2012-12-21, 10:45
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomalier
Och varför skulle man inte tycka att instagramkontot spelar roll för?
Det var ju där det hela spektaklet började?

Om man inte kan gå till botten till ursprungskällan, hur ska man då göra en problemformulering ?

Det är det jag menar. Du ser instagram som problemet, jag ser det som ghettokulturen. Hade samma upplopp skett om de berörda i kontot bott på Lidingö? Om man tror det så är instagram det intressanta och medias bild den riktiga.

Om man ser samma sak runt om i Europa med liknande upplopp vare sig det rör sig om instagram, hederskultur eller bara för att jävlas med samhället som problemet så skiter man i instagram och går på linjen att det är ghettona som är problemet. Det spelar ingen roll om tjejen var från Bosnien eller killen från Småland som startade kontot.

Citat:
Ledsen, men ni Flashback-fascist-propagandister har uppenbarligen gjort bort er. Grundligt.
Var det jag svarade på. Jag förstår att det är ett av trådens syfte att hitta vem som startade kontot. Men jag som Flashback-fascist-propagandist känner inte att det intressanta med tråden ändras beroende på vem som är skyldig till kontot.
Citera
2012-12-21, 10:46
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastrovious
1) Att det var invandrare beror på att majoriteten som hängdes ut va just invandrare
2) Supersvenskt = tamt. Bensinpriser stiger, räntor går upp och invandringen ökar. Vad gör svensken? Inte ett skit, knyter näven i bordet eller uttrycker åsikter på forum som dessa.
3) Du överdriver det här med raketer å stenkastning. Att kasta snöbollar, jo de va ju verkligen våldsamt....... De som klättrade på bilarna va dom nyfikna som ville se va som pågick, va inte menat att förstöra bilar. Flaggbränningen va ju efterblivet, dom har tittat på för mkt tv kidsen...
Du har en intressant infallsvinkel får man säga. I ett och samma inlägg så lyckas du med bedriften att bagatellisera något så allvarligt som ett våldsamt upplopp samtidigt som du generaliserar om ett helt folkslags åsikter och beteende. Tänk lite själv istället, se dig omkring.
Citera
2012-12-21, 10:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
För mkt fokus på "upploppen" och den etniska bakgrunden på dom som visat sin ilska. Jag undrar ju hur alla "anti-mena" här på FB skulle reagera om någon hacka FB å läckte ut uppgifterna, visat vilka som är rasister etc...??

Hur hade ni reagerat?
Förmodligen blir det lite rörigt när man i samma tråd dels försöker bena ut kravallerna & deras orsaker, men samtidigt i samma tråd så håller barn på att spekulera om vem som har kallat vem "orre" och liknande.

Tråden ligger ju i ABK, men det är ju 2 olika brott det handlar om, dels förtal, men även upplopp & skadegörelse.

Men att svara på frågan om vad som hade hänt om FB blivit hackat & personuppgifter "läckta" är nog svårt, det hade nog blivit många olika reaktioner. Men jag är övertygad om att ingen hade sparkat ner småtjejer, börjat hoppa på biltak, vandaliserat butiker eller kastat smällare på polisen.
Citera
2012-12-21, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G11.
För att ordet "orre" samnt den balla versionen "orroz" är något som en svensk använder sig av? Hur fan skriver man på blattesvenska? Du tror inte att en blatte försöker kommunicera på riktig svenska när man pratar med Aftonbladet? Just det, försöker. Kan man inte skilja på de och dem så är man jävligt långt ifrån att använda korrekt svenska.

Dessutom så luktar det påhitt i hela jävla artikeln.

Fast att skriva och tala "blattesvenska" är ju inte så svårt, speciellt inte om man går i ett gymnasium med många invandrare...
Citera
2012-12-21, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Du har en intressant infallsvinkel får man säga. I ett och samma inlägg så lyckas du med bedriften att bagatellisera något så allvarligt som ett våldsamt upplopp samtidigt som du generaliserar om ett helt folkslags åsikter och beteende. Tänk lite själv istället, se dig omkring.
Det var uppmärksamt av dig! My point exactly. Detta görs hela tiden!! Är alla svenskar rasister för att SD idioterna sprang runt med järnrör i sthlm? Nej. Är alla blattar ghettonötter som inte kan svenska bara för att några springer runt å spelar över? Nej.

Det spelar ingen roll vem som springer runt på gatorna och skriker högst. Problemet här, som ju är viktigare att belysa, är hur känsliga vi är mot sociala medier. Hur lätt det är att hänga ut folk och hur lätt folk tar till sig det man läser.

