2013-01-09, 11:43
Medlem
Door33s avatar
Efter att ha bott själv i nära tio år ser nu planerna ut att min tjej ska flytta in till mig. Jag står på hyreskontraktet. Har en hel del saker jag själv köpt och står som ägare på. Har kvitton på allt. Vad händer när hon flyttar in och om oturen skulle vara framme att vi går isär?

Kommer jag behöva ”dela upp en hyreslägenhet”?

Eller kan hon hävda sin rätt till hälften av mina ägodelar?

Behöver jag skriva något avtal eller liknande eller är det bara att be henne flytta in?

Vad händer, när hon bor här, om jag köper något nytt, delas det då?

Den sista frågan: Om hon rent praktiskt flyttar in till mig men fortfarande står skriven på en annan adress fortsättningsvis, blir det då någon eller några skillnader?

Tack på förhand.
Senast redigerad av Door33 2013-01-09 kl. 11:48.
Citera
2013-01-09, 11:59
Medlem
Nej.

Eftersom du redan har lägenheten när ni blir sambos så ingår inte denna i samboegendomen.

De grejer du redan äger är inte heller med i samboegendomen då du köpt dem innan. Nya saker du/ni/hon köper är dock samboegendom om de köps för gemensam användning.

Hon kan begära att få ta över lägenheten med stöd av 22§ men om ni inte skaffat barn ihop så är det mycket liten chans att hon kan få det.

Citat:
22 § Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om samborna inte har eller har haft barn tillsammans, gäller detta dock endast om synnerliga skäl talar för det.
Anspråk på att ta över hyres- eller bostadsrätten skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Lämnar sambon bostaden, skall anspråket dock framställas senast tre månader därefter. Fristen på ett år gäller inte om den sambo som innehar bostaden avlider och den efterlevande sambon bor kvar i bostaden.

Den som övertar bostaden enligt första stycket skall ersätta den andra sambon för bostadens värde. Det får ske genom att bostadens värde avräknas vid bestämmandet av sambornas andelar i bodelningen, om den som lämnar bostaden kan tillgodoses på det sättet. I annat fall skall vad som fattas betalas med pengar. Ställs godtagbar säkerhet för betalningen, kan sambon få skäligt anstånd med denna.

Gemensam bostad - då hon bor i din bostad så är det er gemensamma bostad, fortfarande inte samboegendom.
Citera
2013-01-09, 11:59
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Door33
Efter att ha bott själv i nära tio år ser nu planerna ut att min tjej ska flytta in till mig. Jag står på hyreskontraktet. Har en hel del saker jag själv köpt och står som ägare på. Har kvitton på allt. Vad händer när hon flyttar in och om oturen skulle vara framme att vi går isär?

Kommer jag behöva ”dela upp en hyreslägenhet”?

Eller kan hon hävda sin rätt till hälften av mina ägodelar?

Behöver jag skriva något avtal eller liknande eller är det bara att be henne flytta in?

Vad händer, när hon bor här, om jag köper något nytt, delas det då?

Den sista frågan: Om hon rent praktiskt flyttar in till mig men fortfarande står skriven på en annan adress fortsättningsvis, blir det då någon eller några skillnader?

Tack på förhand.

Samboegendom, d.v.s. den som delas ut om ni gör slut, innefattar bara sådana saker ni köpt för gemensam användning, alltså inte sådant du äger innan hon flyttar in. Hon kan ha rätt att ta över din hyresrätt, men har ni inte barn är det mycket, mycket ovanligt.

Citat:
Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om samborna inte har eller har haft barn tillsammans, gäller detta dock endast om synnerliga skäl talar för det.

Edit: Pucktvåa. TS: Fundera på om du vill att ni skriver samboavtal.
Citera
2013-01-09, 12:46
Medlem
Flaskhalsats avatar
Snabb fråga, kan man avtala bort sambolagen?

Säg att man fått ett barn, men man skrivit ett avtal om att lägenheten tillfaller TS oavsett?
Citera
2013-01-09, 12:48
Medlem
Door33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nej.

Eftersom du redan har lägenheten när ni blir sambos så ingår inte denna i samboegendomen.

De grejer du redan äger är inte heller med i samboegendomen då du köpt dem innan. Nya saker du/ni/hon köper är dock samboegendom om de köps för gemensam användning.

Hon kan begära att få ta över lägenheten med stöd av 22§ men om ni inte skaffat barn ihop så är det mycket liten chans att hon kan få det.

Gemensam bostad - då hon bor i din bostad så är det er gemensamma bostad, fortfarande inte samboegendom.

Vad anses egentligen vara gemensam användning? Köksredskap och liknande småsaker bryr jag mig inte om=) Men om jag tex köper en ny TV för ca 30 000 har hon alltså rätt till hälften av den?
Citera
2013-01-09, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Snabb fråga, kan man avtala bort sambolagen?

Säg att man fått ett barn, men man skrivit ett avtal om att lägenheten tillfaller TS oavsett?

Nej, i ett samboavtal kan man endast avtala om viss samboegendom inte ska ingå i bodelningen eller att ingen bodelning ska göras. Det man inte kan göra däremot är att avtala om hur ev. bodelning ska gå till (förutom om det rör sig om "omedelbart förestående upphörande av samboförhållandet" se §10).
Citera
2013-01-09, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Door33
Vad anses egentligen vara gemensam användning? Köksredskap och liknande småsaker bryr jag mig inte om=) Men om jag tex köper en ny TV för ca 30 000 har hon alltså rätt till hälften av den?

Ja.

Det går att skriva samboavtal som undantar vissa saker, som t ex bostad (om ni t ex flyttar under tiden ni är ihop), lösöre (TV) osv.

Bilar ingår inte i samboegendom.

Mycket ovanligt att folk skriver samboavtal när det rör sig om så små summor.

Det vanligaste är när man köper ny bostad och ena partnern går in med BETYDLIGT mer pengar osv.
Citera
2013-01-09, 19:26
Medlem
Henixs avatar
Ponera följande problem:

Person A bor i en hyreslägenhet och står ensam på kontraktet, har bort där ett par år själv. Person A träffer person B som flyttar in och skriver sig på kontraktet. De får inga barn ihop och de gör sedan slut.

Hur blir det med bodelning i detta fall? Gentemot hyresvärden har ju både person A och person B lika stor rätt men hur blir det sinsemellan? Räknas den in i bodelningen trots att den inte var införskaffad för gemensamt bruk?
Citera
2013-01-10, 06:57
Medlem
Door33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henix
Ponera följande problem:

Person A bor i en hyreslägenhet och står ensam på kontraktet, har bort där ett par år själv. Person A träffer person B som flyttar in och skriver sig på kontraktet. De får inga barn ihop och de gör sedan slut.

Hur blir det med bodelning i detta fall? Gentemot hyresvärden har ju både person A och person B lika stor rätt men hur blir det sinsemellan? Räknas den in i bodelningen trots att den inte var införskaffad för gemensamt bruk?
Vad jag fattat från tidigare inlägg i tråden tror jag i detta fall att det var mycket mycket ovanligt som någon nämnde tidigare. Detta eftersom ni inte hade några gemensamma barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in