2012-12-22, 20:36
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Death-Before-Decaf
Anser att det t.om är helt fel att ens backa ut bilen under påverkan av alkohol. Även om ditt motiv endast är att backa ut bilen så kan så mycket annat hände i denna situation.
Nej, det kan det inte. Jag är bra mycket farligare icke påverkad och stressad i rusningstid. Om någon står bakom min bil vid pass 23:30, på min uppfart när jag backar i 2 km/h så vet jag inte.
Jag begår alltså ett brott med fängelse i straffskalan när jag backar min bil 4 m bakåt?
Citera
2012-12-22, 20:37
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag vill verkligen veta. Ibland går jag ut och kollar att bilen startar. Mitt i natten full som en alika. Skulle finkefar kunna meddela mig att jag gjort mig skyldig till grov ratfylla, efter blås och annat trams?
Det är definitivt straffbart. Jag är dock väldigt nyfiken på hur det är med inhägnad privat mark eftersom man ju får köra en massa icke vägdugliga fordon där.
Citera
2012-12-22, 20:37
Medlem
I lagen står inget om "allmän väg" Bara:

Citat:
Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.
Citera
2012-12-22, 20:39
Medlem
Death-Before-Decafs avatar
Citat:
Nej, det kan det inte. Jag är bra mycket farligare icke påverkad och stressad i rusningstid. Om någon står bakom min bil vid pass 23:30, på min uppfart när jag backar i 2 km/h så vet jag inte.
Jag begår alltså ett brott med fängelse i straffskalan när jag backar min bil 4 m bakåt?

Ja, enligt lag.
Citera
2012-12-22, 20:40
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Death-Before-Decaf
Jag antar att du är nykter just nu? Hur tänker du själv angående din frågeställning?
Tycker att du bör fokusera dina tankar mer åt vad som faktiskt kan hända under en fylla, även då du endast kollar till bilen, än om konsekvenserna är olagliga eller ej.
Tråden ligger i Juridikforumet, det handlar inte om moral eller personliga värderingar.
Citera
2012-12-22, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Jag är dock väldigt nyfiken på hur det är med inhägnad privat mark eftersom man ju får köra en massa icke vägdugliga fordon där.
Det är förbjudet,se: lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott 4§ https://lagen.nu/1951:649#P4S1
Citera
2012-12-22, 20:44
Medlem
Ja det är rattfylleri! Att nyckeln sitter i är INTE bevis för att du har kört bilen eller att du var full vid det tillfället.

Gränsen går vid horisontell rörelse, dvs "vaggar" du bilen fram och tillbaka för att komma loss i snön så är det att räknas som att framföra fordonet.

Om du trycker på gasen och hjulen ENBART gräver dig nedåt så har bilen inte rört sig horisontellt och då är det inte rattfylla.

Det är även rattfylla om du knuffar fram bilen och står så att du vrider på ratten och styr samtidigt.
Citera
Medlem
NegerGregerxDs avatar
Två starköl har du druckit ikväll? Okej.. skriver ner det här.. Men du har inte kört bilen? Okej..

Fast jag känner ju här att huven är varm, jag antecknar det.. Vi gör så här att du får blåsa ikväll, och så får du böter för rattfyllan, så får vi åka hem sen. Det blir nog bäst så..
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag vill bara veta vad som gäller, rent juridiskt.
Saken är den att jag kommit hem från en jobbturné. Bilen är insnöad och jag ska åka med den i morgon vid pass 19:00. Jag har druckit vin, käkat benso som är ur kroppen innan lunch. Jag har kört bilen 4 m bakåt och lika många meter framåt. Har jag begått ett brott, grovt rattfylleri?
Citera
2012-12-22, 20:47
Medlem
Citat:
Saken är den att jag kommit hem från en jobbturné. Bilen är insnöad och jag ska åka med den i morgon vid pass 19:00. Jag har druckit vin, käkat benso som är ur kroppen innan lunch. Jag har kört bilen 4 m bakåt och lika många meter framåt. Har jag begått ett brott, grovt rattfylleri?

Ja.
Citera
2012-12-22, 20:53
Medlem
-defekt-s avatar
Citat:
Ja i lagens mening så har du begått brott i form av rattfylleri.
Men efter som du inte åkte fast sittandes vid ratten kan du inte lagföras för brottet.
Men skulle polisen komma till plats efter du kört och dom misstänker att du kört bilen,
så krävs det vittne för att kunna lagföra dig!
Citera
2012-12-22, 20:55
Medlem
Du får inte köra bilen ens på inhägnat område.

Robert Ashberg körde full på bana för att visa hur man reagerade vid olika promillehalter och han fick göra detta i Danmark för att inte bryta mot svensk lag.

Har även för mig att Volvo fick tillstånd att göra testet under berusning på bana i trafiksäkerhetssyfte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in