Småttingar som nämnts ovan stämmer säkert. Om vi, i en klass för sig (handikapp-OS för organismer som inte bara tumlar runt i vinden) tar sådana som med berått mod för egen maskin tar sig högst upp så skulle jag (förutom människor i flygplan, ballong o dyl) säga
rüppelgam. Det hör nog till ovanligheterna, jag vet inte vad den gjorde så högt heller (kanske den också lyfts av vinden eller stämmer det att de decinficerar sina asätarkroppar med UV-ljus på hög höjd?) men 1974 krockade ett flygplan med en sådan på 11 000 m höjd.
Hur tusan de kunde veta vilken art de krockat med kan man undra men det kanske satt kvar en fjäder någonstans på planet eller kunde man DNA-spåra blodfläckar redan då?
De fåglar som regelbundet flyger högst är stripgåsen som årligen korsar Himalaya på över 6 400 m höjd. Se
http://news.nationalgeographic.com/news/2011/06/110610-highest-flying-birds-geese-himalaya-mountains-animals/
Utanför djurriket så finns det säkert en del liv även på Mount Everests topp men jag vet inte vilka arter.