2005-04-24, 22:15
Medlem
För några år sedan blev jag ganska intresserad av denna teori att vacuum inte är helt tomt utan att det finns eter. speciellt eftersom jag inte tycker att något möjlgtvis skulle kunna fortplanta energi utan något material att göra det i (elektromagnetiska vågor some breder ut sig i vacuum).

Läste dock nu att eter-teorin var motbevisad.

Någon som kan kasta lite ljus på detta för mig? en liten länk till någon trevlig sida kanske? Både angående eter, dess motbevis och hur f*n elektromagnetiska vågor kan utbreda sig i vacuum.

Tack.
Citera
2005-04-24, 23:22
Medlem
Croatons avatar
Som jag har förstått det liknade Einstein "etern" vid exempelvis vatten, som ett medium för en mekanisk vågrörelse, som skulle förklara hur ljus m.m färdades i universum. Detta har dock aldrig kunnats styrkas genom experiment och den veronen av eter har förkastats.

Faktum kvarstår dock att vi inte vet vad universums minsta beståndsdel är samt hur denna fungerar och det är inte alls möjligt att Einstein i alla fall var på rätt spår...
Citera
2005-04-24, 23:27
Medlem
Det går faktiskt att visa att ngn eter i den bemärkelse du menar inte existerar.. om inte så var fallet skulle hela relativitetsteorin rasa ihop!

Googla på Michelson-Morley experimentet för mer info.. här har du en länk
http://galileoandeinstein.physics.virginia.edu/lectures/michelson.html

Edit: wipipedia har en mer kortfattad förklaring
http://en.wikipedia.org/wiki/Michelson-Morley_experiment
Citera
2005-04-25, 09:40
Medlem
jeajaks avatar
Jag kan missminna mig, men Einstein trodde nog aldrig på etern. Det gjorde däremot Michelson och Morley, vilket de försökte bevisa med sitt experiment. Resultaten påvisade dock aldrig att etern fanns, snarare pekade deras resultat på att ljushastigheten i vakum var konstant. Detta tog sedan Einstein fasta på i sitt arbete med den särskilda relativitetsteorin.
Anhängare av eter-teorin lät sig vidare inte stoppas av Michelson-Morley-experimentet, de hävdade bara att jorden drog med sig etern, så att jorden inte hade någon rörelse i förhållande till den eter som "hängde med" jorden. Dock visade vidare experimet av Michelson-Morley-typ att detta inte bara gäller på jorden, och det blev då mycket svårt för eter-anhängarna att skapa vettiga teorier om eterns natur.

Att jämföra utbredningen av en elektromagnetisk våg med utbredningen av en mekanisk våg, typ ljud, är inte helt lyckat. Variationerna i det elektromagnetiska fältet (exempelvis fotonen) är inte en våg med rumslig utbredning. Däremot kan fotonens rörelse i rummet beskrivas som antingen en vågfunktion som beskriver dess sannolikhet att existera i en viss punkt, eller som en partikel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in