2013-01-03, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wronskianen
Tycker bara att en sådan statistik skulle vara talande i vissa fall, för det går sämre studenter i programmen med lägre antagningspoäng vilket gör att de troligtvis hoppar av betydligt lättare än studenter på program med antagningspoängen 22,5.

Enligt den statistiken hade t ex byggingenjörsprogrammet (3-årig utbildning) varit "svårare" än de flesta programmen på listan, för att elever som i princip går ut med godkänt i allt på gymnasiet kommer in på programmet.

Dock skulle det ge en rätt bra bild om man jämför program med ungefär samma antagningspoäng, t ex teknisk fysik och industriell ekonomi.

Sant, man kanske kunde justera för det. Typ regressa antagningspoäng mot examenfrekvens och se vilka som avviker. Sedan modellera sambandet mellan antagningspoäng och förmåga till en heltäckande ranking så att den här trådens topic inte behöver diskuteras en gång i månaden.
Citera
2013-01-03, 17:49
Medlem
popeondopes avatar
Civilingenjör teknisk fysik - monstersvårt
civilingenjör data - Kräver både talang och intresse
Civilingenjör industriell ekonomi, civilingenjör maskinteknik - jämnsvåra. Dock så är I mer hetsiga med betyg och måste desperat leka stureplan. De går ju nästan på handelshögskolan
Systemvetenskap - kräver intresse och en gnutta talang
Läkarprogrammet - all heder till folk som kan lära sig vad lillfingernaglen heter på latin. Som att lära sig 10 000 glosor.
affärsjuristprogrammet, Juridikprogrammet tråkiga människor som nöter tråkiga papper, orkar du läsa ointressanta texter hela dagen är det inte svårt.
Civilekonomprogrammet, en utbildning som civilingenjörer läser på fritiden som en extra examen.
Psykologprogrammet, galna känslomänniskor som super och analyserar sig själva i 5 år. Kräver bara att man är enormt känslomässig.
Lärarprogrammet, ungefär lika enkelt som samhälle på gymnasiet. Alla med normal intellegens klarar utbildningen på halva tiden.
Citera
2013-01-03, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Från lättast till svårast:

Lärarprogrammet - Flum : Skitlätt
Civilekonomprogrammet - Matematikbefriat förutom NEK och Statistik. Skitlätt
Psykologprogrammet - Humanioraflum, exklusive neurologi kurserna. Alltså: skitlätt
Juridikprogrammet - Endast text, och om man inte har lässvårigheter: skitlätt (pluggar själv)
Affärsjuristprogrammet - Se juridikprogrammet, kombinera med tråkigt x 100. Skitlätt

Läkarprogrammet - Mycket kemi kombinerat med kvantitativa mängder information. Ganska svårt
Civilingenjör industriell ekonomi - Väldigt mycket matte med inslag av managmentflum. Medium svårt
Civilingenjör maskinteknik - Svårare än I, lättare än F. Medium Svårt + 1

Civilingenjör teknisk fysik - Teoretiskt tungt kombinerat med liten insikt i tillämpningsbarhet i början: Skitsvårt

Systemvetenskap - Vet ej
Civilingenjör data - Vet ej
Du pluggar juridiska kurser och särskriver? Är det JÖK:en du läser eller?
Citera
2013-01-03, 18:07
Medlem
Dmizors avatar
Okej, jag suger på att tvärplugga in fakta osv (dvs banka in massa fakta), men gillar att läsa och har i allmänhet lätt att lära mig saker. Har alltid haft lätt för matte men inte pluggat det nånting längre än matte c. Jag lär komma in på typ vad som helst med mitt högskoleprov (men har usla betyg då jag alltid haft svårt att motivera mig osv). Vad ska jag söka nu till nästa höst när jag väl blivit klar med tråk-komvux och äntligen kan söka in på en "vanlig" utbildning?

Kan lägga till att jag funderat kring psykologi, juridik, läkare (mest bara för att), lärare och ekonomi (här dock är jag tveksam, hade företagsekonomi å sånt skit på gymnasiet och det sög).
Citera
2013-01-03, 18:22
Medlem
Lean.BACKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wronskianen
Fysik är naturvetenskap.

