Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-20, 07:38
  #805
Medlem
Hur ska man gå till väga med ett släktträd som man vet innehåller en spermadonator? Jag har en släkting som använt spermadonator och samtidigt har pojkvän. Ska pojkvännen sättas som far trots att han i biologisk mening inte är det?

Adopterade personer har jag funnit i kyrkböcker/personbilder och de har jag inte tagit med då det inte finns något biologiskt samband.
Citera
2018-04-21, 01:39
  #806
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Hur ska man gå till väga med ett släktträd som man vet innehåller en spermadonator? Jag har en släkting som använt spermadonator och samtidigt har pojkvän. Ska pojkvännen sättas som far trots att han i biologisk mening inte är det?

Adopterade personer har jag funnit i kyrkböcker/personbilder och de har jag inte tagit med då det inte finns något biologiskt samband.

Det där blir ungefär som "oäktingarna" man har i släktträdet. Det bästa är att köra på biologiska linjer direkt för annars kommer det bara upp i trädet sådana man inte är släkt med rent genetiskt.

Det blir lite som Jesus släktträd i bibeln. 2 av dem är biologiska linjer medans en tredje är via "adoptions linjer" som ger Jesus fullmakt o arv till Davids tron.

Du får helt enkelt bestämma själv vad som passar bäst för dig. Du kan sätta in pojkvännen om han blir som en far till barnet där barnet får ärva efternamn o materiella saker. Personligen skulle jag hålla mig till bara biologiska linjer.
Citera
2018-04-21, 08:14
  #807
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Hur ska man gå till väga med ett släktträd som man vet innehåller en spermadonator? Jag har en släkting som använt spermadonator och samtidigt har pojkvän. Ska pojkvännen sättas som far trots att han i biologisk mening inte är det?

Adopterade personer har jag funnit i kyrkböcker/personbilder och de har jag inte tagit med då det inte finns något biologiskt samband.

Du ska definitivt inte ha med annat än biologiska släktingar.
Citera
2018-06-28, 22:37
  #808
Medlem
Hur gör man med de finska kantakortti, jag fick hjälp till en sida hur man skulle tyda dom men min släkting tjänstgjorde i ett förband(förkortning) jag inte lyckas söka på över alls. Först på ett normalt jägarregemente(skytte) därefter något oklart om fristående
Citera
2018-07-24, 19:27
  #809
Avstängd
Hur vet man var släktingen Peter (Petter) som dök upp tidigt 1700-tal kommer ifrån när det inte finns någon information om honom alls. Inte i kyrkoböcker eller på nätet. Hur gör man?
Citera
2019-02-16, 15:36
  #810
Medlem
Mulla Krekars avatar
Så, vilket ska man välja ett abonnemang på...? Ancestry eller MyHeritage?

Jag har gjort ett gratis släktträd på MyHeritage, har matchat med två stycken. Bör vara sju- eller åttamänningar. Båda i Österrike med gemensam förfader från 1600-talet. Så MyHeritage lockar ju mest... Det är ändå rätt mycket pengar, ca 2500 kr för ett komplett årsabonnemang. Sen är jag sugen på att skicka in ett DNA-test också.

Det är nästan uteslutande släktingar i utlandet, Tyskland, Österrike o Tjeckien. Jag har Sveriges dödbok för att kolla upp min svenska gren på min mormors sida. Morfars sida är nästan helt tom (Slovakien), farfars mest i Tyskland, men på farmors sida är det hon som släktforskade, så där har jag vissa grenar till 1500-talet.

Är ganska intresserad av att fortsätta på den judiska grenen från 1600-talet, då min farmor jobbade inom Gestapo i Nazityskland så ombads hon att sluta forska på den.

Så, vilken är bäst? Kanske finns fler släktforsknings-sajter?
Citera
2019-02-16, 15:59
  #811
Medlem
Pukeeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Så, vilket ska man välja ett abonnemang på...? Ancestry eller MyHeritage?

Jag har gjort ett gratis släktträd på MyHeritage, har matchat med två stycken. Bör vara sju- eller åttamänningar. Båda i Österrike med gemensam förfader från 1600-talet. Så MyHeritage lockar ju mest... Det är ändå rätt mycket pengar, ca 2500 kr för ett komplett årsabonnemang. Sen är jag sugen på att skicka in ett DNA-test också.

