2013-01-04, 15:17
Medlem
Bakelits avatar
Hej flashback.

Har lite problem med golfen. När man lägger i 2an så låter det, typ som att man inte tryckt ned kopplingen riktigt. Detta är bara ett problem när bilen är kall.

Jag har googlat runt lite ochnsett att om synkringarna är dåliga så skall detta inte låta när man växlar långsamt. För mig är det tvärt om, när jag fläcker i växeln så låter det inte alls, samt när lådan är varm.
Någon som har någon aning om vad det kan vara, felsökning som kan göras med mera?

Såg även att man kan byta växellådsoljan på vissa VAG så försvann problemen för vissa, skall pröva detta men har inte riktigt haft tid än.

Edit: bilen har gått c.a. 14000 mil om det spelar någon roll.
Senast redigerad av Bakelit 2013-01-04 kl. 15:22.
Citera
2013-01-04, 15:46
Medlem
Negerkludds avatar
Kontrollera att kopplingen släpper ordentligt när du frikopplar, om kopplingen ligger an något samtidigt som en synkro inte är som de andra så kan tänderna hugga, utan att synkro egentligen är kass.
Det låter som att en synkro inte mår såbra. Att du inte hör tänderna hugga i varandra när du slänger i växeln är inte konstigt, jämför istället en vanlig växling med en väldigt långsam växling så lär du nog få symptomen du du har läst om.
Citera
2013-01-04, 16:23
Medlem
Bakelits avatar
Är detta något som enkelt kan kollas själv? Har inte tillgång till lift osv, skall ut å kika hur det ser ut, om det är lätt å se om den öppnar fullt. Pedalen tar väldigt långt ut iaf, men det kanske är en självjusterande?
Citera
2013-01-09, 08:35
Medlem
Bakelits avatar
Smörjde upp växellänkaget och bytte växellådsoljan så försvann ljudet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in