2013-01-11, 20:39
Medlem
jobbar på butik, kom en tjej som såg ganska ung ut som ville köpa enbart ett sexpack så jag
frågade efter legg, jag var rätt stressad för stunden så kollade bara på dom 2 första
som jag är van vid att göra, såg hon var född 95 och tänkte inte mer på det. sen efteråt kom ångesten då jag kollade inte om hon fyllt detta år eller inte när det knappt gått 2 veckor av året..

hur stor är risken att det är en UNF kontrollant? hon tog inte kvitto trots att
jag erbjöd henne det.. känns som att hon hade tagit kvitto isåfall?

sen kan hon ju precis ha fyllt 18 och var där för att köpa sitt första 6-pack sen
grattade jag henne inte ens.. :P
Citera
2013-01-11, 20:41
Medlem
NitGrits avatar
Sluta nojja, hur många behåller ett kvitto egentligen? Speciellt när man köper ett 6pack bira
Citera
2013-01-11, 20:44
Medlem
dxtriads avatar
Har hon/han inte tagit något kvitto så kan du släppa detta samt är det en kontroll så kommer de in direkt efter. Från en som varit med om det förut.
Senast redigerad av dxtriad 2013-01-11 kl. 20:47.
Citera
2013-01-11, 20:47
Medlem
raajtans avatar
Om det är kontroll å kommer kontrollanterna in direkt efter. Hände min kollega tyvärr.. Han fick bara en utskällning av chefen och en varning. Ölen hälldes ut.
Citera
2013-01-11, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dxtriad
Har de inte tagit något kvitto så kan du släppa detta, samt att är det en kontroll så kommer de in direkt efter. Från en som varit med om det förut.

okej.. tack för att du skrev, det jag behövde höra.. känns bättre nu..!
Citera
2013-01-11, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raajtan
Om det är kontroll å kommer kontrollanterna in direkt efter. Hände min kollega tyvärr.. Han fick bara en utskällning av chefen och en varning. Ölen hälldes ut.

skönt att han klarade sig med bara en utskällning iaf.. beroende på situation kan man ju få
böta rent av, och skulle jag få en böter skulle jag inte ha råd att bo kvar i lägenheten pga
att min ekonomi inte är den bästa just nu, precis börjat jobba i butik och hoppas att jag
ska få upp min buffert igen så jag slipper oroa mig för att förlora lägenheten

nog därför jag nojjar lite väl mycket!
Citera
2013-01-11, 21:24
Medlem
raajtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mropal
skönt att han klarade sig med bara en utskällning iaf.. beroende på situation kan man ju få
böta rent av, och skulle jag få en böter skulle jag inte ha råd att bo kvar i lägenheten pga
att min ekonomi inte är den bästa just nu, precis börjat jobba i butik och hoppas att jag
ska få upp min buffert igen så jag slipper oroa mig för att förlora lägenheten

nog därför jag nojjar lite väl mycket!

tror dock att han blev polisanmäld för det, det är det som skall göras iallafall, när det händer. Strängt som fan. Har nog själv såld ut till någon mindreårig någongång, utan att jag vetat om det. Kommer ihåg att jag hade en kund en gång som såg ut att vara typ 14, men han hade legitimation från bulgarien (han såg utländsk ut) som visade det motsatta. Men det finns ju fake.. jag kommer aldrig få veta svaret på detta vilket suger lite, men jag har iallafall inte blivit tagen.
Senast redigerad av raajtan 2013-01-11 kl. 21:26.
Citera
2013-01-11, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raajtan
tror dock att han blev polisanmäld för det, det är det som skall göras iallafall, när det händer. Strängt som fan. Har nog själv såld ut till någon mindreårig någongång, utan att jag vetat om det. Kommer ihåg att jag hade en kund en gång som såg ut att vara typ 14, men han hade legitimation från bulgarien (han såg utländsk ut) som visade det motsatta. Men det finns ju fake.. jag kommer aldrig få veta svaret på detta vilket suger lite, men jag har iallafall inte blivit tagen.

mm.. är ju det som är det enda som kan få det att kännas lite jobbigt att sitta i kassan ibland,
trots att man kan råka göra det helt och hållet av misstag så går dom ändå hårt på lagen och
man kan bli straffad ändå. hur godhjärtad man än må vara.

straff finns ju inte bara för att man ska straffas, utan för att man inte ska göra brottet
till att börja med, och då känns det ju lagomt meningslöst att straffa någon som faktiskt
gjort ett ärligt misstag. men samtidigt kan det ju iof vara svårt att döma alla gånger.
Citera
2013-01-12, 01:53
Medlem
bjornebarns avatar
Oj, UNF verkar vara ena riktiga djävlar. Kan inte vara roligt att sitta i kassan om man måste vara rädd för att bli åtalad ända upp till hovrätten för ett litet misstag: http://hd.se/inrikes/2006/03/16/kvinna_saalde_oel_till_flicka/

En kvinna sålde ett sexpack till UNF:s brottsprovocerande flicka, men brottet bedömdes som ringa och därav utdömes inget straff. Det verkar alltså ändå som att ni inte behöver oroa er om ni gör något misstag någon gång ibland, men det kan ju inte vara roligt att bli åtalad över huvud taget...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in