2012-12-10, 22:33
Medlem
dr.Valiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Katter har ett super immunförsvar-strunta i allt tillsvidare om det inte blir värre är mitt råd!
Katter har en fantastisk förmåga att häva infektioner, ta det lugnt du !

Japp, katter är fenomenala överlevare!

Jag beundrar de små rackarna haha.

Vet att en hunds bakterieflora i munnen byts ut, HELT, med bara 10-20 sekunders mellanrum(!) - därför så läker de sina sår så bra nä de slickar/tvättar sig.

Hade ett exem/sår på foten som jag lät min hund slicka på nån gång emellanåt under en veckas tid.
Det läkte

Hade haft det jättelänge och provat alla slags möjliga krämer & skit från Apoteket.

Dock så har en katt mycket mer elakartade bakterier i sin mun och klor (för alla andra än sig själva givetvis)
... någonsing hört talas om "cat scratch fever"

Vet faktiskt inte hur pass healande deras "slick" är eftersom jag är en "hundmänniska" =/
Citera
2012-12-10, 23:40
Medlem
flingaroos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Katter har ett super immunförsvar-strunta i allt tillsvidare om det inte blir värre är mitt råd!
Katter har en fantastisk förmåga att häva infektioner, ta det lugnt du !
Jaja, men självklart! Vem vill inte låta sin katt gå och lida extra länge? Skulle du själv gå runt med en fet varböld bredvid ögat (där det f.ö kan gå ner i ögonhålan - det tror jag inte någon vill uppleva?) utan att göra nåt åt det? Eller ditt barn?
Citera
2012-12-10, 23:44
Medlem
dr.Valiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flingaroo
Jaja, men självklart! Vem vill inte låta sin katt gå och lida extra länge? Skulle du själv gå runt med en fet varböld bredvid ögat (där det f.ö kan gå ner i ögonhålan - det tror jag inte någon vill uppleva?) utan att göra nåt åt det? Eller ditt barn?

Åk till veterinären! Om det hade hänt min hund så hade jag inte tvekat oavsett kostnad.

(No offense, men på nån av katterna så hade jag försökt pyssla om såret själv innan jag åkte in, men är som sagt en "hundmänniska)
Citera
2012-12-10, 23:55
Medlem
flingaroos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr.Valium
Åk till veterinären! Om det hade hänt min hund så hade jag inte tvekat oavsett kostnad.

(No offense, men på nån av katterna så hade jag försökt pyssla om såret själv innan jag åkte in, men är som sagt en "hundmänniska)
Citerar du fel nu, eller vad menar du? Jag tycker naturligtvis inte att man ska skita i att behandla nånting öht på sina husdjur, dem ska man vara rädd om.
Citera
2012-12-11, 00:00
Medlem
dr.Valiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flingaroo
Citerar du fel nu, eller vad menar du? Jag tycker naturligtvis inte att man ska skita i att behandla nånting öht på sina husdjur, dem ska man vara rädd om.

Gjorde jag?

Nej det jag menar är ju att givetvis ska man inte skita i att behandla sina husdjur, oavsett art - men att skadorna måste prioriteras i förhållande till djurets läkningsförmåga, vilken sorts skada det är samt vad "kan jag göra nåt åt detta själv?", "kommer h*n att självläka efter min egna behandling?" typ.
Citera
2012-12-11, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haribomuppen
Ladda hem Agrias app! Finns bra tips hur du ska göra om katten skadar sig

Tack för tipset, det ska jag göra

Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Om det uppstår fler i den stilen skulle jag misstänka allergi, ser nästan ut som märken av en tan eller nåt. Kolla över maten billig mat = allergi ofta , fisk är en vanlig allergi oxå, nu pratar jag torrfoder i regel så är alltid blötmat bättre även av billiga märken.

Ok, jag vet att man ofta inte märker av allergi med en gång, men de har fått samma mat, med få undantag, i åtminstone ett par år. (Perfect Fit - In home, som visserligen är torrfoder, men inte direkt av den billigare sorten.)
Med det sagt så har hon dock fått smaka på ett nytt godis väldigt nyligen.
Fast jag tror nog att den skyldige är Bucky, dvs. den andre katten.

---

Ikväll ser det bättre ut och det luktar inte heller något konstigt (vilket det heller inte gjorde igår).
Då är det bara att hoppas på att det fortsätter läka på som det ska
Citera
2012-12-11, 21:00
Medlem
Jokerswes avatar
Problemt är ibland att katters sår läker för snabbt. Det vill säga att det läker på insidan och skapar typ blodfyllda bölder på vissa ställen. Handlar väl att de slickar sig så förbannat mycket också.
Men sprita och avvakta så löser det sig nog
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in