2013-01-18, 20:02
Medlem
När jag surfade så hängde sig datorn, timglaset stod bara och laddade. Startar om och 2-3 sek efter att skrivbordets visats så börjar timglaset ladda igen och jag är fast. Samma sak varje gång.

Startar om i felsäkert läge och går in i verktyg och ställer in så att datorn skall köra en felkontroll på disken vid nästa uppstart. Den hittar nu vid uppstart en hel del bad clusters, men hänger sig vid 50%. Startar om, men hänger sig återigen vid 50%.

Provar starta om den i vanligt läge, men hänger sig återigen 2-3 sek efter att skrivbordet laddats. Försöker starta om i felsäkert läge, men nu hänger sig den även här vid loading classpnp.sys

Disken som sitter i är en OCZ Vertex 2 SSD disk med win7 ultimate. Kan tillägga att det låter som nästan det gnisslar om disken när den ska laddas, kan inte komma ihåg att den låtit så förut, även om jag nu kanske inte lyssnat jätte nog tidigare.

Disken som är paj eller filsystemet som fuckat upp ordentligt tro? Någon som vart med om liknande? Finns det något bättre program man kan ladda ner och bränna på Boot cd för att reparera filsystemet än windows egna verktyg?
Citera
2013-01-18, 20:08
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalmarsson24

Finns det något bättre program man kan ladda ner och bränna på Boot cd för att reparera filsystemet än windows egna verktyg?

Under Hiren´s BootCD så finner du nyttiga program.
Citera
2013-01-18, 20:24
Medlem
Hiren's BootCD 15.2 antar jag?

Verka finnas 100-tals program på den BootCDn. Blir lite förvirrad över vilket av alla dessa som skulle kunna hjälpa mig. Nån aning?
Citera
2013-01-18, 21:59
Medlem
Skadat godss avatar
Snabbast lösning; Skaffa annan SSD/HDD och nyinstallera Win, case closed?
Citera
2013-01-18, 22:51
Medlem
Ja alltid en lösning om man vill installera om allt igen vilket jag helst vill slippa....
Citera
2013-01-19, 04:20
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ja alltid en lösning om man vill installera om allt igen vilket jag helst vill slippa....
För att konstatera felkälla alltså, utesluta eller bekräfta SSD-haveri.

För att slippa nyinstallera mer än en gång per dator så tar jag alltid backup på mitt optimala system (hela C/OS-partitionen), återställer enkelt på 11 minuter när/om det strular sen.
Citera
2013-01-20, 11:20
Medlem
Citat:
Disken som sitter i är en OCZ Vertex 2 SSD
Hur gammal är denna?

OCZ har haft en väldigt hög felprocent tidigare.

Bad clusters är ju inte ett gott tecken, så jag skulle påstå att ssdn håller på att ge sig helt. Installera nytt, flytta över det du kan flytta över från gamla ssdn och skicka sedan den på reparation, när du får en utbytes-enhet så säljer du den på blocket direkt.
Citera
2013-03-18, 17:40
Medlem
Verkar hoppat igång och fungerar bra nu igen. Det är bara vid uppstarten det laggar, tar ca 2min för vissa program att starta. Tex internet internetåtkomsten, får väl se om jag tar tag i att installera om, men som sagt inga fler felmeddelande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in