2013-01-20, 19:03
Medlem
dessa mediciner nämnde läkaren på akutavdelningen att han skulle föreslå i min journal som alternativ till lamotrigin. är nu på ordinarie avdelning och ska prata med läkaren imorgon. jag behöver en medicin som är bättre mot snabba svängningar och mani än lamotrigin (som främst motverkar depression). tror jag föredrar tegretol sett till biverkningslistan då den inte har viktuppgång och det är jag livrädd för. erfarenheter och åsikter?
Citera
2013-01-22, 11:31
Medlem
kemisksubstanss avatar
Tycker du ska prova ergenyl som är en förfining av tegretol. Den fungerar bra mot snabba svängningar. Du ska inte kolla biverkningslistan då det inte är säkert att du drabbas av det.
Citera
2013-01-22, 14:22
Medlem
PlanetCaravans avatar
Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men hjälper inte Seroquel delvis mot det?
Citera
2013-01-22, 19:29
Medlem
ramsays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanetCaravan
Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men hjälper inte Seroquel delvis mot det?

Seroquel är en psykofarmaka men den har en lugnande och sömngivande effekt som bidrar till bättre sömn, så det finns fler användningsområden än till att just behandla psykoser.
Citera
2013-01-22, 21:20
Medlem
Tegretol (karbamazepin) medför större interaktionsrisk än Ergenyl (valproat), men det är inte säkert att det är kliniskt relevant hos en enskild; det beror på vilka andra mediciner man har i kombination och hur pass medveten patient och läkare är beträffande sambanden. Utan att överdriva kan jag säga att medvetenheten generellt är ganska låg.

Topimax (topiramat) är ett huvudsakligen antimaniskt antiepileptikum, som i vissa länder används som anorektikum... Om nu TS är rädd för viktuppgång.

Man får inte glömma bort litium och övriga neuroleptika, för stämningsstabilisering. Ett tidigare inlägg gav exemplet Seroquel (quetiapin)/Seroquel depot.
Citera
2013-01-26, 15:19
Medlem
kemisksubstanss avatar
Berätta hur det går?
Citera
2013-01-27, 12:00
Medlem
det går inte alls just nu, blev utskriven från psyk utan medicinändring så nu väntar jag på tid på öppenpsyk för att diskutera detta.
Citera
2013-01-27, 13:41
Medlem
Keiras avatar
Tar du inga mediciner överhuvudtaget?
Citera
2013-01-27, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keira
Tar du inga mediciner överhuvudtaget?

jodå, just nu äter jag lamotrigin, haldol och strattera. har dock funderat på att höja lamotriginet och lägga till abilify, det var en fungerande kombo jag hade tidigare. istället för att hålla på och tjafsa med medicinbyte.
Citera
2013-01-28, 00:14
Medlem
är du nöjd med stratteran? inte hört nåt positivt om den.
ville dom inte sälja den som antidepp men den funka inte så bra så dom med den för adhd/add fall istället?
Citera
2013-01-28, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
är du nöjd med stratteran? inte hört nåt positivt om den.
ville dom inte sälja den som antidepp men den funka inte så bra så dom med den för adhd/add fall istället?

jo, strattera är från början ett antidepp. nöjd är väl att ta i, men lite positiv effekt har jag fått. inte mycket, men lite iallafall. får inte centralstimulerande utan utredning (hur tydlig min misstänkta adhd än kan vara)och det är minst ett års väntetid på utredning där jag bor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in