2012-12-27, 15:28
Medlem
Ja låt oss säga för rolighetens skull att det är några utomjordingar som kommer till jorden eller att man kommer tillbaka till jorden efter 10 år i rymden. Vilken är den absolut första, d.v.s. längst ut i atmosfären, som man inom biologin kallar för levande organism?
Citera
2012-12-27, 16:19
Medlem
Freixenets avatar
Skulle gissa på bakterier. Det finns säkert små partiklar där dom kan bo på. Har för mej att det finns små spindlar som hittats långt upp i atmosfären dit dom seglar på sina nät.
Citera
2013-01-07, 23:09
Medlem
Norrbottenss avatar
Björndjur/trögkrypare kanske?

Citat:
Trögkryparna beskrivs ofta som bland de tåligaste organismerna på jorden. Vissa arter kan uthärda timmar och till och med veckor av stark strålning, vakuum och nedkylning till endast några grader över den absoluta nollpunkten genom att övergå till ett så kallat kryptobiotiskt stadium. De har även överlevt vistelse i rymden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%B6gkrypare
Citera
2013-01-08, 16:21
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Skulle gissa på bakterier. Det finns säkert små partiklar där dom kan bo på. Har för mej att det finns små spindlar som hittats långt upp i atmosfären dit dom seglar på sina nät.

Ja, de organismer som råkar hamna allra högst upp är nog mikrober. Något slags svävande ekosystem högt uppe i det blå kan man nog glömma då det inte ens förekommer på betydligt mer modesta höjder. Däremot finns det gott om mikrober överallt i luften här nere och en bra bit upp, men så vitt jag vet inga som lever i luften helt och hållet.

Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Björndjur/trögkrypare kanske?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%B6gkrypare

Tardigrader är akvatiska/semiterrestriska. De som utsatts för yttre rymden har gjort det med lite skjuts på vägen av människor (läs rymdraketer).

EDIT: Förtydligande.
Senast redigerad av ceph 2013-01-08 kl. 16:27.
Citera
2013-01-08, 16:52
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Tardigrader är akvatiska/semiterrestriska. De som utsatts för yttre rymden har gjort det med lite skjuts på vägen av människor (läs rymdraketer).

Jo, jag insåg ganska snabbt efter att ha tryckt på 'sänd' att jag missuppfattade TS fråga.
Jag lät dock mitt inlägg vara kvar i fall någon vill läsa lite om dessa söta björndjur.
Citera
2013-01-09, 19:59
Medlem
Narkomats avatar
Mögelsporer, växtpollen kan nog också virvla upp en bit.
Citera
2013-01-09, 20:49
Medlem
najass avatar
Det är ju definitionen av biosfären det handlar om, dvs den volym (med jorden i mitten) där liv finns. Biosfären inkluderar de lägre nivåerna av stratosfären och man har hittat liv på 30-40 km höjd, framför allt bakterier och svampar.

Det som sätter stopp för liv längre ut är UV-strålning och syrebrist och de bakterier man hittar därute är extremt UV-tåliga tex.

(för övrigt har Conan Doyle skrivit en rätt rolig sci-fi/fantasy-roman som handlar just om ekosystem i den högre atmosfären med bland annat stora manetliknande monster som var tämligen gruvliga. Horror of the Heght - rekommenderas)
Citera
2013-01-09, 20:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Småttingar som nämnts ovan stämmer säkert. Om vi, i en klass för sig (handikapp-OS för organismer som inte bara tumlar runt i vinden) tar sådana som med berått mod för egen maskin tar sig högst upp så skulle jag (förutom människor i flygplan, ballong o dyl) säga rüppelgam. Det hör nog till ovanligheterna, jag vet inte vad den gjorde så högt heller (kanske den också lyfts av vinden eller stämmer det att de decinficerar sina asätarkroppar med UV-ljus på hög höjd?) men 1974 krockade ett flygplan med en sådan på 11 000 m höjd.

Hur tusan de kunde veta vilken art de krockat med kan man undra men det kanske satt kvar en fjäder någonstans på planet eller kunde man DNA-spåra blodfläckar redan då?

