2014-07-15, 21:10
  #37
Medlem
blackadder1s avatar
Ta mig fram i London

Jag ska till London på business/leisure.. Hur tar man sig fram i London på lättaste sätt? Oystercard? Vad får jag åka med det och hur mycket måste jag ladda i det? Blir det billigare att hyra mc? Jag ska vara där i fem dagar i september.
Citera
2014-07-15, 21:48
  #38
Medlem
Oystercard kan du väl köp, har aldrig köpt ett själv men tror det blir billigast.

Har du tidigare kört i vänstertrafik ? Skulle verkligen inte rekommendera köra mc i London om man inte är van vid att köra på fel sida av vägen.
Citera
2014-07-15, 23:00
  #39
Medlem
blackadder1s avatar
Vänstertrafik är inget problem. Frågan är bara vad som är smidigast.
Hur tar man sig bäst till och från Heathrow och Gatwick?
Citera
2014-07-16, 00:17
  #40
Medlem
ByeByeBostons avatar
Tuben är enklast helt klart.
Citera
2014-07-16, 10:20
  #41
Moderator
Neksnors avatar
http://tfl.gov.uk
Heathrow:
Heathrow Express (varje kvart, 15-21 (beroende på terminal) min till Paddington, inga stopp mellan flygplats och Paddington, dyraste rälsalternativet)
Heathrow Connect (till Paddington, men med typ 6 stopp på vägen, alltså längre restid)
Piccadilly Line (tunnelbana, långsammaste men billigaste rälsalternativet, tar ca 50-55 min till Piccadilly Circus. 5,70 pund om du köper pappersbiljett, 3-5 pund med Oyster PAYG (Pay as you go), köps i tunnelbanestationen på flygplatsen)

Gatwick:
Gatwick Express är enda rälsalternativet jag känner till, tror den stannar vid Victoria.

http://tfl.gov.uk/cdn/static/cms/documents/tube-dlr-lo-adult-fares-jan-2014.pdf
Cap-priserna innebär att du åker och betalar som vanligt, men du behöver inte betala mer under en dag än cap-priset.
7-dagarskort, zon 1-2 kostar 31,40 pund

http://tfl.gov.uk/cdn/static/cms/documents/large-print-tube-map.pdf
Citera
2014-07-16, 10:36
  #42
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Gatwick:
Gatwick Express är enda rälsalternativet jag känner till, tror den stannar vid Victoria.

http://tfl.gov.uk/cdn/static/cms/documents/tube-dlr-lo-adult-fares-jan-2014.pdf
Cap-priserna innebär att du åker och betalar som vanligt, men du behöver inte betala mer under en dag än cap-priset.
7-dagarskort, zon 1-2 kostar 31,40 pund

http://tfl.gov.uk/cdn/static/cms/documents/large-print-tube-map.pdf

First Capital Connect (ett vanligt tåg) till London Bridge är ett oerhört smidigt, och billigare, alternativ. Jag tar det varje gång.
Citera
2014-07-17, 13:45
  #43
Medlem
gniff754s avatar
MC tvivlar jag på, skall du besöka centrala delar lär det nog bli problem med parkering. Oyster och tunnelbana är nog bäst. Skall man vara där en vecka är väl enda frågan om man skall ha ett 7-dagars kort eller betala per gång med Oyster. Sist jag räknade på det kom jag fram till att åker man mer än två gånger per dag lönar sig 7-dagarskortet
Citera
2015-02-02, 13:43
  #44
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
First Capital Connect (ett vanligt tåg) till London Bridge är ett oerhört smidigt, och billigare, alternativ. Jag tar det varje gång.

Precis. Tar 15 min langre eller sa, men kostar en brakdel.
Citera
2015-02-04, 20:26
  #45
Medlem
Mittpunkts avatar
Kom hem från London i Söndags efter fyra dagar där.

Sambon och jag köpte underground-kort, 1 day pass för 25 pund för oss två tillsammans, det gäller i alla zoner, 1-6. Nästa gång vi åker dit blir i sommar och då blir vi i London en vecka och då köper 7 day pass (vet inte vad det kostar).

Har förövrigt inte förstått mig på Oystercard. Vill ha det smidigt, betala en fast summa och åka obegränsat med tunnelbana i London i alla zoner när vi är där. När vi var där nu så rörde vi oss mest i zon 1-3.
Citera
2015-02-05, 00:43
  #46
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Kom hem från London i Söndags efter fyra dagar där.

Sambon och jag köpte underground-kort, 1 day pass för 25 pund för oss två tillsammans, det gäller i alla zoner, 1-6. Nästa gång vi åker dit blir i sommar och då blir vi i London en vecka och då köper 7 day pass (vet inte vad det kostar).

Har förövrigt inte förstått mig på Oystercard. Vill ha det smidigt, betala en fast summa och åka obegränsat med tunnelbana i London i alla zoner när vi är där. När vi var där nu så rörde vi oss mest i zon 1-3.

Om ni mest rörde er i zon 1-3, varför betala för zon 1-6? Det blir ju onödigt dyrt om man inte reser inom samtliga zoner. Det kommer bli samma visa nästa gång om ni gör om det misstaget, om ni nu inte ska resa till de andra zonerna också under er nästa resa till London.
Citera
2015-02-05, 13:30
  #47
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Kom hem från London i Söndags efter fyra dagar där.

Sambon och jag köpte underground-kort, 1 day pass för 25 pund för oss två tillsammans, det gäller i alla zoner, 1-6. Nästa gång vi åker dit blir i sommar och då blir vi i London en vecka och då köper 7 day pass (vet inte vad det kostar).

Har förövrigt inte förstått mig på Oystercard. Vill ha det smidigt, betala en fast summa och åka obegränsat med tunnelbana i London i alla zoner när vi är där. När vi var där nu så rörde vi oss mest i zon 1-3.

Dagskort går väl fortfarande att köpa som pappersbiljett, men skall man ha Veckokort krävs Oyster. Men visst, stannar man bara några dagar så kan dagskort funka, men åker du inte så mycket någon dag blir det dyrare än Pay-as-you-go med Oyster. Oyster har maxtaxa så stannar man inte så länge att veckokort är förmånligt så behöver man i princip inte göra mer än att se till att det finns pengar på kortet. Och som nämndes tidigare - ni kanske inte behövde åka i alla zoner alla dagar, zon 1-2 duger ofta långt för turister
Citera
2015-02-05, 19:50
  #48
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Dagskort går väl fortfarande att köpa som pappersbiljett, men skall man ha Veckokort krävs Oyster. Men visst, stannar man bara några dagar så kan dagskort funka, men åker du inte så mycket någon dag blir det dyrare än Pay-as-you-go med Oyster. Oyster har maxtaxa så stannar man inte så länge att veckokort är förmånligt så behöver man i princip inte göra mer än att se till att det finns pengar på kortet. Och som nämndes tidigare - ni kanske inte behövde åka i alla zoner alla dagar, zon 1-2 duger ofta långt för turister

Man kan gå till en National Rail-tågstation för att köpa pappersvarianten av Travelcard som gäller i 7 dagar, men det beror på att det är enda sättet att få 2 for 1-offers. Man behöver inte utnyttja dessa erbjudanden, men det är en bonus.

För övrigt har de tydligen plockat bort endagskorten (Travelcard) som gäller endast i zon 1-2 (från och med 2 januari 2015), men det finns för zon 1-4. Anytime tickets för zon 1-4 kostar lika mycket som off peak-tickets för zon 1-6, men de flesta turisterna åker inte till de yttre zonerna. Med undantagsfall om man ska se vissa specifika sevärdheter. Så nu har jag en bättre förståelse för varför man köpte travelcard för zon 1-6, 'ven när man inte reste i alla zoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in