Jag har funderingar på att bli ämneslärare på gymnasienivå. De ämnen som intresserar mig mest är samhällskunskap, filosofi och psykologi. Min utgångspunkt är således att kombinera dessa tre ämnen, men vad jag har förstått så börjar man med två ämnen. Då väljer jag samhällskunskap och psykologi. Jag är dock något förbryllad över att psykologi endast kan läsas på linneuniversitetet. Är det inte vanligt att psykologi A, samt B, förekommer som ämnen på gymnasiet? Varför är det inte fler universitet som erbjuder denna möjligheten?
Jag måste också passa på att fråga om hur arbetsmarknaden ser ut för gymnasielärare med denna ämneskombinationen, är det vanskligt att få jobb? Om någon besitter upplysningen om hur lönekurvan ser ut är jag tacksam om denne kan redovisa den.
Eftersom det inte är så många gymnasieprogram som läser filosofi och psykologi kommer möjligheterna till att få en anställning att begränsas för dig. Kombinera hellre samhällskunskap med ett ämne som som alla elever läser, i alla fall om du vill jobba heltid och slippa hoppa runt på flera skolor.