Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-01-06, 19:21
Bannlyst
Jag skulle vilja ha ett förtydligande av regel 1.05 huruvida det gäller tecknade bilder eller ej. Detta är särskilt intressant efter HDs utslag i manga-domen i somras där det i den slutgiltiga domen konstateras att bilder på tecknade fantasifigurer visserligen kan föreställa barn och vara porriga, men ändå inte klassas som barnporr eftersom yttrandefriheten väger tyngre är det ringa skydd riktiga barn skulle få av ett förbud mot teckningar.

Enligt HD friades samtliga bilder i fallet utom en eftersom det inte rådde några tvivel om att bilderna baserades på rena fantasier och inte tecknade riktiga barn.

Dessutom skulle jag vilja ha ett ännu starkare förtydligande, gärna även med exempel i textform, om vad som anses vara porrbilder i allmänhet.

Som vanligt är det upp till FB-diktatorerna att bestämma definitionerna!
Citera
2013-01-06, 20:08
Medlem
unsungs avatar
Så som jag har förstått det, nu får admin rätta mig om jag har fel, så togs passagen om tecknade bilder i regeltexten bort just för att det inte bedömdes bryta mot lagen eller i alla fall inte vara tillräckligt allvarligt med tanke på forumets fortlevnad.

Ingen ska ta mina ord för absolut sanning och börja posta bilder, admin får reda ut begreppen.

Rent allmänt, om dessa bilder bedöms vara okej, så ska en eventuell trådskapare av en tråd med syfte att diskutera dylika bilder tänka på att rena länktrådar enbart innehållande bildlänkar i normalfallet brukar hamna i papperskorgen.
Citera
2013-01-06, 21:01
Bannlyst
Varför brukar dom hamna där? Får man inte diskutera bilder på FB?
Citera
2013-01-06, 21:03
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
Varför brukar dom hamna där? Får man inte diskutera bilder på FB?

Jo, självklart får man göra det (förutsatt att bilderna är okej enligt regelverket), min uppmaning är av ren välvilja då trådar som enbart innehåller länkar, utan normal diskussion, brukar hamna i papperskorgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in