2013-01-24, 16:49
Medlem
Osakasuns avatar
Tjenatjena!

Jag har funderingar på att bli ämneslärare på gymnasienivå. De ämnen som intresserar mig mest är samhällskunskap, filosofi och psykologi. Min utgångspunkt är således att kombinera dessa tre ämnen, men vad jag har förstått så börjar man med två ämnen. Då väljer jag samhällskunskap och psykologi. Jag är dock något förbryllad över att psykologi endast kan läsas på linneuniversitetet. Är det inte vanligt att psykologi A, samt B, förekommer som ämnen på gymnasiet? Varför är det inte fler universitet som erbjuder denna möjligheten?

Jag måste också passa på att fråga om hur arbetsmarknaden ser ut för gymnasielärare med denna ämneskombinationen, är det vanskligt att få jobb? Om någon besitter upplysningen om hur lönekurvan ser ut är jag tacksam om denne kan redovisa den.
Citera
2013-01-24, 16:51
Medlem
rootswallers avatar
Du kan läsa samhäll. - filosofi, och sedermera slänga in 90hp psykologi från valfritt universitet.
Citera
2013-01-24, 17:00
Medlem
Osakasuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
Du kan läsa samhäll. - filosofi, och sedermera slänga in 90hp psykologi från valfritt universitet.

När "slänger" jag in dessa 90hp?
Senast redigerad av Osakasun 2013-01-24 kl. 17:03.
Citera
2013-01-24, 17:48
Medlem
Eftersom det inte är så många gymnasieprogram som läser filosofi och psykologi kommer möjligheterna till att få en anställning att begränsas för dig. Kombinera hellre samhällskunskap med ett ämne som som alla elever läser, i alla fall om du vill jobba heltid och slippa hoppa runt på flera skolor.
Citera
2013-01-24, 18:06
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
När "slänger" jag in dessa 90hp?
Kanske orkar läsa parallellt på halvfart (?), d.v.s. 45 hp per termin. Eller efteråt samtidigt som du jobbar halvtid eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in