Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2012-10-09, 00:01
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Det där är faktiskt jävligt vettiga åsikter, alltså en bostadspolitik för svenska folket och förstatligande av banker.
Exakt vad innefattar "en bostadspolitik för svenska folket"? Är det YIMBLY och skyskrapor på Norrmalmstorg som gäller för att fler ska kunna bo centralt och billigt, eller är det utbyggnad av kvartersstaden?
Citera
2012-10-09, 00:13
Medlem
mrphonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Exakt vad innefattar "en bostadspolitik för svenska folket"? Är det YIMBLY och skyskrapor på Norrmalmstorg som gäller för att fler ska kunna bo centralt och billigt, eller är det utbyggnad av kvartersstaden?

Det som togs upp i talet var att vi i kommunerna ska verka för att det finns prisvärda hyresrätter för kommunens invånare och att man inte ska tvingas skuldsätta sig för att kunna få tak över huvudet eller kunna flyta hemifrån innan man fyllt 30.
Citera
2012-10-09, 00:21
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrphonk
Det som togs upp i talet var att vi i kommunerna ska verka för att det finns prisvärda hyresrätter för kommunens invånare och att man inte ska tvingas skuldsätta sig för att kunna få tak över huvudet eller kunna flyta hemifrån innan man fyllt 30.

Avreglera bankväsendet så lovar jag att fastighetsbubblor är historia, ingen skulle kunna låna till dagens artificiellt låga räntor och därför skulle inte priserna skjuta i höjden heller.

Så länge invandringen pågår så kommer det bli svårare och svårare att få tag i hyresrätter.
Senast redigerad av Nord88 2012-10-09 kl. 00:27.
Citera
2012-10-09, 00:21
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrphonk
Så det rör sig snarare om att lätta på de regler och restriktioner som idag hämmar bostadsbyggandet än att aktivt driva en viss typ av politik?
Citera
2012-10-09, 00:30
Medlem
mrphonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Så det rör sig snarare om att lätta på de regler och restriktioner som idag hämmar bostadsbyggandet än att aktivt driva en viss typ av politik?

Det är ett av flera sätt som man kan stimulera byggandet av nya bostäder på, men det gäller också att skapa förutsättningar för att dessa ska kunna hyras ut så att inte bara bostadsrätter byggs. Speciellt i början av vuxenlivet är det viktigt att kunna ordna med en prisvärd hyresrätt och inte behöva sätta sig i skuld.

Precis som i flera andra frågor så kommer vi tillsätta en arbetsgrupp som kommer precisera förslaget mer. Det som presenterades på höstkonferensen kan ses som en vision, men när vi väl ska lägga fram förslagen i parlamenten så måste de så klart vara mer konkreta.
Citera
2012-10-09, 01:17
Medlem
Har funderat lite över en fråga och bestämde mig för att ställa frågan här istället för att starta en egen tråd.

SvP pratar ju mycket om etniska svenskar osv, och nu undrar jag hur mycket svenskt blod man bör ha för att kunna kallas etnisk svensk? I USA är det ju rätt populärt att ha bra koll på sin bakgrund, man har ju hört om vissa som är typ 1/10 indian, 1/4 irländare och 1/8 tysk osv. Räcker det enligt SvP att ha minsta lilla svenskt blod i sig? Känns ju lite tveksamt om kravet är att man ska vara 100% svensk, men också konstigt att folk med 1% svenskhet ska kunnas kallas etniskt svenska.

Så var går gränsen? Är det 50%? 10%?. Är det skillnad om man är 50/50 svensk-tysk eller 50/50 svensk-turk? Hur svenska är ni som röstar/ska rösta SvP?

Om det redan har tagits upp i tråden så ber jag om ursäkt, började bara just fundera på detta och ville ha ett någorlunda snabbt svar, letade efter en tråd på temat men hittade ingen.
Citera
2012-10-09, 01:35
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Har funderat lite över en fråga och bestämde mig för att ställa frågan här istället för att starta en egen tråd.

SvP pratar ju mycket om etniska svenskar osv, och nu undrar jag hur mycket svenskt blod man bör ha för att kunna kallas etnisk svensk? I USA är det ju rätt populärt att ha bra koll på sin bakgrund, man har ju hört om vissa som är typ 1/10 indian, 1/4 irländare och 1/8 tysk osv. Räcker det enligt SvP att ha minsta lilla svenskt blod i sig? Känns ju lite tveksamt om kravet är att man ska vara 100% svensk, men också konstigt att folk med 1% svenskhet ska kunnas kallas etniskt svenska.

Det finns ingen exakt gränsdragning gällande det där. Förenklat anser jag att man kan tänka så här: Om en person till en övervägande del har svenska rötter, ser sig som svensk, ser ut som en svensk och betraktas som svensk av sin omgivning så är personen svensk.

Citat:
Är det skillnad om man är 50/50 svensk-tysk eller 50/50 svensk-turk?

Självklart är det skillnad. En halvturk är inte assimilerbar i ett etniskt homogent Sverige.

Citat:
Hur svenska är ni som röstar/ska rösta SvP?

Släktforskningen som bedrivits inom min släkt visar bara svenska rötter även om inte varje generation är kartlagd in i minsta detalj. Om jag utgår från vad jag faktiskt vet så är det befogat av mig att kalla mig för helsvensk men ett genetiskt test kanske i framtiden visar att jag härstammar från Voodoo-präster i Gambia
Citera
2012-10-09, 13:41
Medlem
NirvanAs avatar
Vad är SvPs ståndpunkt kring homosexualitet?
Citera
2012-10-09, 13:45
Medlem
Storm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vad är SvPs ståndpunkt kring homosexualitet?

Hur tror du själv att homosexualitet passar in i ett samhälle där man värderar kärnfamiljer(MammaPappaBarn)?
Citera
2012-10-09, 13:45
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storm.
Hur tror du själv att homosexualitet passar in i ett samhälle där man värderar kärnfamiljer(MammaPappaBarn)?
Inte alls, så jag antar att det skulle åter göras olagligt?
Citera
2012-10-09, 14:15
Medlem
stopbitchings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storm.

Det säger ju ingenting. Man kan ju uppenbarligen vara homofil utan att ha barn eller ingå äktenskap. Så frågan blir ju mer hur ni ser på homofila handlingar och huruvida det ska vara tillåtet?
Citera
2012-10-09, 14:19
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stopbitching
Det säger ju ingenting. Man kan ju uppenbarligen vara homofil utan att ha barn eller ingå äktenskap. Så frågan blir ju mer hur ni ser på homofila handlingar och huruvida det ska vara tillåtet?
Rent praktiskt hur ska man kontrollera om någon homosexar loss i sovrummet? Det skulle tyvärr vara en tandlös lag.

Här får man nog satsa på förändra hur tolerant samhället är mot otyget. Det är min privata åsikt i frågan iaf.

/Micke
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in