Genren: Ja
Ämnet: Diskuterbart...
Värt att märka ord, verkligen?
Citera
2013-01-03, 18:34
Medlem
Evil_Santas avatar
Skulle vilja säga att det som är svårt med juristprogrammet är att få högsta betyg, AB. Att bara bli godkänd och få B/BA i allt kräver en rätt liten arbetsinsats. Det är med andra ord betygshetsen som gör juristprogrammet svårt.
Citera
2013-01-03, 18:41
Medlem
Beroende på vad du rankar dina utibldningar efter så ser det ut så här

Läkarprogrammet
Psykologprogrammet
Lärarprogrammet

Juridikprogrammet
affärsjuristprogrammet
Civilekonomprogrammet
Civilingenjör alla sorters
Systemvetenskap

De tre första kräver en enorm allmänbildning. Att studera tex till lärare kräver att du har kompetens i mer än 11 områden.

Civilbyggarna kräver enbart matematik och fysik, inte mycket att hålla reda på, inte många områden att plugga in.

Juristerna likaså, det är bara ett område, Juridik och inget mer med det.
Citera
2013-01-03, 18:45
Medlem
IceEyess avatar
Vad man upplever som svårt varierar naturligtvis från person till person. För mig som är fullständigt handikappad när det handlar om matematik känns utbildningar som Civilingenjör (teknisk fysik, datateknik osv.) extremt avancerade. Kan även föreställa mig att läkarprogrammet inte heller är en linje som man obehindrat snurrar igenom.

Systemvetenskap verkar halvbesvärligt, och krävs nog sannolikt ett intresse för ämnet.

Samhällsvetenskap, Media & Kommunikation (läser själv) och dylikt är däremot oerhört lättavklarade enligt mitt tycke.
Citera
2013-01-03, 18:48
Medlem
Wronskianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Skulle vilja säga att det som är svårt med juristprogrammet är att få högsta betyg, AB. Att bara bli godkänd och få B/BA i allt kräver en rätt liten arbetsinsats. Det är med andra ord betygshetsen som gör juristprogrammet svårt.

Hur många brukar få AB på tentorna? På civilingenjörsprogrammet jag pluggar får 5-10% A på tentorna. Ingen har A i alla kurser i min klass (över 70 pers).
Citera
2013-01-03, 18:51
Medlem
Babben87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Samhällsvetenskap, Media & Kommunikation (läser själv) och dylikt är däremot oerhört lättavklarade enligt mitt tycke.
Det tycker alla eftersom det också är det. Praktiska saker du kan se med ögat. "Det här är en stol, den sitter en riksdagsledamot på och lyssnar på andra politiker. Ibland trycker han på knappar för att rösta Ja eller Nej" Förstår du det här får du ett MVG. Bra!
Citera
2013-01-03, 18:56
Medlem
Neuschwansteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Civilingenjör teknisk fysik - monstersvårt
civilingenjör data - Kräver både talang och intresse
Civilingenjör industriell ekonomi, civilingenjör maskinteknik - jämnsvåra. Dock så är I mer hetsiga med betyg och måste desperat leka stureplan. De går ju nästan på handelshögskolan
Systemvetenskap - kräver intresse och en gnutta talang
Läkarprogrammet - all heder till folk som kan lära sig vad lillfingernaglen heter på latin. Som att lära sig 10 000 glosor.
affärsjuristprogrammet, Juridikprogrammet tråkiga människor som nöter tråkiga papper, orkar du läsa ointressanta texter hela dagen är det inte svårt.
Civilekonomprogrammet, en utbildning som civilingenjörer läser på fritiden som en extra examen.
Psykologprogrammet, galna känslomänniskor som super och analyserar sig själva i 5 år. Kräver bara att man är enormt känslomässig.
Lärarprogrammet, ungefär lika enkelt som samhälle på gymnasiet. Alla med normal intellegens klarar utbildningen på halva tiden.

På pricken med vad jag tycker.
Citera
2013-01-03, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Beroende på vad du rankar dina utibldningar efter så ser det ut så här

Läkarprogrammet
Psykologprogrammet
Lärarprogrammet

Juridikprogrammet
affärsjuristprogrammet
Civilekonomprogrammet
Civilingenjör alla sorters
Systemvetenskap

De tre första kräver en enorm allmänbildning. Att studera tex till lärare kräver att du har kompetens i mer än 11 områden.

Civilbyggarna kräver enbart matematik och fysik, inte mycket att hålla reda på, inte många områden att plugga in.

HAHA! Lärarutbildningen kräver inte ett jävla skit! Kan nästan klara sig genom hela utbildningen utan att prestera ngt själv utan massa flummiga grupparbeten och dylikt. För att vara en BRA lärare är det bra med allmänbildning men att klara utbildningen krävs inget.

Systemvetenskap och Civilekonom är svinsoft med.

Teknisk Fysik, Läkare(otroliga mängder plugg) och Datateknik om man inte har ett genuint programmeringsintresse är förmodligen tuffast, vet inte så mycket om juridik...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in