Citat:
Ursprungligen postat av
AndersArsenik
Tack så mycket. Är du lite småvegetarian på deltid? Jag är så jävla inbiten köttätare och umamiknarkare så jag tycker verkligen att det är svårt att hitta bra vegrätter. Däremot använder jag i högre grad köttet som en krydda, d v s jag tar mycket mindre av det.
Var vegetarian i ett par år, numera käkar jag fisk och skaldjur också. Kan ju inte låta bli som den bohusläning man är. Tycker däremot att kött (även fågel) känns så ofräscht, men smakar på det då och då.
Älskar också umami men det är ju svårt utan kött, därför blir det mycket asiatiskt. Man får kolla på de köken som har tradition av vegkäk. Fermenterad chilibönpasta som du tipsade om i chilin är en fantastisk smaksättare, dashipulver finns i vegetarisk tappning som också kan göra susen. Många av mina rätter innehåller också selleri och rotselleri, vilka är fina smakhöjare. Annars tycker jag misstaget många kockar gör när de ska laga vegetariskt är att de försöker presentera det som en kötträtt (sås + kolhydrater +protein). Jag lagar gärna många smårätter och röror som ofta har dessa komponenter men utspritt i olika råvaror. Sen så älskar jag ju baljväxter vilket gör det lätt att äta vegetariskt.
Kommer med bild på gårdagens chili, men nu blir det silltallrik på ett av stans alla ölhak!