Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Har funderat lite över en fråga och bestämde mig för att ställa frågan här istället för att starta en egen tråd.
SvP pratar ju mycket om etniska svenskar osv, och nu undrar jag hur mycket svenskt blod man bör ha för att kunna kallas etnisk svensk? I USA är det ju rätt populärt att ha bra koll på sin bakgrund, man har ju hört om vissa som är typ 1/10 indian, 1/4 irländare och 1/8 tysk osv. Räcker det enligt SvP att ha minsta lilla svenskt blod i sig? Känns ju lite tveksamt om kravet är att man ska vara 100% svensk, men också konstigt att folk med 1% svenskhet ska kunnas kallas etniskt svenska.
Det finns ingen exakt gränsdragning gällande det där. Förenklat anser jag att man kan tänka så här: Om en person till en övervägande del har svenska rötter, ser sig som svensk, ser ut som en svensk och betraktas som svensk av sin omgivning så är personen svensk.
Citat:
Är det skillnad om man är 50/50 svensk-tysk eller 50/50 svensk-turk?
Självklart är det skillnad. En halvturk är inte assimilerbar i ett etniskt homogent Sverige.
Citat:
Hur svenska är ni som röstar/ska rösta SvP?
Släktforskningen som bedrivits inom min släkt visar bara svenska rötter även om inte varje generation är kartlagd in i minsta detalj. Om jag utgår från vad jag faktiskt vet så är det befogat av mig att kalla mig för helsvensk men ett genetiskt test kanske i framtiden visar att jag härstammar från Voodoo-präster i Gambia