2013-01-17, 19:38
Medlem
Alvezs avatar
Hej!

Jag lånar min äldre broders konto, jag hoppas att detta är okej. Jag har i alla fall nyss fyllt 18 år och har således befogenhet att skriva i forumet.

Jag ska, imorgon, göra en fysisk laborering där vi studerar en pendels rörelse. Närmare bestämt undersöka vilka faktorer det är som påverkar pendelns periodtid, dvs. den tid det tar för pendeln att svänga fram och tillbaka. Det jag hittills kommit fram till är: tyngdkraft, luftmotstånd, vikt samt längd på snöret. Jag välkomnar även andra faktorer som kan påverka.

Andra frågor:

Hur ska jag genomföra min undersökning på bästa sätt?

Hur kan jag göra mätningen så noggran som möjligt?

Hoppas någon kan svara, det uppskattas verkligen! Ber på förhand ursäkt om eventuella stavfel då jag sitter på telefonen.

Mvh
Citera
2013-01-17, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvez
Hej!

Jag lånar min äldre broders konto, jag hoppas att detta är okej. Jag har i alla fall nyss fyllt 18 år och har således befogenhet att skriva i forumet.

Jag ska, imorgon, göra en fysisk laborering där vi studerar en pendels rörelse. Närmare bestämt undersöka vilka faktorer det är som påverkar pendelns periodtid, dvs. den tid det tar för pendeln att svänga fram och tillbaka. Det jag hittills kommit fram till är: tyngdkraft, luftmotstånd, vikt samt längd på snöret. Jag välkomnar även andra faktorer som kan påverka.

Andra frågor:

Hur ska jag genomföra min undersökning på bästa sätt?

Hur kan jag göra mätningen så noggran som möjligt?

Hoppas någon kan svara, det uppskattas verkligen! Ber på förhand ursäkt om eventuella stavfel då jag sitter på telefonen.

Mvh

Utslagsvinkel? Det är väl bra att säkerställa att den inte spelar någon roll för små utslag?
Citera
2013-01-17, 19:45
Medlem
Om du kan privmsga din email så kan jag skicka en labbrapport om pendelrörelse jag gjort i Fysik A som finns sparad på datorn. Kan det vara något?
Citera
2013-01-18, 04:03
Medlem
bjornebarns avatar
Hur roligt är det att få svaret gratis? Labben är ju till för att ni skall fundera lite själva och sedan se om era hypoteser stämmer.

När ni har tagit fram mätvärden för olika egenskaper, som ni har ändrat på, kan ni plotta dem mot uppmätta periodtiden. Om sedan logaritmerar denna plott, så kommer ni att få en relativt rak linje. Anpassa en helt rak linje till era mätvärden och ta ut lutningen på denna linje. Då får ni ut exponenten som tillhör den variabel som ni uppmätte i det försöket.

När ni har gjort så med alla variabler ni kan tänka er, så vet ni vilken exponent var variabel skall ha i formeln. Det sista är att bestämma en konstant som skall multipliceas med detta och det gör ni i den icke-logaritmerade grafen.
Citera
2013-01-18, 08:25
Medlem
adequates avatar
Tyngdkraft och luftmotstånd lär visserligen påverka, men hur ska ni variera de faktorerna?
Citera
2013-01-18, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Tyngdkraft och luftmotstånd lär visserligen påverka, men hur ska ni variera de faktorerna?
Luftmotståndet blir svårt. Men tyngdkraftens exponent går väl att "lösa ut" om man känner till alla andra exponenter?
Citera
2013-01-18, 08:35
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Luftmotståndet blir svårt. Men tyngdkraftens exponent går väl att "lösa ut" om man känner till alla andra exponenter?
Kanske det, men det är fortfarande inte särskilt lätt att variera. Om de inte tänker genomföra experimentet på fler än en planet, visserligen.
Citera
2013-01-18, 11:53
Medlem
Carelesss avatar
Fysik, matematik och teknologi --> Naturvetenskapliga uppgifter
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem