2019-12-02, 11:04
Medlem
Önskar tips på lätt MC

Som rubriken säger önskar jag tips på lätt MC / Scooter.
125 till 250 kubik tycker jag verkar lagom.
Så lätt som möjligt.
Scooter har bra balans - det uppskattar jag.
Jag vill sitta bekvämt och rak i ryggen. Jag kommer sätta på vindruta om det inte redan finns.
Hjulen måste ha något större diameter för väghållningen.
Den ska vara så Tyst som möjligt. (Dock ingen eldriven).
Det ska heller inte vara vibrationer i styret (som får händerna att domna).
Markfrigången är också viktig.
Användningen är att kunna åka på småvägar och skogsvägar. Men även kunna åka lite längre och ändå tillräckligt bekvämt.
Den får gärna vara pålitlig.
Helst fyrtakt. Gärna automat.

Nån som har nåt tips
Citera
2019-12-02, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Så lätt som möjligt.
Jag vill sitta bekvämt och rak i ryggen. Jag kommer sätta på vindruta om det inte redan finns.
Användningen är att kunna åka på småvägar och skogsvägar. Men även kunna åka lite längre och ändå tillräckligt bekvämt.

Nån som har nåt tips

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?288469-Honda-CT125-%E2%80%98Hunter-Cub%E2%80%99-or-%E2%80%98Trail-125%E2%80%99
Citera
2019-12-02, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elp
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?288469-Honda-CT125-%E2%80%98Hunter-Cub%E2%80%99-or-%E2%80%98Trail-125%E2%80%99

Tack för tipset. Den ser ju ut att ha det jag efterfrågar..
Också helt ny version, - så det finns fler som vill ha en sådan här. Jag tippar faktiskt på att den kommer sälja bra, för den har flera fördelar. låg vikt, bränsleekonomi, markfrigång, stora hjul, och ser också bekväm ut. Antagligen är den rätt tyst också. Och Honda står ju även för kvalitet..
Citera
2019-12-02, 22:11
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Så lätt som möjligt.

Nån som har nåt tips
Låter som att du är ute efter en Honda Innova

http://inside.hondamc.com/homc/templates/Model____11495.aspx
Finns en del begagnade också, men det är lite fel säsong nu.
Citera
2019-12-02, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Låter som att du är ute efter en Honda Innova

http://inside.hondamc.com/homc/templates/Model____11495.aspx
Finns en del begagnade också, men det är lite fel säsong nu.

Tack. Den ser ju ut att motsvara mina önskemål. Dessutom insprutning, Inte illa. Och katalysator!
Den beskrivs som scooter - men egentligen har den ingen durk att sätta fötterna på, som scootrar brukar ha. Så det är väl en MC fast med lite scooterliknande kaross. stora rejäla hjul.
Och så finns den ju redan i sinnevärlden.
Citera
2019-12-03, 14:31
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Tack. Den ser ju ut att motsvara mina önskemål. Dessutom insprutning, Inte illa. Och katalysator!
Den beskrivs som scooter - men egentligen har den ingen durk att sätta fötterna på, som scootrar brukar ha. Så det är väl en MC fast med lite scooterliknande kaross. stora rejäla hjul.
Och så finns den ju redan i sinnevärlden.
Ja, det här är en väl beprövad modell som man kan få tag på för 10-15000kr för ett fräscht välskött exemplar. Lite ovanlig i Sverige tyvärr, men det dyker upp då och då på Blocket.
Citera
2020-01-15, 19:08
Medlem
Ducati Scrambler Desert sled eller honda cb650r

Hej,
Jag har tänkt och köpa en motorcykel till sommaren och därför vill jag ha lite hjälp.
Vilka av dessa två skulle ni rekommendera och varför
Citera
2020-01-15, 19:49
Medlem
knarkarlistans avatar
Den ena är mer offroad-anpassad medan den andra är ren gathoj. Så användningsområde för dig spelar roll.

Hondan kommer inte behöva lika många besök på verkstaden heller.

Värt att kolla upp hur ofta oljan behöver bytas, det kan skilja rätt mycket mellan olika motorer.
Citera
2020-01-16, 11:42
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Detta är ju i mångt och mycket en ren smaksak. Ducatin är väl lite mer grusvägssmisk. Båda är väl fina, även om jag personligen gillar Hondan bättre.

Tänk på pris, användningsområde, andrahandsvärde, serviceintervaller om du har svårt att bestämma dig.
Det viktigaste är ändå magkänslan, ta den du brinner för, inte den som är mest förnuftig. Så gjorde jag sist jag köpte hoj. För mig är det ändå bara en dyr leksak, då är det lika bra att ta den som känns mest rätt.

En annan viktig aspekt är ergonomi - är hojen skön att åka på? Gillar man avslappnat tillbakalutad eller mer aggro framåtlutat? Hur påverkar din längd körställningen? En för lång förare på en för liten hoj kan kännas som en apa som sätter på en fotboll. För detta är denna hemsida bra:

http://cycle-ergo.com

Där kan man välja mellan de flesta hojar och ange längd på föraren och få en uppfattning om ergonomin.

Jag själv valde mellan Yamaha XSR 700 och XSR 900 för jag gillade stuket. Men 900:an var dyrare och mer motorstark än vad jag behövde. 700:an var billigare och hade hästkrafter som mer passade en återfallsknutte som jag. Men för mig som är lång var 700:an låg och ganska obekväm. Så jag valde 900:an för den passade mig perfekt, den var högre och större. Och nu älskar jag den motorn.

Ut och provkör!
Citera
2020-02-04, 08:42
Medlem
Tjena!

Tänkte ge mig på att ta hojkort i sommar och ska då införskaffa mig en vettig billig nybörjarhoj.

Är jäkligt sugen på en honda vf750f.
Jag gillar stilen och det känns som en vettig nybörjarhoj.

Vad har ni för synpunkter på den?

Jag är 173cm lång.
Citera
2020-03-01, 15:02
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byxtjuven
Tjena!

Tänkte ge mig på att ta hojkort i sommar och ska då införskaffa mig en vettig billig nybörjarhoj.

Är jäkligt sugen på en honda vf750f.
Jag gillar stilen och det känns som en vettig nybörjarhoj.

Vad har ni för synpunkter på den?

Jag är 173cm lång.

Hade själv en vf1000f. Blev bara en massa meckande på det gamla aset. Rätt låg topfart men den var väl kul att köra på småvägar ändå. Lågfartsmanövern på uppkörning är inte roligt med gamla förgasarhojar. Skulle nog hellre rekommendera en lite nyare hoj som er6 eller mt7 att övningsköra/köra upp på. pluspoäng om den har ABS också. En begagnad ER6 kan du få för runt 30k om din budget tillåter det.
Citera
2020-03-02, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannekerror
Hade själv en vf1000f. Blev bara en massa meckande på det gamla aset. Rätt låg topfart men den var väl kul att köra på småvägar ändå. Lågfartsmanövern på uppkörning är inte roligt med gamla förgasarhojar. Skulle nog hellre rekommendera en lite nyare hoj som er6 eller mt7 att övningsköra/köra upp på. pluspoäng om den har ABS också. En begagnad ER6 kan du få för runt 30k om din budget tillåter det.

Förutsatt det inte är något fel med motorn är lågfartskörning är mycket enklare med en förgasarhoj än insprutarmotor. Detta då moderna motorcyklar jag kört känts som att bränsletillförseln hade en av/på knapp när man börjar dra åt handtagen.
Men jag skulle inte rekommendera förgasarmc för nybörjare eller de utan mekvana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in