan övning och strid är ammunition (av uppenbara kostnadsskäl, och att man inte vill skjuta eller spränga de man övar mot) och att man inte pressar sin materiel fullt ut (som jag var inne på tidigare)..

Man har inte separata "system", men dessa som du ser i bild är inte samma "cockpit" som lyfter för att bekämpa fienden. Nej, vem som helst får heller inte hänga med på liknande operationer.. Det här är ingen film. Normala länder? Sånt där är inte en seriös diskussion..
Landet som äger teknologin har specialversioner i alert, (alert aircraft) och dessa är oftast anpassade efter kommande hoten..

En annan sak som du missar är att det finns länder som inte äger teknologierna dessa använder i krig. Där är det mycket annat som gäller och det är stora skillnader mellan begränsningarna som man utsätts för. Du får aldrig /kommer aldrig, att kunna använda systemet fullt ut .. Ni äger teknologin och har också mindre bekymmer med den saken tekniskt sett.
Citera
2013-02-22, 16:48
Medlem
adam7s avatar
Man måste ju beundra mullornas Iran som lyckas bygga ett stealth plan av COTS, med instrument på Cessna nivå, inklusive en joystick för spel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in