2010-11-30, 11:37
Medlem
Har alltid hört att det inte finns några dumma frågor, bara dumma svar. Så her it goes:

När temperaturen når den absoluta nollpunkten så fryser allt right?
Alla molekyler, elektroner protoner och andra små grejjer stannar.(?)

Om jag släpper något från en höjd och det sedan blir noll grader kelvin på bara ett ögonblick (alltså innan föremålet landat på backen) skulle den frysa fast i luften då eller fortsätta falla?
Citera
2010-11-30, 11:50
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QB_Tolchock
Har alltid hört att det inte finns några dumma frågor, bara dumma svar. Så her it goes:

När temperaturen når den absoluta nollpunkten så fryser allt right?
Alla molekyler, elektroner protoner och andra små grejjer stannar.(?)

Nej. Det framgår av tråden. Helium är flytande vid normalt lufttryck vid absoluta nollpunkten. Enskilda molekyler, elektroner och protoner rör sig dessutom definitivt.

Citat:
Om jag släpper något från en höjd och det sedan blir noll grader kelvin på bara ett ögonblick (alltså innan föremålet landat på backen) skulle den frysa fast i luften då eller fortsätta falla?

Om luften, som är främst kväve och syre, har temperaturen 0 K så är den i fast form så ja då fryser objektet fast.
Citera
2010-11-30, 12:29
Medlem
Men, om hela planeten är 0 kelvin...dvs allt är fruset, tror ni gravitation fungerar då?

Jag inbillar mig att den kommer från de roterande krafterna i alla atomer, och stannar allt så försvinner gravitationen med.
Citera
2010-11-30, 12:57
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronken
Men, om hela planeten är 0 kelvin...dvs allt är fruset, tror ni gravitation fungerar då?

Jag inbillar mig att den kommer från de roterande krafterna i alla atomer, och stannar allt så försvinner gravitationen med.

Ja, gravitation har inget med detta att göra. Din inbillning stöds inte av empiri och teori.
Citera
2010-11-30, 13:00
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronken

Nej, gravitation uppstår genom existens av massa, oavsett vilken form den har.
Citera
2010-11-30, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Nej. Det framgår av tråden. Helium är flytande vid normalt lufttryck vid absoluta nollpunkten. Enskilda molekyler, elektroner och protoner rör sig dessutom definitivt.

Så varför kallas den då "den absoluta nollpunkten" ?
Citera
2010-11-30, 15:23
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Så varför kallas den då "den absoluta nollpunkten" ?

För att den termiska energin är noll men det finns rörelse associerad med kvantmekanisk osäkerhet som gör att ingenting någonsin kan vara helt stilla.
Citera
2010-11-30, 15:39
Medlem
Tro inte på allt som sägs. Ingen har ju typ varit framme med en termometer och mätt något så kallt, så man vet ju faktiskt inte om det stämmer.

Vetenskapsmännen och andra experter (särskilt fysiker) har en massa fiffiga idéer om hur världen är förskaffad, men det stannar oftast där. Inget annat än idéer. De är lite som de grekiska filosoferna som också hade en massa superbra teorier och hypoteser av vilka 99.999999% var rent skit. Idag har man visserligen snabba superdatorer som man kan bygga modeller med, modeller som senare visar sig vara lika mycket värda en ordinär hundlort. T.ex. så var man för några år sedan övertygade om att havsytan skulle stiga med flera meter, men man fick korrigera detta till några centimeter.
Citera
2010-11-30, 15:55
Medlem
Snabellmannen, det kvar knappast teoretiska fysiker som stod för den analysen. Experiment görs hela tiden för att verifiera eller dementera teorier, bara för att det inte går att sticka in en vanlig termometer i en mycket kall vätska (ungefär när slutar vanliga termometrar fungera?) så betyder det inte att det inte finns andra sätt att mäta temperatur. Att 99.999999% av det grekiska filosofer som fram till var knäpprätt åt helvete stämmer knappast. Att en teori eller modell senare förkastas är naturligt och en väldigt viktig del av vetenskapen. Vill du att bara 100% verifierade modeller (omöjligt) ska få tillämpas? Eller vill du att modeller som presenterats aldrig ska få ändras? Både synsätten skulle göra fysiken värdelös. Att man inom fysiken erkänner fel och rättar dom är väl mycket bättre än alternativet?
Citera
2010-11-30, 16:35
Medlem
Rätta mig om jag har fel, men den absoluta nollpunkten är ett framräknat gränsvärde, och kan inte uppnås varken artificiellt eller naturligt.
Citera
2010-11-30, 18:23
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Nämen!
Varför står det då -272 grader celsius, angivet som smältpunkt för Helium i min "SI Chemical data"?

Antingen har den fel, eller också missar du en fotnot. Wikipedia säger nämligen "Melting Point (at 2.5 MPa): 0.95 K". Dvs, inte vid normalt tryck (höll på att skriva NTP, men detta är definitivt inte normal temperatur... ).
Citera
2010-11-30, 20:54
Medlem
Silverturks avatar
Ett fasdiagram för Helium: http://www.eng.fsu.edu/cryolab/Cryogens/helium_phase_diagram.jpg

Skillnaden mellan faserna "Helium I" och "Helium II" vet jag inte, men det är inte fast i varje fall. Som man kan se fryser det först under mycket höga tryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in