Citat:
Ursprungligen postat av
Pittri
Jag vet att SvP är emot den parlamentariska demokratin i Sverige men vad är deras svar på detta?
Citat:
4, Sverige skall styras på ett så ändamålsenligt sätt som möjligt: Statsapparaten skall ledas av ett modernt statsskick som så effektivt som möjligt gagnar svenskarna. Statsskicket måste bygga på kompetens och ansvar, och dess uppgift skall alltid vara att tjäna befolkningen, aldrig tvärtom. Det styrande systemets ledord skall vara förbättring, utveckling och hela folkets väl.
Dagens statsskick har varit ett experiment som varat i ungefär ett sekel och det negativa resultatet av det går inte att ta miste på idag. Det demokratiska systemet är en av huvudanledningarna till den kaosartade situation som börjar sprida sig allt mer då dagens statsskick bygger på ansvarslöshet, egoism och folksplittring, vilket har möjliggjort inflytande för allehanda särintressen på bekostnad av allmänhetens dito. Ett nytt system där kompetens, ansvar och allmännytta är ledord måste ersätta det nuvarande systemet för att kunna lösa krisen som skapats och sedan kontinuerligt förbättra Sverige.
Man kan kanske tänka sig att partiet söker inspiration både från korporativismen och från den fornnordiska ledartanken. Detta i kombination med ett stärkt folkstyre i framför allt lokala frågor. SÅ har jag åtminstone uppfattat det, men något färdigt styrelseskick finns inte publicerat än. I så fall har jag missat det.