2014-01-22, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Förmodligen är det så i de flesta fall, dvs fortsatt häktad betyder fällande dom. Men ingen regel utan undantag. Hoppas att rätten är enig i sin uppfattning.

För övrigt har jag fått en hint om att länken om "Bloggaren" är felaktig. Vår "bloggare" är förmodligen någon annan. Undrar vem ? Jag har en svag aning men den håller jag för mig själv ...
Om domstolen bestämmer att han ska fortsätta vara häktad och sedan friar honom har de gjort sig skyldig till tjänstefel. Det tror jag knappast är aktuellt.
PK får sitta i fängelse till typ år 2050.
Citera
2014-01-22, 15:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jag skulle inte vilja påstå att det är "klart" att det blir en fällande dom. Det man kan säga är att hovrätten inte tycker att det är självklart att det ska vara en vara en friande dom i dagsläget.

Däremot kan de under sina överläggningar komma fram till en friande dom. Det händer även när personer sitter häktade i avvaktan på dom. Hur vanligt det är kan jag inte svara på, det har att göra med hur komplicerat målet är och hur ense/oense rättens ledamöter är. Det kan teoretiskt vara så att vissa ledamöter lutar åt en fällande dom och vissa åt en friande dom i dagsläget och då blir det majoritetens beslut som kommer att gälla efter att överläggningarna är färdiga.

edit: så länge rätten är oense kvarstår alltså häktningen när det handlar om såhär grov brottslighet.
Du har i teorin rätt, men du har i ditt resonemang försummat den korta frist med domen som hovrätten har beviljat sig själv - långt kortare än vad rätten är skyldig att ge. Om en hovrätt sätter ut dom till mindre än två veckor efter avslutad huvudförhandling, då vill jag hävda att det ovillkorligen innebär att rätten inte anser att det finns några komplikationer med domen.

Och tvekande ledamöter som kan påverka utgången är definitivt en komplikation.
Citera
2014-01-22, 15:48
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du har i teorin rätt, men du har i ditt resonemang försummat den korta frist med domen som hovrätten har beviljat sig själv - långt kortare än vad rätten är skyldig att ge. Om en hovrätt sätter ut dom till mindre än två veckor efter avslutad huvudförhandling, då vill jag hävda att det ovillkorligen innebär att rätten inte anser att det finns några komplikationer med domen.

Rent formelt kan givetvis en domare ändra sig fram till dess att domen är avkunnad.
I praktiken; Nej, inte i det här fallet.
Någon annan påföljd än livstid finns inte på kartan vid en fällande dom.
Saken är i praktiken klar.

Överklagan till HD kommer givetvis att lämnas in. Kan advokaten hitta något som skulle ha prejudikatsvärde i det här målet skall jag buga djupt inför honom!
Denna dom kommer att vinna laga kraft.
Citera
2014-01-22, 16:19
Bannlyst
Citat:

Dessutom brukar man alltid nu för tiden förklara att man behöver rådrum i häktningsfrågan, oftast över natten. Att man skriver att han skall vara häktad tills dom faller visar att man bestämt sig.
Citera
2014-01-22, 16:39
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Du har i teorin rätt, men du har i ditt resonemang försummat den korta frist med domen som hovrätten har beviljat sig själv - långt kortare än vad rätten är skyldig att ge. Om en hovrätt sätter ut dom till mindre änin två veckor efter avslutad huvudförhandling, då vill jag hävda att det ovillkorligen innebär att rätten inte anser att det finns några komplikationer med domen.

Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Dessutom brukar man alltid nu för tiden förklara att man behöver rådrum i häktningsfrågan, oftast över natten. Att man skriver att han skall vara häktad tills dom faller visar att man bestämt sig.

Nä, jag tror egentligen inte heller att rätten är oense och jag tror att man lutar åt att fastställa domen från TR.

Jag tror det dels på grund av bevisningen som finns men även på grund av att domstolen föreslog att det skulle strykas ett antal åklagarvittnen. Hade man tyckt att åklagarens bevisning inte höll är det tveksamt om man skulle stryka vittnen denne åberopat till stöd för sin talan.

Det jag menade var att rätten trots att PK är häktad KAN komma till ett annat slut än TR gjorde. Innan domen fallit vet man inte säkert.