Det är nästan uteslutande släktingar i utlandet, Tyskland, Österrike o Tjeckien. Jag har Sveriges dödbok för att kolla upp min svenska gren på min mormors sida. Morfars sida är nästan helt tom (Slovakien), farfars mest i Tyskland, men på farmors sida är det hon som släktforskade, så där har jag vissa grenar till 1500-talet.

Är ganska intresserad av att fortsätta på den judiska grenen från 1600-talet, då min farmor jobbade inom Gestapo i Nazityskland så ombads hon att sluta forska på den.

Så, vilken är bäst? Kanske finns fler släktforsknings-sajter?

Jag skulle aldrig skicka in mitt DNA frivilligt. Det här är snutarnas nya våta dröm:
http://www.dagensjuridik.se/2018/05/...rskningssajter

Myndigheterna får sin efterlängtade totala kontroll över medborgarnas DNA på samma "frivilliga" sätt som vi gett företagen total kontroll över vår privata information.

Jag vill inte noja över var mina hudceller hamnar när jag besöker grannens marijuanaodling.
Citera
2019-02-16, 16:04
  #812
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pukeeye
Jag skulle aldrig skicka in mitt DNA frivilligt. Det här är snutarnas nya våta dröm:
http://www.dagensjuridik.se/2018/05/...rskningssajter

Myndigheterna får sin efterlängtade totala kontroll över medborgarnas DNA på samma "frivilliga" sätt som vi gett företagen total kontroll över vår privata information.

Jag vill inte noja över var mina hudceller hamnar när jag besöker grannens marijuanaodling.
Det där var intressant, o det har jag inte tänkt på...

Jag har väl inget skumt för mig längre, o mitt PKU-prov finns redan. Men jag är ganska paranoid (medicinerar mot det)...
Citera
2019-02-16, 16:39
  #813
Medlem
Pukeeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Det där var intressant, o det har jag inte tänkt på...

Jag har väl inget skumt för mig längre, o mitt PKU-prov finns redan. Men jag är ganska paranoid (medicinerar mot det)...

PKU-registret har väl en speciallagstiftning som kräver domstolsbeslut innan DNA lämnas ut, vilket inte
har inte skett sen Anna Lindh-mordet vad jag vet.
Är ju lite skillnad mot om ambitiösa ungtuppar på Krim får sitta och och samköra databaser på fritiden.
__________________
Senast redigerad av Pukeeye 2019-02-16 kl. 16:45.
Citera
2019-02-19, 20:35
  #814
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Så, vilket ska man välja ett abonnemang på...? Ancestry eller MyHeritage?

Jag har gjort ett gratis släktträd på MyHeritage, har matchat med två stycken. Bör vara sju- eller åttamänningar. Båda i Österrike med gemensam förfader från 1600-talet. Så MyHeritage lockar ju mest... Det är ändå rätt mycket pengar, ca 2500 kr för ett komplett årsabonnemang. Sen är jag sugen på att skicka in ett DNA-test också.
Jag har provat båda och jag tycker ancestry är bättre, det fungerar bättre att skriva in uppgifter där
Citera
2019-03-10, 13:16
  #815
Medlem
Supersoldats avatar
Har släktforskat i över ett år men aldrig stött på ett oäkta barn förrän nu, personen i fråga är född 1801, om jag har förstått saken rätt så var det olagligt med utomäktenskapliga förbindelser fram till år 1864.

Hur går jag till väga för att hitta en eventuell dom? Har tillgång till arkiv digital.
Citera
2019-03-11, 21:48
  #816
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supersoldat
Har släktforskat i över ett år men aldrig stött på ett oäkta barn förrän nu, personen i fråga är född 1801, om jag har förstått saken rätt så var det olagligt med utomäktenskapliga förbindelser fram till år 1864.

Hur går jag till väga för att hitta en eventuell dom? Har tillgång till arkiv digital.

Det är inte säkert att det blev något åtal för ”lönskaläget”. I norr och kanske i städerna var man inte lika petiga med detta som på andra håll. Modern kan förstås ha stämt barnafadern för att få underhåll. Du får plöja igenom domarna för det närmaste halvåret efter barnets födelse. Wikipedia brukar vara bra på att tala om vilken domsaga och tingslag som en socken tillhörde. Vet du namnet på fadern kan du ha tur och hitta det i den saköres(bötes)längd, som kan finnas i slutet av domboken. Har du inte hittat barnet i dopboken kan det bero på att ”oäkta” barn stod efter de andra. Där kan faderns namn finnas med.

Lite läsning:
https://www.genealogi.se/component/c...ill-oakta-barn
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback