Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Jag skickade följande frågor till RT.
Får väl se om de svarar något vettigt.
Nu kom du in på en annan intressant fråga angående just mjukvara.
Hur är det med operativsystem, webläsare o dyl?
En dator kan ju inte vara avsedd för tv utan rätt mjukvara. Mjukvara kan kosta pengar, kan vara gratis, kan kräva kunskaper för att installera och använda osv.
Tekniskt sett kan du ju visa tv med nästan vadsomhelst om du verkligen anstränger dig med mjukvaran.
Stöds inte arkitekturen kan du själv reverse-engineera (ordval) flash formatet, du kan köra x86 emulatorer som i sin tur visar tv med antingen ett fritt eller köpt operativsystem.
Hur drar man gränsen där? Spelar kostnaden in eller hur svårt det är att åstadkomma, eller är det så att man faktiskt måste ha programvaran installerad? Om jag har en dator med linux och inte installerar en flash-spelare (flashplayer-non-free eller gnash, osäker om gnash fungerar med svtplay dock eftersom jag inte ser på tv) eller för den delen helt enkelt inte installerar flash på en windows-dator.
De här senare exemplen håller självklart inte, men när slutar en dator vara tv-mottagare? Låt säga att jag köper dator med free-dos installerat endast. Datorn har någon speciell hårdvara som inte stöds av något fritt operativsystem, men fungerar med någon windowsversion som fungerar med SVTs flash-spelare.
Är det en tv-mottagare även om jag inte köper det operativsystem som krävs?
Är en dator generellt en tv-mottagare när det GÅR att installera ett fritt operativsystem?
Är en dator oavsett vilken en tv-mottagare om jag betalar för data, dvs jag måste betala för att ladda ner flashplayer för att se SVT?
Ju mer man tänker på det kommer man på fler och fler fall som inte är självklara.
Det känns inte helt orimligt att det krävs att man har inskaffat ett operativsystem för att en dator ska bli en tv.
Köper man datorn i sig utan operativsystem är den enbart inte avsedd för tv. Man behöver både dator, operativsystem som stöds (jag räknar in webläsare här för att inte komplicera saken, man skulle ju kunna betala för webläsare också) och internetanslutning.
Om skärm krävs enligt radiotjänst är jag osäker på, men de skulle nog hävda att ljudkort eller skärm inte spelar någon roll eftersom de har textat för döva och blinda kan ju lyssna, men rimligtvis borde åtminstone en av dessa krävas. Å andra sidan gäller ju tv-avgiften videobandspelare, men SVT tillåter inte inspelning av svtplay av rättighetsskäl (det här är förmodligen inget juridisk bindande som rör slutkunden dock.)