Citat:
Ursprungligen postat av
Ralphie-Cifaretto
Någon som har några bra tips om hur man spelar rumble? Jag köpte honom nyss men kan inte riktigt greppa hur man ska spela honom.. Hur ska man bygga honom och vilka combos använder man sig av? Dessutom kan jag inte landa hans ulti där jag vill ha det. Jag har aldrig stött på en svårare champ och jag kan spela dom flesta helt okej..
Det du måste förstå med Rumble är att hans abilities inte scalar speciellt bra med ap, utan mycket bättre med levels då dess base-damage är riktigt bra. Detta gör att rumble skiner i mid-game (mellan lvl 9-16, möjligen lite tidigare/senare beroende på ditt/motståndarnas lag såklart). Detta gör att haunting guise/liandrys är väldigt effektiva items. Oftast brukar man ju även komplimentera med rylais för att öka damagen på liandrys. Om man vill fokusera på mer damage och hoppa över tankigheten mer så är det bättre att bygga void staff istället för att utnyttja din base-damage mer.
Bootsen är oftast ett val mellan MT och SS, jag föredrar MT starkt om motståndarna inte har ett väldigt lite-cclag då Rumble's bread and butter ability (Q) gör sin damage beroende på hur du är positionerad till dina motståndare, så är det väldigt viktigt att inte bli fastlåst någonstans eller bli kitad för den delen.
Oftast räcker det med Liandrys och void staff/rylais som damage-items. Detta kommer mer än väl höja dig till tillräkligt hög damage för att vara ett starkt hot mot alla i deras lag, och ingen som kan bli ignorerad. Bara base-damagen på din ult är 1200 lvl 3 och scalar med 150% av din ap vilket gör att du behöver inte så väldans mycket för att den ska vara omöjlig att ignorera.
Efter dessa är det hög tid att börja biffa till sig, som vanligt när man ska bygga defensivt så krävs det att du kollar vad motståndarna har för champions och vem som är stark i motståndarlaget. Om du valde att köpa void staff istället för Rylais så kan det vara en bra idé att först plocka upp en giants belt innan du köper chain west i randuins som exempel. Om du valde Rylais så får du nog prioritera chain westen. Men sånt är ju basic building knowledge.
Gud klockan är alldeles för mycket för att försöka göra sig förstådd...