Flashback bygger pepparkakshus!
2013-01-21, 12:43
Medlem
02-02-2012s avatar
Eftersom krönikor översvämmar samhället nu undrar jag om det är tillåtet att skriva krönikor på flashback som folk diskuterar runt? Många trådstartar är trots allt länkar till någon krönika och någon rad eller två där frågan ungefär är "Håller ni med?" så varför inte spara flashbackare från att behöva klicka på en länk och gå rakt på en ren egenproducerad krönika?

Jag vet att det ligger utanför reglerna men vi kan alla skriva till tre rader på slutet för att komma runt detta och det är lite tråkigt tycker jag eftersom man låser in andra i en frågeställning de kanske inte vill diskutera. Om det skulle uppstå en massa krönikor av låg kvalité skulle det väl falla under KFK och kunna sorteras bort? Jag tror inte att det är så många som vill sätta sig ner och skriva något på 2000 ord så risken att det blir en 'krönika tsunami' ser jag som avlägsen.
Senast redigerad av 02-02-2012 2013-01-21 kl. 12:50.
Citera
2013-01-21, 12:55
Medlem
negerbarns avatar
Det finns krönikor och det finns krönikor. S.k. egotrådar är ju inte helt okej, men syftet med krönikor är ju även ofta att få folk att lyfta på ögonbrynen för ett ämne/en diskussion som är tabu, infekterad eller helt enkelt att ingen tänker på problemet i samhället vi lever i.

Om du skriver krönikan med en klar och tydlig frågeställning så ser jag inte vad som skulle skilja den från en bra trådstart?
Citera
2013-01-21, 16:13
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Om du skriver krönikan med en klar och tydlig frågeställning så ser jag inte vad som skulle skilja den från en bra trådstart?
Det här tycker jag är det viktigaste. Att bara kattenpejsta något from sida A (eller din texteditor) och till forumet håller inte. Men om du däremot inkluderar en tydlig frågeställning och ett diskussionsunderlag; gärna med egna tankar ("Vad tycker ni?" håller inte riktigt); borde det vara okej.

Fokus ska alltså ligga på diskussionen, inte att du vill "blogga".
Citera
2013-01-21, 17:45
Medlem
02-02-2012s avatar
Anledningen att jag frågar är att debatten skall hållas mer öppen, ni tror väl inte att det skulle vara svårt för mig att skriva in en fråga på slutet och komma runt problemet? Vad jag menar är att jag skall kunna skriva en krönika över tex januari i riksdagen och kunna lämna tråden öppen för diskussion utan att ställa en fråga om beslut X var bra på slutet.
Citera
2013-01-21, 18:15
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Anledningen att jag frågar är att debatten skall hållas mer öppen, ni tror väl inte att det skulle vara svårt för mig att skriva in en fråga på slutet och komma runt problemet? Vad jag menar är att jag skall kunna skriva en krönika över tex januari i riksdagen och kunna lämna tråden öppen för diskussion utan att ställa en fråga om beslut X var bra på slutet.
I nuläget bör du vara beredd på att tråden låses med någon motivering om att diskussionsunderlag saknas eller vad det nu kan vara som används. Personligen tycker jag att bra krönikor hade kunnat tillföra ett mervärde för Flashback och dess läsare, men problemet är att det då plötsligt ska värderas huruvida en krönika är bra eller dålig - och tro mig, det kommer att produceras många dåliga krönikor ifall det förutsättningslöst öppnas upp för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in