2013-01-20, 10:29
Medlem
Elev med mattesvårigheter i åk1:

Jag undrar vad det finns för bra stöd(utanför skolan) för barn med matematiksvårigheter. Någon som kan tipsa om böcker, spel eller annat med bra kvalitet?

Svårigheterna handlar både om problemlösning och matematiska metoder.
Citera
2013-01-20, 10:31
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skytten71
Elev med mattesvårigheter i åk1:

Jag undrar vad det finns för bra stöd(utanför skolan) för barn med matematiksvårigheter. Någon som kan tipsa om böcker, spel eller annat med bra kvalitet?

Svårigheterna handlar både om problemlösning och matematiska metoder.

Lågstadiet? Gymnasiet?
Citera
2013-01-20, 10:39
Medlem
-DSGs avatar
Tala med din klassföreståndare/mentor eller rektor.
Citera
2013-01-20, 21:42
Medlem
Jag är högstadielärare, men det är inte mig det handlar om. En väns dotter som går i förstaklass på lågstadiet...

Finns nån hjälp att få? Det är inte så vanligt med studiebody i den åldern
Citera
2013-01-20, 22:44
Medlem
Citat:
Jag är högstadielärare, men det är inte mig det handlar om. En väns dotter som går i förstaklass på lågstadiet...

Finns nån hjälp att få? Det är inte så vanligt med studiebody i den åldern
Dotterns föräldrar får väl hjälpa henne med matematiken hemma i hennes mattebok.
Citera
2013-01-21, 00:35
Medlem
Giorgis avatar
Förmodligen så behöver hon bara lite extra hjälp nu i början, men det kan ju faktiskt vara så att hon har dyskalkyli, så det kan vara något att kolla upp.

En sak att testa skulle kunna vara yatzee, hade vi i skolan i lågstadiet
Senast redigerad av Giorgi 2013-01-21 kl. 00:41.
Citera
2013-01-26, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Vigge
Dotterns föräldrar får väl hjälpa henne med matematiken hemma i hennes mattebok.

Ja, men föräldrarna är själva kassa på matte...
Citera
2013-01-26, 14:14
Medlem
litenbondes avatar
Citat:
Ja, men föräldrarna är själva kassa på matte...

Är det så dåliga att de inte kan förstå siffror så är det nog föräldrarna som behöver hjälp.
De borde ta in någon tjej/kille från gymnasiet som kan tänka sig sitta med ungen (och dem själva!!) och förklara så gott det går. antagligen kommer tjejen inte gilla det jättemycket om hon är så ung och har problem med det men det är något som kan gynna henne i framtiden att lägga mycket fokus redan nu.

Edit: Nä jag kan fan inte undgå att fråga..Vem sköter ekonomin i det huset? De måste ju köra sig själv i botten om de inte ens förstår plus/minus och division/multiplikation
Senast redigerad av litenbonde 2013-01-26 kl. 14:17.
Citera
2013-01-26, 14:16
Medlem
Hamsterbolls avatar
När jag var liten spelade jag ett datorspel som hette Matteraketen tror jag. Det var jättebra! Och roligt!
Citera
2013-01-26, 16:26
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
När jag var liten spelade jag ett datorspel som hette Matteraketen tror jag. Det var jättebra! Och roligt!

Kan intyga om att Matteraketen var roligt! Hur bra det var vet jag dock inte.
Citera
2013-01-26, 20:28
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Förmodligen så behöver hon bara lite extra hjälp nu i början, men det kan ju faktiskt vara så att hon har dyskalkyli, så det kan vara något att kolla upp.

En sak att testa skulle kunna vara yatzee, hade vi i skolan i lågstadiet
Sjukligt ovanligt. Skulle inte tro det.

Dyskalkyli är så gravt att man har svårigheter att greppa konceptet i att 9 är större än 7. Detta är annars naturligt medfött hos vanliga människor. Att förstå storleksskillnader på naturliga tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in