2012-12-12, 21:51
Medlem
Thads avatar
Hej, imorgon ska jag och mina 3 klasskamrater föra en diskussion framför läraren. Det är ett prov. Samhällskunskap C är kursen.

Ämnet är: Ska alla få lika?

Kan skriva ut den första texten så ni förstår ungefär vad det handlar om.

Ingen människa är den andra lik. Vissa föds i den afrikanska slummen, andra växer upp i en trygg villaförort någonstans i Sverige. Några är intelligenta och driftiga, andra behöver ständigt hjälp för att klara sig. Var vi föds och vem vi blir är som ett lotteri. Är det överhuvudtaget meningsfullt att prata om rättvisa?

Det jag skulle vilja ha hjälp med är om ni kunde skriva några argument jag skulle kunna ta upp osv, era tankar om detta, hur ni tycker och tänker. Som jag skulle kunna säga imorgon.

Grejen är att jag är totalt kass på dessa sorts uppgifter, därför jag ber om hjälp.
Citera
2012-12-12, 21:55
Medlem
Dappericiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thad
Hej, imorgon ska jag och mina 3 klasskamrater föra en diskussion framför läraren. Det är ett prov. Samhällskunskap C är kursen.

Ingen människa är den andra lik. Vissa föds i den afrikanska slummen, andra växer upp i en trygg villaförort någonstans i Sverige. Några är intelligenta och driftiga, andra behöver ständigt hjälp för att klara sig. Var vi föds och vem vi blir är som ett lotteri. Är det överhuvudtaget meningsfullt att prata om rättvisa?

Det jag skulle vilja ha hjälp med är om ni kunde skriva några argument jag skulle kunna ta upp osv, era tankar om detta, hur ni tycker och tänker. Som jag skulle kunna säga imorgon.

Grejen är att jag är totalt kass på dessa sorts uppgifter, därför jag ber om hjälp.

Tycker din inledning var bra, lite informativ på en niondeklassares vis sådär.
Eftersom du går i skolan så måste du vara pro-lika, du kan inte komma med argument varför alla inte förtjänar att ha det lika bra, det kan du ju tänka på.

Berätta för läraren att alla är lika mycket värda, alla förtjänar en ärlig chans i livet och förhoppningsvis kan Sverige i framtiden bli det landet dit man kan komma om man vill ha en ärlig chans.

MVG/A dirr.
Citera
2012-12-12, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dappericious
Tycker din inledning var bra, lite informativ på en niondeklassares vis sådär.
Eftersom du går i skolan så måste du vara pro-lika, du kan inte komma med argument varför alla inte förtjänar att ha det lika bra, det kan du ju tänka på.

Berätta för läraren att alla är lika mycket värda, alla förtjänar en ärlig chans i livet och förhoppningsvis kan Sverige i framtiden bli det landet dit man kan komma om man vill ha en ärlig chans.

MVG/A dirr.
Alla är inte lika mycket värda
Är en drogkung/pedofil lika mycket värd som en hårt arbetande 3barnsmamma?

Har man förbrukat sin förtroendeställning, så är man utdömd av allmänheten.

Ett argument som är lika enkelt som 100% sant
Senast redigerad av Zoomalier 2012-12-12 kl. 22:12.
Citera
2012-12-12, 22:06
Medlem
Börja med att klargöra VAD ni ska diskutera. Ska alla ha lika möjligheter eller ska alla ha lika resultat?

Det är klart att jämför man afrika och sverige så är det klarat att det varken är lika i möjlighet eller resultat. Men börjar man jämföra tex kvinnor och män från samma bakgrund i sverige så blir det knepigare när man börjar prata om att de ska ha lika. Ska de ha lika möjligheter att söka jobb, utbildning osv osv, eller ska de ha samma resultat, tex lika lön.

Genom att klargöra om det är möjligheter eller resultat det handlar om så kommer man ofta fram till olika förslag på lösningar och olika analyser av nuläget. Vidare säger det en del om hur man skall bedöma iden om "lika" ur ett ideologisk perspektiv.
Citera
2012-12-12, 22:13
Medlem
Dappericiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomalier
Alla är inte lika mycket värda
Är en drogkung/pedofil lika mycket värd som en hårt arbetande 3barnsmamma?

Har man förbrukat sin förtroendeställning, så är man utdömd av allmänheten.

Ett argument som är lika enkelt som 100% sant

Ja, en drogkung eller en pedofil är lika mycket värd som en 3-barnsmamma, varför skulle de inte vara det? vi är alla människor.
Citera
2012-12-12, 22:34
Medlem
Thads avatar
Oj vilka snabba svar, trodde ingen brydde sig om oss "dryga jävlar" som frågar efter hjälp på skoluppgifter.