Rätten tänkte på häktningen över natten och överlade idag under förmiddagen. Förhandlingen avslutades igår klockan 17 och beslutet om häktningen kom idag klockan 13.

edit: förhandlingen slutade den 21 jan, dom kommer 4 feb = 14 dagar = två veckor.
Senast redigerad av countrychick 2014-01-22 kl. 16:48.
Citera
2014-01-22, 19:00
Medlem
Tack Hamilkar, smålandstintin och inte minst allas vår egen countrychic!

Ni tre har på ett utmärkt sätt; grundligt, kunnigt och balanserad fört den här diskussionen fram mot målet; LIVSTID för Pierre Karlsson!

Brasklappar ska man alltid ha men min är nu så liten att den knappt syns. Dock skulle den rymmas i en Biskops sigillring.

Får man så här i slutet hälsa?

Får man det så gör jag det till en inspirerande kvinna som håller på att skriva en bok. Hon är tjänstledig och hade god tid att övervara rättegången i Kalmar. Hon som jag.

Återigen; Tack ni tre!
Citera
2014-01-23, 06:42
Medlem
Grandiosos avatar
Åklagaren Thomas Hagman är säker på att snickaren Pierre Karlsson, 56, fälls av hovrätten för att ha dödat och eldat upp sina vänner i Flakeböle.

Citat:
Den korta överläggningen i kombination med den tydliga skrivningen är enligt Thomas Hagman ett tecken på att skuldfrågan redan är avgjord.

– Det här en mycket tydlig indikation på att han fälld till ansvar för de här gärningarna, säger Thomas Hagman i en kommentar.

Dom i målet kommer den fjärde februari

http://www.expressen.se/kvp/aklagaren-saker-han-kommer-att-bli-falld/

Norra Öland kan definitivt andas ut nu.
Den här fruktansvärt brutala mördaren kommer inte att släppas lös om någon mot
förmodan skulle befara den möjligheten.
Han är körd! Han ska ingen annanstans än till en anstalt och där ska han kvarstanna
tills den riktiga ålderdomen slagit klorna i honom och förhoppningsvis gjort honom
klart mindre benägen av olika skäl att vidare att ha ihjäl sina medmänniskor varken på
vackra Öland eller på andra håll.

Är det någon förresten som vet hur det ligger till med förhållandet med sambon?
Är det över för gott? Har hon lämnat ön? Vill Lotta någonsin mer träffa den här rysliga
människan hon sammanlevt med så länge?
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-23 kl. 06:51.
Citera
2014-01-23, 08:33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Är det någon förresten som vet hur det ligger till med förhållandet med sambon? Är det över för gott? Har hon lämnat ön? Vill Lotta någonsin mer träffa den här rysliga
Ja, hon har lämnat ön och är numera skriven i Kalmar tillsammans med barnen. Hon står dock fortfarande som "förlovad" på Facebook.

Det är numera endast PK som är skriven på den gamla adressen, men den har ju Kronkalle förverkat, så där kan han ju inte bo, men han har ju tryggat boende på annan håll inom kort.
Citera
2014-01-23, 09:05
Medlem
MoLoKs avatar
Häng inte läpp Pierre. Du kommer att få användning för dina snickerikunskaper på anstalten. 13 kronor i timmen kommer du att tjäna när du står där vid svarven.
Citera
2014-01-23, 10:57
Medlem
HouseOfSands avatar
Citat:

Är det någon förresten som vet hur det ligger till med förhållandet med sambon?
Är det över för gott? Har hon lämnat ön? Vill Lotta någonsin mer träffa den här rysliga

Jag träffade henne för nån vecka sedan och de verkar bara vara inställda på att hålla samman familjen precis som vem annan som helst skulle gjort under liknande omständigheter. Det senaste jag hörde var att någon av sönerna ska byta efternamn.

Angående ett inlägg några sidor bak som prisade mig för att ha löst det redan vid inlägg 10, den enklaste lösningen är oftast den rätta och det var en rätt allmän teori redan timmarna efter morden.

Nu kan vi äntligen lägga allt detta till handlingarna och gå vidare, blir spännande och se hur eller om det kommer brinna något mer de nästkommande åren.
Citera
2014-01-23, 11:02
Medlem
ZzekeWargs avatar
Här är den åtalades egna ord
https://www.dropbox.com/sh/40dl2kpqn51t2si/wYLTJfRdZI/Vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r%20PK
Citera
2014-01-23, 11:10
Medlem
Om PK skulle erkänna första dubbelmordet nu när han döms, vad händer då? Han kommer redan vara dömd till det strängaste straffet som går att få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in