2013-01-08, 15:57
Medlem
Man kan väl förmoda att de vill veta vem det är. Det är enda orsaken till att de vill åtala tror jag i alla fall. Men jag hoppas att advokaten vill ha betalt för det hon gör nu i alla fall så det kostar lite. Att de får reda på vem det var tror jag de kan se sig om i stjärnorna efter. Det får de aldrig veta. Vilka idioter det här var. Är de sinnessjuka i hela släkten?
Citera
2013-01-08, 15:57
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Om detta skall bedrivas civilrättsligt måste man väl först och främst ta reda på vilken polis som sköt - ett annat problem är väl att polismannens uppgifter då blir offentliga (vilket troligen kommer rikta en hotbild mot honom). Kan man bedriva ett civilrättsligt mål kontra polismyndigheten (då polismannen utförde ett myndighetsutövande)?

Det kan bli en aning knepigt att få fram vem som avlossade det träffande skottet i och med att den fortfarande är kvar i skallen på den skjutna rånaren och som det låter så är det omöjligt i dagsläget att avlägsna kulan utan att den skjutne riskerar att dö på kuppen.
Citera
2013-01-08, 15:58
Medlem
UACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rinkeby4
Varför tittade de på när helikopterrånet pågick?
Ja just det där fattade de att rörde sig om riktiga vapen och tunga snubbar.
Helikopterrånarna siktade aldrig på poliserna. Polisen fick massiv kritik för att de inte ingrep, nu klagar vissa på att de ingrep. Förövrigt kunde Polisen inte avgöra kaliber på rånare och vapen under pågående insats. De måste utgå från att det är äkta vara.
Citera
2013-01-08, 15:59
Medlem
UACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Det kan bli en aning knepigt att få fram vem som avlossade det träffande skottet i och med att den fortfarande är kvar i skallen på den skjutna rånaren och som det låter så är det omöjligt i dagsläget att avlägsna kulan utan att den skjutne riskerar att dö på kuppen.
Den plockas ut vid obduktionen.
Citera
2013-01-08, 16:00
Medlem
datoriprograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAC
Helikopterrånarna siktade aldrig på poliserna. Polisen fick massiv kritik för att de inte ingrep, nu klagar vissa på att de ingrep. Förövrigt kunde Polisen inte avgöra kaliber på rånare och vapen under pågående insats. De måste utgå från att det är äkta vara.

Detta är väldigt viktigt att förstå.
Citera
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAC
Den plockas ut vid obduktionen.

Ja det gör man så klart men det förutsätter att rånaren verkligen avlider av sina skador nu låter det som att hans tillstånd är stabilt men är han hjärndöd är det bara en tidsfråga innan man kan analysera kulan och slå fast vem som sköt.
Citera
Medlem
evilbettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Om han är död (a.k.a. hjärndöd) så lär ju läget vara oförändrat för rätt lång tid framöver...

Vore han hjärndöd vore han redan dödsförklarad.

Medelsnittlig tid för hjärtstop efter hjärndöd med konstgjord andning är några dagar (kan handla om timmar, eller maximalt veckor) men juridiskt sett är man redan död.
Citera
Medlem
Illkrokkodills avatar
"Polisen har skjutit rakt i huvudet på min klient och jag menar att det har varit med avsikt att döda och enligt min uppfattning har det inte varit någon direkt varning inför det. Jag anser att polisen bör åtals för mord alternativt dråp, säger Serpil Güngör."

Och hur sjutton VET hon att han är SKJUTEN RAKT i huvudet? Är det klart att det inte är en flyktig kula? Eller har det framgått på filmerna?
Citera
2013-01-08, 16:01
Medlem
Fickludds avatar
Det var skönt att höra att vapnet var en replika, det kunde gått annars ha gått mycket illa för de som befann sig i närheten.

För övrigt var det hyggligt av rånarna att klä sig i likadana kläder så de blev lättare att särskilja och skjuta på för polisen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinbrit
Det var det jag menade, det är ju precis det arbetsrättsliga åtgärder innebär Den kommentaren gällde alltså endast det personen innan skrev när han kopplade tjänsteutövningen till eventuellt lagbrott.

För övrigt anser jag att Advokatsamfundet bör ha ganska allvarliga synpunkter på en advokat som anklagar en polis för mord i det här fallet. Det är ju näst intill vansinnigt.

En allmän åklagare kan nog också komma att ha synpunkter på uttalandet eftersom det troligen faller under rubriken allmänt åtal att "Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig..." alt.
Grovt förtal enligt Brottsbalken (med troligt fängelsestraff som följd)

Undrar hur kurdens försvarsadvokat tänkte här..?
Citera
Medlem
TnaLas avatar
Ser att Oisin Cantwell de nysvenska brottslingarnas riddare i vit rustning har skrivit ett inlägg om vilken tragedi detta är.
Att en ung man kämpar för sitt liv
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16037083.ab

Den enda tragedin är att inte alla hans medbrottslingar befinner sig i samma situation.
Citera
2013-01-08, 16:04
Medlem
Vad som gör mig riktigt arg på de här människorna är att de har tänkt ta reda på vem som sköt och förpesta livet för honom.

Hoppas att advokaten skinnar dem rejält på pengar och sen om de hotar henne för att hon vill driva in pengarna så lär sig väl advokater att hålla sig långt borta från den här typen av kriminella människor.

Jag har tidigare varit emot att media har fört fram släktens åsikter men nu känner jag att det är bra för att vad de sysslar med nu. När de ska förfölja en polis som riskerat livet för att andra inte ska råka illa ut är det för jävligt. Fy fan vilka lågstående människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in