Texten jag skrev är utdraget ur ett häfte vi fick att läsa på, alltså är det inte något jag skrivit. Jag skrev det här i tråden så ni skulle på ett ungefär förstå vad det handlar om.

Det handlar också om, om samhällets tillgångar ska fördelas lika, eller om det ska fördelas utifrån behov, meriter osv.

Det tar upp social rättvisa, att man ska få utbildning, hälsovård osv, och det sker ju genom att man betalar skatt, och då är ju frågan såklart om skatten är rättvis.

Häftet tar upp meritokrati, alltså att man får vad man förtjänar.

Kompensatorisk rättvisa tas upp, att alla är lika inför lagen, om ett brott utgörs.

Jag ber inte om mycket hjälp, utan bara lite era tankar så kan ju jag ta upp det i skallen och kanske komma med det imorgon vid diskussionen.

Nu blev det ett jävla långt inlägg haha.
Citera
2012-12-12, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thad

Jag tycker att det är viktigt att skilja på lika mycket i form av ekonomiska medel och lika möjligheter, i min värld är det sistnämnda viktigt: att alla människor får samma möjligheter att skapa sig ett lyckligt liv.

På många sätt säger det sig självt - människor är olika och föredrar olika saker, vilket innebär att ett samhälle där alla fick lika mycket pengar skulle vara ett väldigt ojämlikt samhälle, eftersom att vi värderar pengar olika mycket.
Citera
2012-12-12, 23:05
Medlem
Varför inte helt enkelt göra en snygg referens till Rawls och fråga dig själv och dina klasskamrater hur de skulle vilja att samhället såg ut om de var bakom okunnighetens slöja. http://sv.wikipedia.org/wiki/Okunnighetens_sl%C3%B6ja

ni behöver inte nödvändigtvis komma fram till de slutsatser som Rawls gör (spec. eftersom han gör en del missar), men tanken är intressant.

Hur skulle man resonera kring alla de frågor du har i denna uppgift om man inte vist hur man var som person, om man inte viset om man var blyg eller framåt, om man var dum eller smart, om man var man eller kvinna, om man föddes i afrika eller sverige, om man var hetro eller homo eller annat, om man inte viste om ens föräldrar var rika eller fattiga, osv osv. Hur skulle man se på samhällets tillgångar, social rättvis osv osv OM man inte visste något om sig själv? Vilket samhälle skulle man vilja ha OM man inte visste något om sig själv?

tex så skulle ingen, förutom extrema risktagare (spelare) vilja ha ett slavsamhälle eftersom man bakom okunnighetens slöja ej vet om man är slav eller herre. Man kommer troligen föröka välja ett samhälle där alla får "lika" (möjligheter eller resultat, beroende på ideologisk övertygelse), eftersom man ej vet vilken position i samhället man kommer ha och man vill maximera det förväntade utfallet av sin okända position.
Citera
2012-12-12, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prokrastineraren
Varför inte helt enkelt göra en snygg referens till Rawls och fråga dig själv och dina klasskamrater hur de skulle vilja att samhället såg ut om de var bakom okunnighetens slöja. http://sv.wikipedia.org/wiki/Okunnighetens_sl%C3%B6ja

ni behöver inte nödvändigtvis komma fram till de slutsatser som Rawls gör (spec. eftersom han gör en del missar), men tanken är intressant.

Hur skulle man resonera kring alla de frågor du har i denna uppgift om man inte vist hur man var som person, om man inte viset om man var blyg eller framåt, om man var dum eller smart, om man var man eller kvinna, om man föddes i afrika eller sverige, om man var hetro eller homo eller annat, om man inte viste om ens föräldrar var rika eller fattiga, osv osv. Hur skulle man se på samhällets tillgångar, social rättvis osv osv OM man inte visste något om sig själv? Vilket samhälle skulle man vilja ha OM man inte visste något om sig själv?

tex så skulle ingen, förutom extrema risktagare (spelare) vilja ha ett slavsamhälle eftersom man bakom okunnighetens slöja ej vet om man är slav eller herre. Man kommer troligen föröka välja ett samhälle där alla får "lika" (möjligheter eller resultat, beroende på ideologisk övertygelse), eftersom man ej vet vilken position i samhället man kommer ha och man vill maximera det förväntade utfallet av sin okända position.

Det är en intressant utgångspunkt
Citera
2012-12-12, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ausfahrt
Det är en intressant utgångspunkt

Första gången Ausfahrt och jag har samma åsikt, detta bör firas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in