Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-22, 16:05
  #769
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Men inavel - eller anförluster rättare sagt - medför ju att ens släktträd minskar, inte ökar.

Ja? Det är ju precis det jag menar.

2^x räknar ut hur många anfäder man har UTAN inavel. Går man tillbaka 20 generationer, vilket är ungefär 500 år (om man tänker sig att det går fyra generationer på hundra år). Då hittar man 1 048 576 anfäder (2^20 = 1 048 576). Så många anfäder är det givetvis helt omöjligt att man har från 1500-talet, snarare kanske ett par tusen. Säg då att man kanske har 5000 levande anfäder från 1500-talet, då måste 1 043 576 anfäder "tas bort", vilket visar hur otroligt inavlat det har varit.
Citera
2017-01-22, 17:49
  #770
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Men inavel - eller anförluster rättare sagt - medför ju att ens släktträd minskar, inte ökar.

Så går vi tillbaka till 1200-talet måste vi gå tillbaka ungefär 32 generationer. 2^32 = 4 294 967 296. Alltså har man 4 294 967 296 anfäder UTAN inavel som levde på 1200-talet. Med inavel så kanske den siffran minskar till typ 200 000 anfäder, vilket bör göra att man är släkt med varje levande svensk från 1200-talet, därav att alla (nästintill) idag levande svenskar är släkt med samma kung.
__________________
Senast redigerad av hugelak90 2017-01-22 kl. 17:52.
Citera
2017-01-23, 12:28
  #771
Medlem
PeterNosters avatar
Norska motsvarigheten till SVAR är gratis:

https://media.digitalarkivet.no/
http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet

Egenomligt folk dessa nabor. Det krävdes en Fransk-Svensk för att de skulle börja med folkräkningar.
I digitalarkivet har de "rättat" upp stavningen av folks förnamn i kyrkböckerna.
Letade på en person som pendlat mellan Sverige och Norge och då ändras ju stavningen av t.ex svenska Torsten.

Thorstein
Thorsten
Thostein
Tosten

Svenska efternamnet, Torstensson. Norska Tostensen, Thorsteinsen.
Sökning med * är möjligt.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-01-23 kl. 12:35.
Citera
2017-01-30, 18:28
  #772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Förstår inte alls tjusningen i att släktforska?

Jag kan förstå om man vill veta mer om sina far- och morföräldrar och i sin tur deras föräldrar men går man längre i sin släktforskning hittar man ju namn som man är otroligt lite släkt med och som egentligen inte har med en själv att göra?

Exempel: Peter Larsson, född i Aspeboda 1793-05-18. Han är din farfarsfarfarsfarfars far. Du är ju så fruktansvärt långt ifrån honom att ni aldrig skulle kallas "släkt" om ni båda hade levt samtidigt. Ändå finner folk detta intressant? Att ni delar typ 0.002 % gener? Ni delar förmodligen mer gener procentuellt med er granne.

Eller grundar sig släktforskning mer i en forskning om hur folk hade det förr? Och att det är det som är drivkraften?

Vissa kanske hävdar att man "söker sitt ursprung" men tänk då på detta:

En generation bakåt i tiden är 2 individer (era föräldrar)
Två generationer bakåt i tiden är 4 individer (era far- och morföräldrar)
Tre generationer bakåt i tiden är 8 individer (era far- och morföräldrars föräldrar)
Fyra generationer bakåt i tiden är 16 individer (era far- och morföräldrars föräldrars föräldrar)
Fem generationer bakåt i tiden är 32 individer (era far- och morföräldrars föräldrars föräldrars föräldrar)

Osv...


Säg då att ni kommit till 1600-talet med er släktforskning. Ponera att det går 4 generationer på 100 år, således är 1600-talet 16 generationer bort.

Sexton generationer bakåt i tiden är 65 536 individer.

Ponera nu att ingen inavel skett inom er släkt, dvs att inga individer i ert släktträd har förfäder som var syskon (vilket i sig är omöjligt, förr eller senare måste det ske), från 1600-talet fram tills nu. Då kan ni alltså finna 65 536 far- och morföräldrar. Vi säger att ni har hittat 3-4 stycken och att de föddes i Småland. Kan ni då hävda att ert ursprung är från Småland, när det samtidigt levde tusentals andra människor som ni är släkt med i rakt nedstigande led? Nej det kan ni inte.

Samma sak med folk som släktforskar och hittar att de är släkt med en kung från 1200-talet. Vad är det som är så coolt med det isåfall? Med tanke på all inavel som är oundviklig när man går flera generationer bakåt i tiden, så är hundratusentals (om inte miljoner) idag levande svenskar släkt med samma kung.

