2013-11-26, 13:51
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Varför har du legat inne med detta viktiga budskap?

Hej! Här kommer jag med min "höga IQ och stora ego". Som svar på din fråga är det inte något budskap som någon "legat inne med". Jag länkade redan den 30 januari 2013 här i tråden till den här artikeln.

http://www.barometern.se/nyheter/oland/(3610435).gm

Citat:
– Det finns bara en lösning på morden. Det är förhör, förhör och åter förhör, säger Jan Karlsson.
Han kom till Kalmar polisstation den 18 december, innan obducenten ens klargjort att paret hade mördats. Sedan dess har hans kollega Allan Emretsson från Riksmord också anslutit.

Jan Karlsson är känd för sitt näst intill fotografiska minne, men framhåller en annan egenskap som sin främsta.
– Jag är väldigt bra på att hålla reda på papper.
Citera
2013-11-26, 16:31
Medlem
[quote=Avlyssningen|46310669]Sgt Bland är med rätta kritisk till att polisen inte prioriterar brott på norra Öland. Avlägsenheten kulturellt å geografiskt lär spela in.

Jag är på humör för att kritisera. Med Avlyssningens ord om en kulturell avlägsenhet som lär få polisen att nedprioritera brott på norra Öland i åtanke tänker jag att personer som blir poliser borde ha lämplighet för detta, inklusive social kompetens för att bygga relationer med och få förtroende av olika grupper i samhället. Norra Öland ligger i Sverige, och där talas svenska. Hur svårt kan det vara? Mina öländska källor har upplevt kulturell skillnad som har byggt ett mänskligt avstånd. Sådant kan leda till missförstånd och påverka en utredning negativt.
Citera
2013-11-26, 17:25
Medlem
[quote=RRobbs|46317448]
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssningen
Sgt Bland är med rätta kritisk till att polisen inte prioriterar brott på norra Öland. Avlägsenheten kulturellt å geografiskt lär spela in.

Jag är på humör för att kritisera. Med Avlyssningens ord om en kulturell avlägsenhet som lär få polisen att nedprioritera brott på norra Öland i åtanke tänker jag att personer som blir poliser borde ha lämplighet för detta, inklusive social kompetens för att bygga relationer med och få förtroende av olika grupper i samhället. Norra Öland ligger i Sverige, och där talas svenska. Hur svårt kan det vara? Mina öländska källor har upplevt kulturell skillnad som har byggt ett mänskligt avstånd. Sådant kan leda till missförstånd och påverka en utredning negativt.

Jag är på humör för att försöka förstå vad som hänt. Det har jag varit sedan 2006. Det är inte så att Norra Öland är ett okänt område i Norrlands Inland som knappast någon känner till. Öland är en ö som är känd för sin unika natur, sin historia och sitt oftast vackra väder. När det brann i Mellby 2006 och i Flakeböle 2012 så rapporterades det i rikstäckande nyhetsprogram i radio, TV och dagstidningar.

Det är onödigt att ännu en gång försöka måla upp befolkningen på Öland som om den vore helt annorlunda än resten av Sveriges invånare. Ölänningar är fruktansvärt envisa och skeptiska inför personer som kommer från fastlandet. Norrlänningarna är tysta och säger inte många ord. Smålänningarna är snåla. Det finns mängder av beskrivningar av befolkningens särdrag i olika delar av Sverige. Det kan finnas någon liten sanning bakom påståendena men inte i den utsträckningen att befolkningen generellt sett skiljer sin från andra svenskar.

