Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Jag tycker att vi ska genetiskt manipulera alla levande varelser, så alla kan fortplanta sig med varandra, och fixa ett konstant behagligt klimat, så man kan sova var som helst, och alla lever endast på vatten, och i vattnet finns substanser som gör en glad och nöjd.
Det tycker jag vi ska sträva efter istället. Är inte det en bättre utopi en något trivialt mänskliga rättigheter?!
Tänk om det hade varit riktiga kaleshnikovs? Tänk om babben hade gått berserk och skjutit ner några småflickor.. Jävligt lätt att peka finger med facit i hand.
Tänk om. Tänk om utomjordingar landar imorgon. Jag tycker vi kan fokusera mer på vad som faktiskt hände och mindre på hypotetiska argument om vad som kunde skett. Tänk om rånarna (notera hur de faktiskt går att beskriva utan rasistiska ramsor, utan att det centrala, dvs att de är rånare, tappas) hade en kärnvapenladdning i bagageluckan. Eller inte. Kanske är det ett slöseri på tankeverksamhet och tid att tänka på det. Sist, men inte minst. När Du argumenterar, låt dina argument tala för sig själva. Har Du rätt i sakfrågan bör det räcka. Du behöver varken använda musse pigg-ord som "babben" eller, i ett dåligt försök att göra rånarna mer omänskliga ("babbarna" i ditt fall) anföra att de hade för avsikt att skjuta små skolflickor.
Prata om rånet. Argumentera för att polisens agerande var korrekt. Bemöt motargument sakligt. Syftet med en diskussion är inte att ha rätt. Syftet är att komma fram till vad som är rätt. Detta innebär att om de argument man själv framför falsifieras eller påvisas som "ogiltiga" (tex cirkelargumentation, guilt by aquaintance, legitimacy through numbers etc), så bör man lämna sin ståndpunkt och ansluta sig till den andra ståndpunkten. Jag tar inte ställning till vad som rätt eller fel gällande rånet, utan pratar generellt om hur en diskussion bör gå till. Vill man inte släppa sin ståndpunkt som man har lyft upp till allmän sanning, då är man inte ute efter en diskussion som kan leda till bättre förståelse, kunskap, framsteg. Man är intresserad av att sprida sina egna obekräftade antaganden som ofta syftar till att stjälpa eller exploatera en grupp människor till förmån för en annan (ofta den gruppen anföraren anser sig själv tillhöra). I det fallet bör man kanske helt enkelt lämna diskussionen, så att de som är intresserade av sakfrågan kan diskutera den.