Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vet att dom måste bäras livet ut när dom väl burits första gången, men jag vet inte hur det ser ut med giftemål. En kompis till mig från den vilda ungdomen (Kalé-Grönfors) var ständigt pressad av släkten att hon skulle börja bära kjolarna (hon var 13-14 då) men hon vägrade pga att hon tog på sig dom så skulle hon vara tvungen att alltid ha dom. När familjen/släkten (hon bodde ensam hos en äldre kvinnlig släkting, har för mig det var soc som placerat henne där).hälsade på så var hon alltid tvungen att iaf ha en slät svart lång kjol annars blev det ett jävla liv med svärande, skrikande och hotande av både henne och hennes kompisar (hoten var att om hon inte klädde sig som dom ville så skulle dom minsann "lära henne uppföra sig" och skjuta hennes kompisar).
Sökte runt en del, hittar inget alls om att det skulle ha något med giftemål att göra. Vad det istället verkar handla om är att Finska Zigenarkvinnor fortsatte att bära kläderna när de gick ur mode i resten av samhället och att de nu är förknippade med bevarandet av sina seder.
Vill man efter det ta av sig klädseln så ses det som ett symboliskt avståndstagande från sin egen kultur och en stor skamm för personen och släktingarna i fråga.
Citat:
Jag hittade lite information på en hemsida, svenska.yle.fi, ur ett program som hette Romska kläder och smycken (Strömsö), från den 16 /5 2010). Där stod följande: ”Den romska kvinnodräkten är ungefär 100 år gammal och har sina rötter i Karelen. Romska kvinnor i andra länder klär sig oftast enligt majoritetsfolkets mode men i Finland har de sin egen stil. Förr var klädstilen den samma som den finska bondmorans; lång fotsid kjol, blus, förkläde, sjal och huvudduk. Med tiden har de finska damerna börjat använda ett annat klädmode, men den romska kvinnodräkten är sitt ursprung troget även om den har genomgått en utveckling
Citat:
Det bor cirka 3 000 finska romer i Sverige. Låt oss säga att ungefär hälften av dem är kvinnor och 16–17 år eller äldre. Det är i den åldern finskromska flickor väljer om de ska bära den traditionella kvinnodräkten. Har de en gång tagit på sig kläderna kan de inte sluta bära dem utan att orsaka en mindre skandal bland släkt och vänner.
Att ta av sig dräkten anses bland många finska romer – kaale på romani – som att bryta med hela sitt folks historia.
http://bibblansvarar.se/svar/varfor-gar-finska-romer-kladda
http://www.dn.se/livsstil/reportage/romskt-mode