Så; vad är det som driver er att släktforska?

För mig handlar det mycket om att hitta livsöden som står ut. Folk som har suttit inne (fångar var t.ex. nästan de första att fotograferas i större skala i Sverige, så har man tur kan man hitta ett mug shot på sin släkting), följa föräldralösa barn och hur det gick för dem, läsa bouppteckningar och få en inblick i vad människor hade i sina hem förr, eller som jag som har en adelsana som förvånansvärt nog fick gifta sig med en dräng. De dog sedan utfattiga bara nån månad efter varandra. Jag har en annan släkting som försvann och som man hittade först efter 3 månader när det började töa, för han hade lagt sig i en snödriva och frusit ihjäl (full troligtvis). Man kan hitta så otroligt mycket spännande.

Jag kan tipsa om Sveriges Radios Släktband om man vill lyssna ner sig i just spännande och annorlunda livsöden.
Citera
2017-03-01, 18:55
  #773
Medlem
PeterNosters avatar
Här fick jag snabbt fram släktskapet mellan Nils Tolling (Bildt) och Carl Bildt.

Carl Bildt f.d statsminister:

5. Daniel Henrik Bildt af Morlanda är son till Överste Daniel Bildt af Morlanda
6. Didrik Bildt är son till Daniel Henrik Bildt af Morlanda
7. Daniel Fredrik Bildt Af Morlanda är son till Didrik Bildt
8. Didrik Anders Gillis Bildt är son till Daniel Fredrik Bildt Af Morlanda (statsminister)
9. Knut Gillis Bildt är son till Didrik Anders Gillis Bildt
10. Nils Gustaf Knut Bildt är son till Knut Gillis Bildt
11. Nils Daniel Fredrik Bildt är son till Nils Gustaf Knut Bildt
12. Carl Nils Daniel Bildt är son till Nils Daniel Fredrik Bildt

Nils Tolling alias Nils Bildt:

5. Daniel Henrik Bildt af Morlanda är son till Överste Daniel Bildt af Morlanda
6. Abraham Gustaf Bildt af Morlanda är son till Daniel Henrik Bildt af Morlanda
7. Carl Daniel Bildt af Morlanda är son till Abraham Gustaf Bildt af Morlanda
8. Herr Carl Knut Thord Bildt är son till Carl Daniel Bildt af Morlanda
9. Carl Arvid Gabriel Bildt är son till Herr Carl Knut Thord Bildt
10. Inger Arvidsdotter Bildt är dotter till Carl Arvid Gabriel Bildt
11. Inger Kerstin Thorén Tolling är dotter till Inger Arvidsdotter Bildt
12. Nils Gustav Tolling är son till Inger Kerstin Thorén Tolling

Vad säger namnändringslagen om namnändringen?
Finns det något namn på släktskapet mellan Nils och Carl?
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-03-01 kl. 19:15.
Citera
2017-03-02, 19:57
  #774
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Här fick jag snabbt fram släktskapet mellan Nils Tolling (Bildt) och Carl Bildt.

Carl Bildt f.d statsminister:

5. Daniel Henrik Bildt af Morlanda är son till Överste Daniel Bildt af Morlanda
6. Didrik Bildt är son till Daniel Henrik Bildt af Morlanda
7. Daniel Fredrik Bildt Af Morlanda är son till Didrik Bildt
8. Didrik Anders Gillis Bildt är son till Daniel Fredrik Bildt Af Morlanda (statsminister)
9. Knut Gillis Bildt är son till Didrik Anders Gillis Bildt
10. Nils Gustaf Knut Bildt är son till Knut Gillis Bildt
11. Nils Daniel Fredrik Bildt är son till Nils Gustaf Knut Bildt
12. Carl Nils Daniel Bildt är son till Nils Daniel Fredrik Bildt

Nils Tolling alias Nils Bildt:

5. Daniel Henrik Bildt af Morlanda är son till Överste Daniel Bildt af Morlanda
6. Abraham Gustaf Bildt af Morlanda är son till Daniel Henrik Bildt af Morlanda
7. Carl Daniel Bildt af Morlanda är son till Abraham Gustaf Bildt af Morlanda
8. Herr Carl Knut Thord Bildt är son till Carl Daniel Bildt af Morlanda
9. Carl Arvid Gabriel Bildt är son till Herr Carl Knut Thord Bildt
10. Inger Arvidsdotter Bildt är dotter till Carl Arvid Gabriel Bildt
11. Inger Kerstin Thorén Tolling är dotter till Inger Arvidsdotter Bildt
12. Nils Gustav Tolling är son till Inger Kerstin Thorén Tolling

Vad säger namnändringslagen om namnändringen?
Finns det något namn på släktskapet mellan Nils och Carl?

