2014-01-13, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Ytterligare en fundering. Plåtskåpet ännu en gång. PK skjuter fram plåtskåpet så att det blockerar dörren mellan verkstaden och kontoret från verkstaden sett. Syftet är att dämpa ljudet från vinkelslipen när han skär upp kassaskåpet i kontoret. Eller för att dämpa ljudet från skottet när han skulle skjuta Annika. När han ska tillbaka till verkstaden för att sätta eld på allt ihop måste han då gå ut genom dörren från kontoret direkt ut i fria luften eftersom plåtskåpet blockerar dörren till verkstaden. Den dörren kan bara låsas med nyckel utifrån. Har det sagts något om den nyckeln ? Antingen är det samma nyckel som går till bostaden eller så måste PK haft kontroll över ytterligare en nyckel. Eller så flyttade PK plåtskåpet efter det att han skurit upp kassaskåpet för att försäkra sig om att Gustav inte vaknar till liv och tar vägen ut genom kontoret.

Svaret på frågan spelar inte så stor roll för slutresultatet av förödelsen. Men frågan borde ha ställts någonstans på vägen. Eller tänker jag helt fel ?

Ännu ett alternativ är att det flyttades för att man inte skulle komma in i garaget via kontoret. Det är mycket vi inte vet om omständigheterna kring själva gärningen om man bortser från skuldfrågan, även om åklagaren tillåter sig att spekulera. Vad händer till exempel under perioden från PK:s mobiltelefons sista kontakt med nätet 15:30 tills dess att gärningen påstås ha ägt rum ca kl17? PK är vid sista kontakten endast minuter från brottsoffrens hem.

En annan sak som slog mig vid genomläsning av förhören med PK, både de inledande och längre fram efter gripandet, är hur PK berättar en helt annan version av dagen än den som han nu berättar i rätten (det är istället en version som kommit att byggas på allteftersom förhören fortskridit och nya fakta presenterats för PK). Ingenting nämner PK till exempel om den väntade avin från skatteverket och resan till banken i Löttorp, ingenting om hur hans telefon varit avstängd i flera timmar och det eftersök som följde av detta, ingenting om jakten på pengar och lånet från FA. PK berättar istället om en helt vanlig dag utan att något speciellt skulle inträffat, där resan gick raka vägen från Enerum och ner till Kolstad och sedan raka vägen hem igen på eftermiddagen/kvällen.

Vill också återkomma till det här med PK:s påstådda försämrade minne. RPU:n visade att PK inte hade några tecken på minnessvårigheter. Det är slående genom alla förhör- både i häktet och under tingsrättsförhandlingarna- hur PK i detalj kan redogöra för händelser både under morddagen och långt tidigare, men hur hans minne helt sviker honom under för utredningen viktiga tidsavsnitt under morddagen.
Senast redigerad av Xzeeed 2014-01-13 kl. 19:11.
Citera
2014-01-13, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
En annan sak som slog mig vid genomläsning av förhören med PK, både de inledande och längre fram efter gripandet, är hur PK berättar en helt annan version av dagen än den som han nu berättar i rätten (det är istället en version som kommit att byggas på allteftersom förhören fortskridit och nya fakta presenterats för PK). Ingenting nämner PK till exempel om den väntade avin från skatteverket och resan till banken i Löttorp, ingenting om hur hans telefon varit avstängd i flera timmar och det eftersök som följde av detta, ingenting om jakten på pengar och lånet från FA. PK berättar istället om en helt vanlig dag utan att något speciellt skulle inträffat, där resan gick raka vägen från Enerum och ner till Kolstad och sedan raka vägen hem igen på eftermiddagen/kvällen.

Det är säkert en bra taktik när man har för avsikt att ljuga. Man börjar med att säga att det är en helt vanlig dag för att sen vara tvungen att anpassa sin historia varefter man bemöter polisens påståenden. Risken för felsägningar är mindre om man inte broderar ut historien på en gång. Det är ett bra sätt att "nöta in" vad man har ljugit om när man lägger till lite i taget. En slags inlärningstaktik.
Citera
2014-01-16, 19:17
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Det är säkert en bra taktik när man har för avsikt att ljuga. Man börjar med att säga att det är en helt vanlig dag för att sen vara tvungen att anpassa sin historia varefter man bemöter polisens påståenden. Risken för felsägningar är mindre om man inte broderar ut historien på en gång. Det är ett bra sätt att "nöta in" vad man har ljugit om när man lägger till lite i taget. En slags inlärningstaktik.

Har lyssnat på ljudfilerna från förhören och PK ljuger helt klart i mitt tycke. För mycket undanflykter och tillfälligheter för att det ska vara sant. Det är helt enkelt inte möjligt att han är oskyldig.
Citera
2014-01-17, 16:08
Medlem
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5755816

Har ni funderat över detta? Tycker ni att det har varit en het fråga i Hovrätten?
Om en betydande mängd hagel togs bort ut kroppen innan åberopad röntgenfoto, är det ju inte orimligt att det kan ha varit fråga om att två hagelpatroner avlossades. Det skulle stämma med vittnesuppgifter. Kan ett sådant tvivel innebära att PK frias?
Citera
2014-01-17, 16:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tidningsankan
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5755816

Har ni funderat över detta? Tycker ni att det har varit en het fråga i Hovrätten?
Om en betydande mängd hagel togs bort ut kroppen innan åberopad röntgenfoto, är det ju inte orimligt att det kan ha varit fråga om att två hagelpatroner avlossades. Det skulle stämma med vittnesuppgifter. Kan ett sådant tvivel innebära att PK frias?
Jag kan inte se hur det här är avgörande på något sätt. Anledningen till att TR avfärdar antagandet att de hörda skotten skulle ha något att göra med mordet var inte baserad på skillnaden mellan dubbel- och enkelskott, utan på att lufsan var kvar i ugnen:

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar TR
Slutsatsen av bevisningen kring det mördade parets matvanor blir att de under vintertid
åt runt kl. 18.00, vilket bör ha inneburit att Annika hade färdigställt lufsan –
som behöver omkring en timmas tid för gräddning i ugn – vid 17-tiden. Denna iakttagelse
innebär att det är mycket osannolikt att brottet skulle vara begånget så sent
som mellan kl. 19.15 och 21.00, då vittnena hört ljud som av hagelskott i omgivningen.
Den mest sannolika slutsatsen av bevisningen i denna del är i stället att
brotten blivit begångna mellan kl. 17.00 och kl. 18.30. Detta stämmer väl överens
med att Gustafs klocka stannat vid 21-tiden och att hans mobiltelefon slutat fungera
kl. 22.38.

Skillnaden mellan enkel- och dubbelskott berörs således öht inte, och har inte påverkat tingsrättens dom. Däremot finner ju rätten därutöver att skott inne i garaget inte skulle ha hörts till vittnena, och att branden kan ha åstadkommit skottliknande ljud. Personligen har jag dessutom synnerligen svårt att tänka mig något scenario där mördaren skulle ha ansett sig föranlåten att skjuta mer än ett skott.
Citera
2014-01-17, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag kan inte se hur det här är avgörande på något sätt. Anledningen till att TR avfärdar antagandet att de hörda skotten skulle ha något att göra med mordet var inte baserad på skillnaden mellan dubbel- och enkelskott, utan på att lufsan var kvar i ugnen:

Skillnaden mellan enkel- och dubbelskott berörs således öht inte, och har inte påverkat tingsrättens dom. Däremot finner ju rätten därutöver att skott inne i garaget inte skulle ha hörts till vittnena, och att branden kan ha åstadkommit skottliknande ljud. Personligen har jag dessutom synnerligen svårt att tänka mig något scenario där mördaren skulle ha ansett sig föranlåten att skjuta mer än ett skott.
Dessutom är det mer regel än undantag att halvkassa jägare skjuter dubbelskott. Tror det mest är Stockholmare som tycker det är märkvärdigt med skott. På landet hörs sånt var och varannan dag utan att någon reagerar.
Citera
2014-01-17, 17:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag är inte expert på alla SKL:s generalister, men har lyssnat på Drotz rätt många gånger. Det har jag sett när jag gått igenom domar på rättegångar jag varit på. Han är mycket seriös och jag tror mer på att det är bevisningen som inte är hundra, än att det är Drotz som inte är det.
Jag är starkt kritisk till hur Drotz formulerar sig, men inte till hans bedömning - i vart fall inte så som tingsrätten tolkar den i domen. Det handlar inte om att han på något sätt är tydlig med att bevisningen inte skulle vara hundra, utan om att han mesjamsar oklart på ett sätt som man inte ska göra inför domstol, i all synnerhet om man egentligen inte menar något med det, och jag tycker att i synnerhet en person som är så van som Drotz ska kunna vara tydligare med om det föreligger någon osäkerhet eller ej. Kalmar TR tolkar honom - förmodligen alldeles korrekt - som att han menar för långt [tidsspann] när han om flera decennier säger att det är lite långt. (Och det är ju det väsentliga, givet bevisläget i målet och vad det fanns för alternativhypotes om hur flytande blod hade kommit på kolven.) Men att välja just formulering lite långt om det som är absolut mest centralt för bevisningen i målet utan att därmed eller därvidlag klargöra huruvida man anser att det finns en signifikant sannolikhet för att så skulle ha skett eller ej är bedrövligt dålig expertvittnesteknik. Finns det ingen osäkerhet inom rimligt tvivel ska man vara tydlig med det, och finns det någon osäkerhet, ska man vara tydlig med detta.
Citera
2014-01-21, 13:00
Medlem
countrychicks avatar
I eftermiddag är det först uppspelning av förhöret med ME sen ett sista tilläggsförhör med PK i hovrätten och sen personalia och slutpläderingarna. Antagligen slutar rättegången idag men den kan också dra ut till i morgon förmiddag, allt beror på hur långa slutpläderingarna blir.

Allt enligt bloggen: http://www.rättegång.se/ och http://www.rättegång.se/flakebole/

Liverapportering: http://www.rättegång.se/flakebole/flakebole-hovr-dag-7/
Citera
2014-01-21, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
I eftermiddag är det först uppspelning av förhöret med ME sen ett sista tilläggsförhör med PK i hovrätten och sen personalia och slutpläderingarna. Antagligen slutar rättegången idag men den kan också dra ut till i morgon förmiddag, allt beror på hur långa slutpläderingarna blir.

Allt enligt bloggen: http://www.rättegång.se/ och http://www.rättegång.se/flakebole/

Liverapportering: http://www.rättegång.se/flakebole/flakebole-hovr-dag-7/
Är det bara jag, eller har inte förandlingarna flutit på enormt bra? Tiderna verkar hållas med råge och det brukar betyda att det inte dykt upp några större överraskningar. Stalltipset blir att tingsrättens dom fastställs.
Citera
2014-01-21, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Är det bara jag, eller har inte förandlingarna flutit på enormt bra? Tiderna verkar hållas med råge och det brukar betyda att det inte dykt upp några större överraskningar. Stalltipset blir att tingsrättens dom fastställs.

Eller också tvärtom. De har redan beslutat att han är oskyldig. Visst är det roligt med positiva människor
Citera
2014-01-21, 14:28
Bannlyst
Citat:
Eller också tvärtom. De har redan beslutat att han är oskyldig. Visst är det roligt med positiva människor
Oftast är det så att hovrättsförhandlingar som leder fram till en ändring tar mycket längre tid än sådana som leder till fastställande av domen. Samma bevisning värderas oftast likadant av tingsrätt och hovrätt - men om det tillkommer ny bevisning tar förhandlingarna längre tid. Därför tror jag att domen fastställs.
Citera
2014-01-22, 09:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Beslutet väntas vid lunchtid på onsdagen. Om Pierre Karlsson släpps på fri fot kommer han att frias från dubbelmordet.

http://www.expressen.se/kvp/pierre-56-kan-slappas-fri-efter-dubbelmordet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in