Mina öländska kontakter har ungefär samma kritik mot polisen i Kalmar som svenskar i gemen har emot polisen. Utan tvekan finns det brister hos polisen. Framförallt är de för få. Alla som blir poliser borde inte ha blivit det. Men nog finns viljan att lösa svåra brott hos svenska polisen. Ju svårare brott desto större prestige är det att lösa fallen. Sen misslyckas polisen ibland pga klavertramp av olika slag. Men det har inget med den öländska folksjälen att göra. Det beror på den övergripande organisationen och administrativa fördelningen av de resurser som finns inom polisen. Enligt min uppfattning så har ölänningarna inte större anledning att klaga på polisen än vad gemene man har.
Citera
2013-11-26, 17:52
Medlem
Det är möjligt att jag missförstår dig Atte.T, men jag målar inte upp Ölands befolkning som annorlunda, jag beskriver en befintlig, reell problembild som baseras på faktiska händelser. Mina källor är trovärdiga, ibland säger folk olika saker till olika personer. Visst får man framföra konstruktiv kritik, och speciellt här på fb, det vinner alla på. Nu när den huvudmisstänkte PK åtminstone tillfälligt är fälld och anses vara skyldig, tycker jag ändå inte att "slutet gott, allting gott" eller att "ändamålet helgar medlen".
Citera
2013-11-26, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RRobbs
Det är möjligt att jag missförstår dig Atte.T, men jag målar inte upp Ölands befolkning som annorlunda, jag beskriver en befintlig, reell problembild som baseras på faktiska händelser. Mina källor är trovärdiga, ibland säger folk olika saker till olika personer. Visst får man framföra konstruktiv kritik, och speciellt här på fb, det vinner alla på. Nu när den huvudmisstänkte PK åtminstone tillfälligt är fälld och anses vara skyldig, tycker jag ändå inte att "slutet gott, allting gott" eller att "ändamålet helgar medlen".

"Slutet gott allting gott" kan man aldrig säga när det har begåtts mord. Dessutom inte bara ett, utan flera. Vi har förmodligen inte samma bekantskapskrets på Norra Öland. De problem som mina bekanta pratar om när det gäller relationen till polisen är desamma som man hör talas om i hela Sverige. Men återge gärna ett konkret exempel så är det lättare att förstå vilken på vilken nivå problemen ligger. Kanske har vi bara olika definitioner på vad vi anser vara problem eller anledning till missförstånd ?
Citera
2013-11-26, 19:10
Medlem
Atte.T, jag vill inte ge närmare information om de "kulturella skillnaderna" just nu av hänsyn till berörda parter. Personer från norra Öland är nog inte mer olika andra grupper än vad personer från andra landsändar är olika varandra, som till exempel gotlänningar eller jämtar. Hundratals personer har hörts, men mina källor beskrev på ett för mig trovärdigt sätt ett "kulturellt avstånd" som märktes i kontakten med polis. De upplevde detta som ett hinder. Om dina kontakter är mer nöjda är det gott så.
Senast redigerad av RRobbs 2013-11-26 kl. 19:11. Anledning: red
Citera
2013-11-26, 19:29
Medlem
Citat:
Atte.T, jag vill inte ge närmare information om de "kulturella skillnaderna" just nu av hänsyn till berörda parter. Personer från norra Öland är nog inte mer olika andra grupper än vad personer från andra landsändar är olika varandra, som till exempel gotlänningar eller jämtar. Hundratals personer har hörts, men mina källor beskrev på ett för mig trovärdigt sätt ett "kulturellt avstånd" som märktes i kontakten med polis. De upplevde detta som ett hinder. Om dina kontakter är mer nöjda är det gott så.

Många av mina vänner på Norra Öland har förhörts. Men de har inte sagt något speciellt om förhören. De flesta respekterar väl att det som sägs ska stanna mellan förhörd - polis. Som du beskriver det verkar anledningen till denna tystnadsplikt vara till för att inte sprida dåligt ljus över polisen. Jag har uppfattat det som en säkerhetsåtgärd mot ryktesspridning och den förhördes säkerhet.

Jag vill på inget sätt återuppta en diskussion om att ölänningarna skulle ha någon form av Omerta tradition för det är helt felaktigt.

Nu säger vi "Case closed" och avslutar den här diskussionen.
Citera
2013-11-26, 20:45
Medlem
Atte.T, vi missförstår förmodligen varandra och jag har aldrig pekat på en omertatradition på Öland. Ölänningar är inte heller en "utrotningshotad art av exotiska djungelmänniskor utan utbildning" etc. och behöver inte känna sig kränkta om vissa saker är annorlunda än i just Kalmar. Flera ölänningar jag känner är mer positiva till Stockholm än till Kalmar, och det är ju valfritt vilket man föredrar. Det jag syftar på omfattas inte alls av någon sekretess för polisförhör, men berörda personer får själva närmare beskriva sina "synpunkter" och eventuellt vilka de är.
Citera
2013-11-26, 23:24
Medlem
Citat:
Atte.T, vi missförstår förmodligen varandra och jag har aldrig pekat på en omertatradition på Öland. Ölänningar är inte heller en "utrotningshotad art av exotiska djungelmänniskor utan utbildning" etc. och behöver inte känna sig kränkta om vissa saker är annorlunda än i just Kalmar. Flera ölänningar jag känner är mer positiva till Stockholm än till Kalmar, och det är ju valfritt vilket man föredrar. Det jag syftar på omfattas inte alls av någon sekretess för polisförhör, men berörda personer får själva närmare beskriva sina "synpunkter" och eventuellt vilka de är.