Här i Sverige hade PRV knappast godkänt namnbytet. Efternamnet/släkten Bildt är ju ganska välkänt. Hade det varit Nils mor som burit efternamnet hade det väl varit OK, men nu var det mormor.

"Som efternamn, vare sig det är nybildat eller ej, får inte godkännas namn som lätt kan förväxlas med

1. ett efternamn som någon annan enligt lag bär eller har rätt att bära,"
Citera
2017-03-03, 13:17
  #775
Medlem
Citat:
Här i Sverige hade PRV knappast godkänt namnbytet. Efternamnet/släkten Bildt är ju ganska välkänt. Hade det varit Nils mor som burit efternamnet hade det väl varit OK, men nu var det mormor.

"Som efternamn, vare sig det är nybildat eller ej, får inte godkännas namn som lätt kan förväxlas med

1. ett efternamn som någon annan enligt lag bär eller har rätt att bära,"

Där har du faktisk fel. Citat från PRVs hemsida angående namnbyte: "För att få byta till ett gammalt släktnamn ska det ha burits i rakt nedstigande led i din släkt under minst två generationer. Dessutom får det inte vara längre sedan någon bar det än fyra generationer tillbaka, räknat från och med dina föräldrar."

Mormor= 1 generation, räknat från mamman.
Citera
2017-03-03, 18:08
  #776
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prescript-pants
Där har du faktisk fel. Citat från PRVs hemsida angående namnbyte: "För att få byta till ett gammalt släktnamn ska det ha burits i rakt nedstigande led i din släkt under minst två generationer. Dessutom får det inte vara längre sedan någon bar det än fyra generationer tillbaka, räknat från och med dina föräldrar."

Mormor= 1 generation, räknat från mamman.

Ok, jag var lite snabb där. Men undrar lite över namnbytet i sig. Tolling eller Bildt i USA borde gå¨på ett ut?
Citera
2017-03-11, 08:25
  #777
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Ok, jag var lite snabb där. Men undrar lite över namnbytet i sig. Tolling eller Bildt i USA borde gå¨på ett ut?

Han är född i Hagfors 1975. Bosatt i USA 1996. Kan ju fortfarande vara svensk medborgare och då lyder man väl under svensk lag.
Citera
2017-03-22, 10:10
  #778
Medlem
Blåbärskungens avatar
Vetenskapsradion Historia: Vallonerna och deras ättlingar
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=407
Citera
2017-04-25, 09:10
  #779
Medlem
Ballongdjurs avatar
Jag har tillgång till ganska mycket information om min släkt utan att gräva i några kyrkböcker.
Vilket program är det som gäller om jag skall börja katalogisera allt, och ev. sedan gå vidare?
Jag har ingen lust att mata in allt, för att sedan upptäcka att majoriteten använder något annat.
Citera
2017-04-26, 02:54
  #780
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongdjur
Jag har tillgång till ganska mycket information om min släkt utan att gräva i några kyrkböcker.
Vilket program är det som gäller om jag skall börja katalogisera allt, och ev. sedan gå vidare?
Jag har ingen lust att mata in allt, för att sedan upptäcka att majoriteten använder något annat.

Jag har använt 3-4 olika program. Största problemet jag stötte på var när jag använde MyHeritage gratis program (som annars är suveränt) men där fick jag en bugg eller något o den lyckads skrota mina inlägg.
Tack o lov hade jag sparat en av två släktgrenar i en rapport så det var inga problem att överföra det till ett annat program. Däremot förlorades en släktgren o allt arbete bakom det. Just nu använder jag Family Tree Maker 2014.

Poängen jag vill komma till är att detta: Det viktigaste är inte vilket program du använder utan dess rapporterings funktioner. Kan du överföra dessa "rapporter" i olika format som excel m.m. så kommer du inte ha några problem att överföra dem till andra program tror jag. Det är i värsta fall bara "cut / paste" när man ska återföra informationen.

Ps. En fördel när man kraschar och måste återinföra information är att man kan dubbelkontrollera att informationen stämmer. Så jag upptäckte att en del information inte stämde o kunde där o då fixa till dom felaktigheterna. Ex skulle e släkting till mig ha varit 16år då han fick barn medans han på foton såg ut som en gammal gubbe intill sitt barn....det visade sig vara en annan person med samma namn som honom som jag slagit in.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback