2013-02-21, 22:48
Medlem
ia015s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeerSeeker
Det är bara att koppla en stickkontakt till dom två lösa kablarna på ballasten.

Här har du en liten guide.
http://www.swecan.org/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=77996

Tusen tack! Det blir nog till att köpa ett par och använda till att för-vegga inne tills det är dags att sätta dom ute
Citera
2013-02-22, 23:38
Medlem
PHUCKups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChallengeGuy
Här taggade jag upp mig på att odla i sommar och var så nära att köpa frön innan jag kom på att jag inte kommer ha nånstans att torka det sen. Men hoppas det går fint för er alla andra i år!

Haha, detsamma.

Men jag tänker fan ge det ett försök! Min första odling nånsin isåfall.
Blir att satsa på 5st Norden Seeds AK47 och NL

Så det är bara till för mig att börja läsa på
Citera
2013-02-24, 15:11
Medlem
vad tror ni om att sätta fröna i 2 omgångar, sätta 5 första maj i den norra delen av en kvatrat, sen efter ca 20 dagar sätta 5 framför i den södra delen av kvatraten, dels för att inte täcka varandra lika mycket, och dels för att dela upp risk(väder), klippning och torkning?

tänkte köra mest på ak47 från norden seeds, men ska även pröva några av dom andra från dom specielt sativan
Citera
2013-02-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonlight555
vad tror ni om att sätta fröna i 2 omgångar, sätta 5 första maj i den norra delen av en kvatrat, sen efter ca 20 dagar sätta 5 framför i den södra delen av kvatraten, dels för att inte täcka varandra lika mycket, och dels för att dela upp risk(väder), klippning och torkning?

tänkte köra mest på ak47 från norden seeds, men ska även pröva några av dom andra från dom specielt sativan
Det är ingen dum idé. Jag har funderat på att göra samma sak iom att jag troligtvis kommer ha ett överflöd av frön. Man skulle, utöver uppdelningen av skörden, mot säsongens slut kunna se svart på vitt när det passar sig bäst att plantera fröna, kunskap man kan använda i framtida odlingar.
Citera
2013-02-24, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonlight555

Skulle hellre välja två olika platser dels på grund av upptäcktsrisk från djur och människor och dels ifall man får mögel problem med första omgången kanske spridningsrisken ökar till andra omgången. Annars gillar jag idén särskilt med tanke på om man har otur med sen frost som kan skada plantorna.

En annan sak att tänka på är att inte snöa in sig på fina fyrkanter eller ett fint land att odla i, många sorter blir stora som fan och måste ha gott om utrymme runt omkring sig för att växa bra mot slutet. Själv kommer jag att göra om mitt "vanliga trädgårdsland" från förra året till bäddar på längden och ha gott om utrymme mellan bäddarna. Är det så att du planterar femmade fröer är det ju ingen utrensning att oroa sig för så då skulle jag kanske mer tänka i banorna av enskilda hål till varje planta med gott om utrymme runt om bara välja en lättgrävd solig plats.

Lycka till!
Citera
2013-02-25, 14:05
Medlem
Dagge1976s avatar
Så, har rekat ut "mitt" ställe där jag ska odla på. Relativt lättillgängligt och hyfsat nära cykelväg och bilväg.

Det är en sydsluttning lite undangömd av en kulle och träd. Vanligen växer det en massa vass och annat i slänten så det ska väl skymma den eventuella plantan.

Har fått 1 (ett) frö, WW Fem från Bulldogg. Tänkte förvegga i kartong på jobbet med endast en lysrörslampa (18W) och sätta plantan runt 1:a maj. Klimatzonen är 3. Jag vet att man bör ha fler frön men det här blir mest ett lite kul test :-)

Hittade förresten en spade i närheten av platsen så det slipper man släpa på. Hela kittet lär få plats i en rygsäck.

Eftersom det fortfarande är snö på marken kan man se lite var folk har gått omkring vilket kan vara tips till er övriga som rekar. Folk rör sig mer än man kan tro i markerna.

Jaja, jag håller er uppdaterade :-D
Citera
2013-02-25, 16:33
Medlem
meowpeows avatar
Vad tror ni om att nalla jord från en närliggande åker som är plöjd istället för att ta med stora säckar med egen jord? Är den jorden likvärdig planteringsjord eller sämre? Har inga ambitioner på att få superstora yields.
Citera
2013-02-25, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meowpeow
Vad tror ni om att nalla jord från en närliggande åker som är plöjd istället för att ta med stora säckar med egen jord? Är den jorden likvärdig planteringsjord eller sämre? Har inga ambitioner på att få superstora yields.

Varför inte du kommer behöva gödsla och förstärka jorden lite mer samt att se till att jorden är tillräckligt lucker för bra tillväxt.

Förra året körde jag helt utan köpt jord med goda resultat blandade den lokala jorden med en säck naturgödsel. Körde tre odlingar bäst gick det för den som var på ängsmark bland brännässlor 2m+ buskiga typhoon. Andra var södersluttning kalhygge (granskog) körde naturgödsel och kalk vid start, lite för fuktig mark och stället låg bredvid en bäck som svämmade över odlingen rejält ett par dagar men fick rejäla 1,5m plantor. Tredje träskodling upphöjd bädd av riktig tjock lera utblandad med spån och naturgödsel lite löv och elände, jorden blev inte tillräckligt lucker och de flesta plantorna dog de som blev kvar var stressade och hade lite blad men väldigt mycket buds mellan 0,5 och 1 meter höga. Alla plantor var typhoon från samma inköp.

Lycka till!
Citera
2013-02-25, 19:12
Medlem
Hej alla grönfingrar.
Tänkte försöka mig på en liten första odling till hösten, förmodligen nån av norden seeds auto. Sen hade jag tänkt att köpa jord att plantera i, vilken jord är bäst att använda? med/utan leca? Sen kommer jag antaligen bli tvungen att skörda, hänga upp och torka mina plantor utomhus, finns det något bra material man kan använda att eventuellt svepa runt min plantor fungerar vanlig presenning tex?
Citera
2013-02-26, 08:18
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Risig
Hej alla grönfingrar.
Tänkte försöka mig på en liten första odling till hösten, förmodligen nån av norden seeds auto. Sen hade jag tänkt att köpa jord att plantera i, vilken jord är bäst att använda? med/utan leca? Sen kommer jag antaligen bli tvungen att skörda, hänga upp och torka mina plantor utomhus, finns det något bra material man kan använda att eventuellt svepa runt min plantor fungerar vanlig presenning tex?

Svarta sopsäckar borde väl funka också? Dock ser det ju rätt mysko ut.

Men ska du börja odla till hösten, är inte våren bättre?
Citera
2013-02-26, 08:40
Medlem
Mommejrs avatar
Kommer odla ett 40 tal Lowryder jag sitter på frön till. Samt 100-200 Thyphoons . Bilddagbok mm kommer komma upp inom sin tid när det drar igång också
Citera
2013-02-26, 09:24
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Kommer odla ett 40 tal Lowryder jag sitter på frön till. Samt 100-200 Thyphoons . Bilddagbok mm kommer komma upp inom sin tid när det drar igång också

Vad har du för traktor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in