2013-01-22, 14:01
Medlem
WLOGs avatar
Jag undrar vad som strikt krävs för att man ska kunna genomgå ett juridiskt könsbyte, och inbjuder kunniga flashbackare till en diskussion kring detta. Jag vill understryka att jag inte är intresserad av ett könsbyte i annan mening än den rent juridiska (könsbytet skulle i så fall ske i syfte att kringgå den omfattande diskriminering av män som står inskriven i svensk lag, men frågor på detta tema finns det säkert andra trådar om).

Enligt en nylig dom måste man inte längre genomgå en sterilisering för att byta kön, men vilka andra krav kvarstår? Finns det något sätt att relativt enkelt kringgå dessa kvarstående krav och på så sätt byta kön utan att för den sakens skull behöva ändra sin livsstil eller genomgå medicinsk behandling? Om detta är svårgenomförbart i Sverige, finns det någon möjlighet att enkelt genomgå ett könsbyte utomlands på ett sätt som även är juridiskt giltigt i Sverige?
Citera
2013-01-22, 16:28
Medlem
GrumpyOldMans avatar
För att genomföra ett könsbyte krävs det en djupgående dialog med psykiatriker/psykolog, en längre tids hormonbehandling och till sist en könsförändrande operation. Jag betvivlar starkt att du har möjlighet att genomföra detta i (sätt in valfritt land). Du måste genomgå både hormonell och kirurgisk behandling och jag undrar hur svenska myndigheter reagerar på att Nisse Svensson plötsligen är Amanda Svensson... "För att det fixade jag utomlands".
Citera
2013-01-22, 17:12
Medlem
WLOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
För att genomföra ett könsbyte krävs det en djupgående dialog med psykiatriker/psykolog, en längre tids hormonbehandling och till sist en könsförändrande operation. Jag betvivlar starkt att du har möjlighet att genomföra detta i (sätt in valfritt land). Du måste genomgå både hormonell och kirurgisk behandling och jag undrar hur svenska myndigheter reagerar på att Nisse Svensson plötsligen är Amanda Svensson... "För att det fixade jag utomlands".
Är du säker på detta? Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nskorrigering_i_Sverige ) skriver följande: "Något juridiskt krav på könskorrigerande kirurgi, förutom sterilisering, för att få nytt juridiskt kön har aldrig funnits, för någon av grupperna." Och: "Könskorrigerande operationer som inte rör könsorganen, hårborttagning, hormonterapi och övrig vård omfattas inte av den lag som reglerar juridiska byten och könskorrigerande operationer." Stämmer detta bör väl idag, när steriliseringskravet ogiltigförklarats, innebära att ingen medicinsk behandling krävs? Dock så verkar det stämma att diagnos från psykiater krävs.

Efter lite googlingar är mitt intryck att det som krävs är ett läkarutlåtande samt att man under ett års prövotid "lever i den könsroll man vill ha". Det sistnämnda låter rätt flummigt, men är ju, beroende på exakt vad det innebär, ett potentiellt hinder för en som vill byta juridiskt kön men inte ändra livsstil.
Senast redigerad av WLOG 2013-01-22 kl. 17:27. Anledning: Ytterligare information
Citera
2013-01-22, 17:32
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WLOG
Är du säker på detta? Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nskorrigering_i_Sverige ) skriver följande: "Något juridiskt krav på könskorrigerande kirurgi, förutom sterilisering, för att få nytt juridiskt kön har aldrig funnits, för någon av grupperna." Och: "Könskorrigerande operationer som inte rör könsorganen, hårborttagning, hormonterapi och övrig vård omfattas inte av den lag som reglerar juridiska byten och könskorrigerande operationer." Stämmer detta bör väl idag, när steriliseringskravet ogiltigförklarats, innebära att ingen medicinsk behandling krävs? Dock så verkar det stämma att diagnos från psykiater krävs.

Kravet på sterilisering rör dem som fysiskt byter kön i Sverige. För att byta juridiskt kön räcker det med att vara intersexuell (ha genetiska anomaliteter alternativt fysiskt svårdefinierat kön) eller transsexuella (sådana som psykiskt anser sig tillhöra det andra könet), samt vara myndig.
Citera
2013-01-22, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WLOG

Efter lite googlingar är mitt intryck att det som krävs är ett läkarutlåtande samt att man under ett års prövotid "lever i den könsroll man vill ha". Det sistnämnda låter rätt flummigt, men är ju, beroende på exakt vad det innebär, ett potentiellt hinder för en som vill byta juridiskt kön men inte ändra livsstil.

Du ska uppvisa under ett år att du är beredd att byta kön, att leva som nytt kön. Dvs du ska gå på motsatt köns toalett, omklädningsrum etc.
Citera
2013-01-22, 18:17
Medlem
WLOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Du ska uppvisa under ett år att du är beredd att byta kön, att leva som nytt kön. Dvs du ska gå på motsatt köns toalett, omklädningsrum etc.
Gå i kvinnornas omklädningsrum samtidigt som man fortfarande i alla biologiska avseenden är man? Det låter som ett klockrent sätt att få poliseskort från platsen
Citera
2015-12-02, 20:21
Medlem
Får man byta juridiskt kön bara för att man vill?
Kräver de att man måste leva på ett visst sätt för att byta juridiskt kön?
Får man byta juridiskt kön fram och tillbaka om man så vill?
Citera
2015-12-02, 22:28
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annsalt
Får man byta juridiskt kön bara för att man vill?
Kräver de att man måste leva på ett visst sätt för att byta juridiskt kön?
Får man byta juridiskt kön fram och tillbaka om man så vill?
Självfallet får man inte byta enbart för att man vill. De närmare kriterierna framgår av lagen (1972:119) om fastställande av könstillhörighet i vissa fall:
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720119.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in