2013-03-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nnnc
Nej, avgiften tas för att du kan ta emot sändningarna. Det finns inget krav på att du ska kunna se dem. En internettuppkopplad dator borde vara licenspliktig även om skärm och grafikkort skulle saknas. Det kan jämföras med en digitalbox som även den är licensförpliktigad i sig utan att den behöver vara kopplad till en TV.

Vad räknas då som en dator?
Ett chassi, men vilka komponenter ska det finnas i den för att den ska räknas som dator?
Om man inte har ett modem eller nätverkskort så kan man inte ta emot tv sändningar utan att modifiera den.
Om den då är licenspliktig så kan man argumentera för att alla elektriska apparater ska ingå eftersom alla säkerligen kan ta emot en tv sändning med en del modifikation.
Citera
2013-03-01, 21:06
Medlem
Sunners avatar
Jag skickade följande frågor till RT.

Får väl se om de svarar något vettigt.
Citera
2013-03-02, 02:52
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner

Tror du var för teknisk i dina frågor, så de kommer nog bara svara med det intetsägande svaret "Har du en dator med Internetuppkoppling så är den licenspliktig"... Skall dock bli intressant att se iaf vad de säger
Citera
2013-03-05, 23:46
Medlem
Vilsens avatar
Citat:

Nu kom du in på en annan intressant fråga angående just mjukvara.
Hur är det med operativsystem, webläsare o dyl?
En dator kan ju inte vara avsedd för tv utan rätt mjukvara. Mjukvara kan kosta pengar, kan vara gratis, kan kräva kunskaper för att installera och använda osv.
Tekniskt sett kan du ju visa tv med nästan vadsomhelst om du verkligen anstränger dig med mjukvaran.

Stöds inte arkitekturen kan du själv reverse-engineera (ordval) flash formatet, du kan köra x86 emulatorer som i sin tur visar tv med antingen ett fritt eller köpt operativsystem.

Hur drar man gränsen där? Spelar kostnaden in eller hur svårt det är att åstadkomma, eller är det så att man faktiskt måste ha programvaran installerad? Om jag har en dator med linux och inte installerar en flash-spelare (flashplayer-non-free eller gnash, osäker om gnash fungerar med svtplay dock eftersom jag inte ser på tv) eller för den delen helt enkelt inte installerar flash på en windows-dator.

De här senare exemplen håller självklart inte, men när slutar en dator vara tv-mottagare? Låt säga att jag köper dator med free-dos installerat endast. Datorn har någon speciell hårdvara som inte stöds av något fritt operativsystem, men fungerar med någon windowsversion som fungerar med SVTs flash-spelare.
Är det en tv-mottagare även om jag inte köper det operativsystem som krävs?
Är en dator generellt en tv-mottagare när det GÅR att installera ett fritt operativsystem?
Är en dator oavsett vilken en tv-mottagare om jag betalar för data, dvs jag måste betala för att ladda ner flashplayer för att se SVT?

Ju mer man tänker på det kommer man på fler och fler fall som inte är självklara.

Det känns inte helt orimligt att det krävs att man har inskaffat ett operativsystem för att en dator ska bli en tv.
Köper man datorn i sig utan operativsystem är den enbart inte avsedd för tv. Man behöver både dator, operativsystem som stöds (jag räknar in webläsare här för att inte komplicera saken, man skulle ju kunna betala för webläsare också) och internetanslutning.
Om skärm krävs enligt radiotjänst är jag osäker på, men de skulle nog hävda att ljudkort eller skärm inte spelar någon roll eftersom de har textat för döva och blinda kan ju lyssna, men rimligtvis borde åtminstone en av dessa krävas. Å andra sidan gäller ju tv-avgiften videobandspelare, men SVT tillåter inte inspelning av svtplay av rättighetsskäl (det här är förmodligen inget juridisk bindande som rör slutkunden dock.)
Citera
2013-03-06, 02:09
Medlem
Citat:
En TV fungerar inte utan el. En dator fungerar utmärkt utan Flash.
Absolut. Men det är ändå samma sak på ett sätt. Du måste ingå ett annat avtal för att använda dig av en tjänst eller en vara. Både varan och tjänsten kostar pengar (TV-licens) oavsett om du ingår det andra avtalet eller inte.
Citera
2013-04-12, 22:59
Medlem
V-Kints avatar
Helt annat angreppssätt. Enligt rtv-avgiftslagen skall utsändningen kunna tas emot av vem som helst som vill. Någon maxgräns för SVTPlays server måste ju finnas. Någon som har ingångar på Anonymous och kan beställa en DoS-attack för att påvisa att tillgången till SVTPlay-strömmen inte är oändlig på samma sätt som en rundradiosändning?
Citera
2013-04-12, 23:33
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Tror du var för teknisk i dina frågor, så de kommer nog bara svara med det intetsägande svaret "Har du en dator med Internetuppkoppling så är den licenspliktig"... Skall dock bli intressant att se iaf vad de säger
Glömde av det här, men ja som du sa så fick jag mer eller mindre "Goddag yxskaft" tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av Radiotjänst
I Radiotjänsts tillämpning bedömer vi endast om t.ex. datorn har möjlighet att vara uppkopplad mot internet och ta emot sändning av rörlig bild eller inte. Har den det, ja då räknas det som en avgiftspliktig tv-mottagare.
Avsiktligt eller ej så undviker de ju att svara på samtliga mina frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Helt annat angreppssätt. Enligt rtv-avgiftslagen skall utsändningen kunna tas emot av vem som helst som vill. Någon maxgräns för SVTPlays server måste ju finnas. Någon som har ingångar på Anonymous och kan beställa en DoS-attack för att påvisa att tillgången till SVTPlay-strömmen inte är oändlig på samma sätt som en rundradiosändning?
Fast det är knappast relevant, det skulle snarare vara jämförbart med att klippa kablar, sabotera sändare, etc. Och om man använder multicast så är det inte helt olikt en luftburen sändning i tillgänglighet. Vill du ändå prova på så är det inte särskilt dyrt att köpa tid på ett botnet, ett par tusen så bör du kunna köpa dig en ganska redig DDOS.
Hur som helst spelar det ingen roll då RT på sin hemsida skriver att avgiften inte har med SVT att göra utan med din förmåga att ta emot sändningar överhuvudtaget. Varför SVT's vara eller icke vara på internet då har varit avgörande är ju en intressant fråga.
Citera
2013-07-14, 02:08
Medlem
Själv ligger jag i krig med Rånartjänst just nu.

Jag bestrider alla fakturor och överklagar alla beslut. Dom skickar nya uppmaningar med att "radiotjänst har beslutat" och jag skickar tillbaka dom med "Jag tänker inte betala". Sen har jag polisanmält dom för bedrägeriförsök och tills polisanmälan är nedlagd(Dom kommer knappast slösa tid på det här) kommer jag fortsätta och när dom lägger ner anmälan så gör jag en ny och fortsätter bestrida dom jävlarna.
Vill jag se på Propaganda television så skaffar jag mig en TV för det ändamålet.
Citera
2014-01-14, 15:12
Medlem

Jag håller med TS. Känns befängt att man måste godkänna Adobes avtalsvillkor för att ens kunna nyttja svt´s utbud. Vill man inte det borde man fråntas licensplikten.
Här har någon drivit frågan om att datorn inte är kapabel att ta emot sändningarna och han vann.
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/slipper-tv-avgift-for-gammal-pc_8892646.svd
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in