De fåglar som regelbundet flyger högst är stripgåsen som årligen korsar Himalaya på över 6 400 m höjd. Se http://news.nationalgeographic.com/news/2011/06/110610-highest-flying-birds-geese-himalaya-mountains-animals/

Utanför djurriket så finns det säkert en del liv även på Mount Everests topp men jag vet inte vilka arter.
Senast redigerad av skunkjobb 2013-01-09 kl. 20:54.
Citera
2013-01-11, 10:06
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Småttingar som nämnts ovan stämmer säkert. Om vi, i en klass för sig (handikapp-OS för organismer som inte bara tumlar runt i vinden) tar sådana som med berått mod för egen maskin tar sig högst upp så skulle jag (förutom människor i flygplan, ballong o dyl) säga rüppelgam. Det hör nog till ovanligheterna, jag vet inte vad den gjorde så högt heller (kanske den också lyfts av vinden eller stämmer det att de decinficerar sina asätarkroppar med UV-ljus på hög höjd?) men 1974 krockade ett flygplan med en sådan på 11 000 m höjd.

Hur tusan de kunde veta vilken art de krockat med kan man undra men det kanske satt kvar en fjäder någonstans på planet eller kunde man DNA-spåra blodfläckar redan då?

De fåglar som regelbundet flyger högst är stripgåsen som årligen korsar Himalaya på över 6 400 m höjd. Se http://news.nationalgeographic.com/news/2011/06/110610-highest-flying-birds-geese-himalaya-mountains-animals/
Utanför djurriket så finns det säkert en del liv även på Mount Everests topp men jag vet inte vilka arter.

DNA-spårning verkar ha testats första gången 1984 om jag förstår det rätt:
http://en.wikipedia.org/wiki/DNA_profiling
Kollisionen verkar ha skett 1973. Verkligen intressant hur de kunde fastställa att det var just denna fågel.
Citera
2013-01-11, 19:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
DNA-spårning verkar ha testats första gången 1984 om jag förstår det rätt:
http://en.wikipedia.org/wiki/DNA_profiling
Kollisionen verkar ha skett 1973. Verkligen intressant hur de kunde fastställa att det var just denna fågel.
1973 var det visst. Jag läste något om 74 men det var utgivningsåret för någon tidskrift som rapporterade om händelsen. Det var tydligen över Elfenbenskusten men jag hittar inte mer info än så, inte vilket plan det var.

Man hinner knappast se vad det är för fågel när man kommer flygande i runt 900 km/h så jag antar att det fastnade någon fjäder på planet eller så. Det är klart, brakade pippin in i planets noskon så kan arbestämningen varit tämligen enkel: http://en.wikipedia.org/wiki/File:C-130_and_Hawk_in_nosecone_outside.jpg
Citera
2013-01-11, 21:00
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
1973 var det visst. Jag läste något om 74 men det var utgivningsåret för någon tidskrift som rapporterade om händelsen. Det var tydligen över Elfenbenskusten men jag hittar inte mer info än så, inte vilket plan det var.

Man hinner knappast se vad det är för fågel när man kommer flygande i runt 900 km/h så jag antar att det fastnade någon fjäder på planet eller så. Det är klart, brakade pippin in i planets noskon så kan arbestämningen varit tämligen enkel: http://en.wikipedia.org/wiki/File:C-130_and_Hawk_in_nosecone_outside.jpg
Heh, ja där råder väl ingen tvekan om vilken fågel det var.
Jag kollade gamen på Wikipedia och där stod detta:
Citat:
A Rüppell's Vulture was confirmed to have been ingested by a jet engine of an airplane flying over Abidjan, Côte d'Ivoire on November 29, 1973 at an altitude of 11,000 metres (36,100 ft).
Hittade även info om att det fanns fjädrar kvar för artbestämning så du verkar ha rätt där.
Citera
2013-01-11, 21:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Heh, ja där råder väl ingen tvekan om vilken fågel det var.
Jag kollade gamen på Wikipedia och där stod detta:

Hittade även info om att det fanns fjädrar kvar för artbestämning så du verkar ha rätt där.
Tackar, mysteriet är löst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in