Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Ett ohållbart argument att man ska få göra precis vad man vill med sin egen kropp, oavsett hur skadligt det är och samtidigt kräva att samhället ska betala för det. Jag köper helt enkelt inte resonemanget. Olika drogers exakta skadeverkningar kan jag för lite om för att uttala mig om.
Människan har ägnat sig åt mycket dumt i sina dar, därför är det tur att vi utvecklas och blir klokare. Många av drogerna som du vill se legaliserade är ju dessutom kemiskt konstruerade och inte någonting som finns naturligtvis i naturen. Det finns ju hur mycket sjuk skit som helst som leder till att man tappar fingrar, tår, eller blir bindgalen och våldsam. Det finns ju noll egenvärde i att legalisera sådant, oavsett om man använder sig av floskler som "rätten till sin egen kropp" eller inte.
Människan har ägnat sig åt mycket dumt i sina dar, därför är det tur att vi utvecklas och blir klokare. Många av drogerna som du vill se legaliserade är ju dessutom kemiskt konstruerade och inte någonting som finns naturligtvis i naturen. Det finns ju hur mycket sjuk skit som helst som leder till att man tappar fingrar, tår, eller blir bindgalen och våldsam. Det finns ju noll egenvärde i att legalisera sådant, oavsett om man använder sig av floskler som "rätten till sin egen kropp" eller inte.
Skulle en drog visa sig vara omöjlig att kontrollera eller ha förödande konsekvenser så kan det givetvis vara på sin plats att reglera/förbjuda drogen. Men jag tycker inte alltid man kan skylla på drogerna då det i stort är samhället som avgör konsekvenserna av drogandet. Det blir helt fel om man tror att drogerna i sig är problemet.
Sen undrar jag om du principiellt är emot alkohol också och att samhället ska få finansiera konsekvenserna för alkoholkonsumtion? Här blir det ett dilemma var man ska dra gränsen då det finns hur mycket som helst som går att missbruka eller ge upphov till skadeverkningar.
Citat:
Så är det förstås. I ett sunt, välmående nationalistiskt Sverige så minskar ju incitamenten för att ta droger och bedöva sig. Helt riktigt.
Japp, och det är ju jättebra. Fortfarande så kan det finnas individer som finner det konstruktiv att berusa sig med diverse droger och detta borde ju vara deras ensak då. Målet bör vara att samhället fungerar i harmoni samt att svenskarna är nöjda så långt det går. Man kan inte gilla allt själv men man ska inte heller fördöma andra människors val såtillvida det inte blir destruktivt för samhället.
När det är harmoni i Sverige så kommer folk troligen inse att växter med berusande effekt inte behöver vara ett problem, i alla fall så hoppas jag det. Så om SvP styr upp Sverige så hoppas jag att de ser över den förlegade moralen, lögnerna och propagandan