Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
För att genomföra ett könsbyte krävs det en djupgående dialog med psykiatriker/psykolog, en längre tids hormonbehandling och till sist en könsförändrande operation. Jag betvivlar starkt att du har möjlighet att genomföra detta i (sätt in valfritt land). Du måste genomgå både hormonell och kirurgisk behandling och jag undrar hur svenska myndigheter reagerar på att Nisse Svensson plötsligen är Amanda Svensson... "För att det fixade jag utomlands".
Är du säker på detta? Wikipedia (
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nskorrigering_i_Sverige ) skriver följande: "Något juridiskt krav på könskorrigerande kirurgi, förutom sterilisering, för att få nytt juridiskt kön har aldrig funnits, för någon av grupperna." Och: "Könskorrigerande operationer som inte rör könsorganen, hårborttagning, hormonterapi och övrig vård omfattas inte av den lag som reglerar juridiska byten och könskorrigerande operationer." Stämmer detta bör väl idag, när steriliseringskravet ogiltigförklarats, innebära att ingen medicinsk behandling krävs? Dock så verkar det stämma att diagnos från psykiater krävs.
Efter lite googlingar är mitt intryck att det som krävs är ett läkarutlåtande samt att man under ett års prövotid "lever i den könsroll man vill ha". Det sistnämnda låter rätt flummigt, men är ju, beroende på exakt vad det innebär, ett potentiellt hinder för en som vill byta juridiskt kön men inte ändra livsstil.