Ponera att det istället inte var något så barnsligt som att hänga ut ungdomstjejer som horor, utan istället folk som är pedofiler, rasister etc. Det hade ju kunna slutat tumultartat på riktigt! Det här som har hänt är ingenting. Och NEJ jag generaliserar/bagatelliserar inte vissa händelser såsom tjejen som fick stryk. Det är inte rätt, oavsett anledning. Men att detta har blivit en fråga huruvida blattar ska finnas i sverige eller inte, hör inte hemma i den här specifika händelsen.
Citera
2012-12-21, 10:57
Medlem
Tror inte alls på historien om den "skyldige" som går ut i Aftonbladet. Varför skulle någon gå ut i tidningen med tanke på allt som har hänt? Något luktar jävligt skumt.
Citera
2012-12-21, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Förmodligen blir det lite rörigt när man i samma tråd dels försöker bena ut kravallerna & deras orsaker, men samtidigt i samma tråd så håller barn på att spekulera om vem som har kallat vem "orre" och liknande.

Tråden ligger ju i ABK, men det är ju 2 olika brott det handlar om, dels förtal, men även upplopp & skadegörelse.

Men att svara på frågan om vad som hade hänt om FB blivit hackat & personuppgifter "läckta" är nog svårt, det hade nog blivit många olika reaktioner. Men jag är övertygad om att ingen hade sparkat ner småtjejer, börjat hoppa på biltak, vandaliserat butiker eller kastat smällare på polisen.
Du är övertygad, det är inte jag.
EDIT: VARFÖR är du övertygad om att det inte hade sett ut så?
Senast redigerad av mastrovious 2012-12-21 kl. 11:02.
Citera
2012-12-21, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnjonsson87
Tror inte alls på historien om den "skyldige" som går ut i Aftonbladet. Varför skulle någon gå ut i tidningen med tanke på allt som har hänt? Något luktar jävligt skumt.

Just med tanke på allt som har hänt, kanske? Det har ju gått för långt och jag kan tänka mig att personen ifråga börjat få skuldkänslor
Citera
2012-12-21, 11:09
Medlem
Citat:
som jag skrev igår. det finns bildbevis (printscreen från chatt på KIK) där hon klart å tydligt visar att hon är aktiv också. Att det var en kille involverad skrev jag igår med, men han är inte ensamt ansvarig. Sen har vi ju alla nötter som va med å tipsa också, dom är ju minst lika skyldiga i allt detta.

Solklart att det är zigenartjejen som är en av de inblandade. Hon har fått kalla fötter. Kul för henne när plugget börjar igen. Det är inte första gången heller som zigenare är inblandade i bråk. Inte sista heller.
Citera
2012-12-21, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Solklart att det är zigenartjejen som är en av de inblandade. Hon har fått kalla fötter. Kul för henne när plugget börjar igen. Det är inte första gången heller som zigenare är inblandade i bråk. Inte sista heller.
säger du och mastrovious att ni har bevis för att tjejen är kontoinnehavaren? eller har ni bevis för att hon är en av tipsarna?
Citera
2012-12-21, 11:27
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Det var uppmärksamt av dig! My point exactly. Detta görs hela tiden!! Är alla svenskar rasister för att SD idioterna sprang runt med järnrör i sthlm? Nej. Är alla blattar ghettonötter som inte kan svenska bara för att några springer runt å spelar över? Nej.

Det spelar ingen roll vem som springer runt på gatorna och skriker högst. Problemet här, som ju är viktigare att belysa, är hur känsliga vi är mot sociala medier. Hur lätt det är att hänga ut folk och hur lätt folk tar till sig det man läser.

Ponera att det istället inte var något så barnsligt som att hänga ut ungdomstjejer som horor, utan istället folk som är pedofiler, rasister etc. Det hade ju kunna slutat tumultartat på riktigt! Det här som har hänt är ingenting. Och NEJ jag generaliserar/bagatelliserar inte vissa händelser såsom tjejen som fick stryk. Det är inte rätt, oavsett anledning. Men att detta har blivit en fråga huruvida blattar ska finnas i sverige eller inte, hör inte hemma i den här specifika händelsen.
Sluta dra upp massa saker som inte hör till diskussionen och händelserna. Det blir bara trams.

Problemet är alltså hur känsliga vi(antar då att du menar alla människor) är för vad som skrivs på sociala medier..? Redan där generaliserar du. Sedan säger du att det är barnsligt att hänga ut sina skolkamrater för att vara horiga, det må så vara, men varför blev det då upplopp? Förstår du inte vad det är du insinuerar?

Det som har hänt är mycket mer än "ingenting". Självklart är det viktigt att utröna och belysa vilken typ av personer det är som springer runt och klättrar på bilar och kastar saker mot ordningsmakten. Oavsett vem det än är. Det beteendet är både olagligt och oacceptabelt.
Citera
2012-12-21, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AryaneFan
säger du och mastrovious att ni har bevis för att tjejen är kontoinnehavaren? eller har ni bevis för att hon är en av tipsarna?

Det finns bevis för att hon var utlagd på ig tror jag o då påstår ju hon att hon har hotat med att anmäla och de har tagit bort henne för sen "outa" henne genom konversationen som publicerades. vidare har ju andra också blivit "outade" fast för att de har tipsat. Det finns flera möjligheter som kan stämma så vi kan inte veta förens nån är dömd eller har visat bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in