Detta är ju i mångt och mycket en ren smaksak. Ducatin är väl lite mer grusvägssmisk. Båda är väl fina, även om jag personligen gillar Hondan bättre.
Tänk på pris, användningsområde, andrahandsvärde, serviceintervaller om du har svårt att bestämma dig.
Det viktigaste är ändå magkänslan, ta den du brinner för, inte den som är mest förnuftig. Så gjorde jag sist jag köpte hoj. För mig är det ändå bara en dyr leksak, då är det lika bra att ta den som känns mest rätt.
En annan viktig aspekt är ergonomi - är hojen skön att åka på? Gillar man avslappnat tillbakalutad eller mer aggro framåtlutat? Hur påverkar din längd körställningen? En för lång förare på en för liten hoj kan kännas som en apa som sätter på en fotboll. För detta är denna hemsida bra:
http://cycle-ergo.com
Där kan man välja mellan de flesta hojar och ange längd på föraren och få en uppfattning om ergonomin.
Jag själv valde mellan Yamaha XSR 700 och XSR 900 för jag gillade stuket. Men 900:an var dyrare och mer motorstark än vad jag behövde. 700:an var billigare och hade hästkrafter som mer passade en återfallsknutte som jag. Men för mig som är lång var 700:an låg och ganska obekväm. Så jag valde 900:an för den passade mig perfekt, den var högre och större. Och nu älskar jag den motorn.
Ut och provkör!