Hoppas att det hela reder upp sig för dina vänner. Det är alltid otrevligt när någon blir felbehandlad. Tyvärr är det väl så att i en så pass här stor utredning med så många berörda personer (om man räknar in alla förhörda) så är risken stor att något blir fel. Det kan bero på flera saker. Tjänstefel och dålig personkemi är bara ett par exempel. Som du själv säger, det är upp till de berörda att själva ta upp frågan om och när de själva vill.

Själv lyckades jag somna i soffan när jag såg på "Veckans Brott". Innehöll programmet något som är värt att notera för vårt alldeles egna brott i Flakeböle ?
Citera
2013-11-26, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Hoppas att det hela reder upp sig för dina vänner. Det är alltid otrevligt när någon blir felbehandlad. Tyvärr är det väl så att i en så pass här stor utredning med så många berörda personer (om man räknar in alla förhörda) så är risken stor att något blir fel. Det kan bero på flera saker. Tjänstefel och dålig personkemi är bara ett par exempel. Som du själv säger, det är upp till de berörda att själva ta upp frågan om och när de själva vill.

Själv lyckades jag somna i soffan när jag såg på "Veckans Brott". Innehöll programmet något som är värt att notera för vårt alldeles egna brott i Flakeböle ?
Menar du veckans program? Inget Flakeböle, bara en uppgörelse med Quickmaffian, Umeåmordet och mordet på Swartlings.
Citera
2013-11-26, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Menar du veckans program? Inget Flakeböle, bara en uppgörelse med Quickmaffian, Umeåmordet och mordet på Swartlings.

Tack S-tintin. Då vet jag det. Jag vaknade till och fick se en Göran Lambertz som såg lika sömnig ut som jag var.
Citera
2013-11-27, 00:13
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Hej! Här kommer jag med min "höga IQ och stora ego". Som svar på din fråga är det inte något budskap som någon "legat inne med". Jag länkade redan den 30 januari 2013 här i tråden till den här artikeln.

http://www.barometern.se/nyheter/oland/(3610435).gm
Man tar sig för pannan när man läser den artikeln. Vad fan håller snuten förhör med varenda kotte som bor på Öland för? Har man nåt att tillföra utredningen så hör man väl av sig själv isf. 165 förhör har hållits och hundratals återstår! Har det kommit fram ett enda vettigt bevis från alla dessa förhören? Inget jag kan komma på iaf. De enda hårda bevis som finns är ju att PK inte har något alibi, hans telefon är avstängd när mordet begås och blodet på bössan. Resten är ju bara smågrejer som passar in i historien kring morden men utan blodet på bössan så är det inte alls säkert att PK skulle blivit fälld.

Man kan jämföra med mordet i Luleå som var på VB ikväll. Där börjar man direkt med att plocka in de närmast misstänkta och utreda de ordentligt. Nu visade det sig att de var oskyldiga men det är ju trots allt mord vi pratar om och då var det bra att de kunde avföras från utredningen så man kunde gå vidare med att hitta den riktige mördaren. Löttorpsfallet borde varit packat och klart för rättegång på två veckor om polisen hade gjort sitt jobb och inte slösat tid på på att hålla hundratals förhör som inte har gett ett skvatt!

Dessutom, om man skummar igenom denna tråden så finns det ju mängder med ouppklarade brott där folk "vet" att PK är trolig GM och karln är ju för helsike ostraffad! Om han bara är skyldig till en bråkdel av det han anklagas för så är det för helsike skrämmande. Hade han bott i en mer tätbefolkad del av landet, där polisen faktiskt löser ett och annat brott, så hade han ju varit en välkänd kåkfarare. Och hade det inte varit för blodet på bössan, som inte undersöktes förrän fogden utmätte den, så hade han kanske fortfarande varit ostraffad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in