2012-12-04, 08:43
Medlem
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=8109371
Citera
2012-12-04, 08:53
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
hur fan kan man köra sönder asfalten på ikeaparkeringen i kalmar?? låter helt otroligt.

alltså att asfalten går sönder, inte sladdandet
Jag bor på Öland så jag var in till IKEA o CityGross/Media Markt dagen efter denna händelse. Självklart blev inte själva asfalten som sådan sönderkörd men eftersom det är en parkering så är ju hela parkeringen uppmålad med parkeringsrutor. Kör då dessa bilar som dom gjorde den natten så både sladdar, bränner o nöter de bort de uppmålade parkeringsrutorna. Själva däckspåren går ju bort vartefter med den vita färgen som parkeringsrutorna var målad med var ju bortsleten varför hela jävla parkeringen måste målas om/förbättras.
Citera
2012-12-04, 09:20
Medlem
Lillknoddens avatar
Jag vet folk som har hållt på och sladda runt på stora parkeringar som har blivit bortkörda/tillsagda men inte bötfällda av polisen. Har extremt svårt att se att man får böter, polisen "måste" väl bry sig men du ska nog köra vårdslöst i trafiken när du sladdar för att åka dit.
Citera
2012-12-04, 09:24
Medlem
appe-s avatar
Jag tror medparten av trådens deltagare missförstår TS. Om jag förstår honom rätt så söker han bara information om varför en kontrollerad (ett ord som kanske behöver citationstecken) sladd direkt medför vårdslöshet i trafik.

Jag är inte 100% på juridiken, men jag kan tänka mig att en polis eller dylikt i tidigt skede stoppat en vintersladd och yrkat på vårdslöshet i trafik. Om en domstol sedan fastställer det, så bör det vara det som utgör korrelationen mellan de två - även i framtiden. Kan det stämma?
Citera
2012-12-04, 09:40
Medlem
Jupp det är olagligt
Citera
2012-12-04, 09:49
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
Jag tror medparten av trådens deltagare missförstår TS. Om jag förstår honom rätt så söker han bara information om varför en kontrollerad (ett ord som kanske behöver citationstecken) sladd direkt medför vårdslöshet i trafik.

Jag är inte 100% på juridiken, men jag kan tänka mig att en polis eller dylikt i tidigt skede stoppat en vintersladd och yrkat på vårdslöshet i trafik. Om en domstol sedan fastställer det, så bör det vara det som utgör korrelationen mellan de två - även i framtiden. Kan det stämma?
Det är ju bara att tänka själv. Det går aldrig att ha full kontroll på en bil samtidigt som man kör med uppställ. Skulle nåt oväntat hända när man kommer med snyggaste stället genom kurvan har man de facto mindre möjlighet att undvika en olycka. Det är inte det minsta svårt att förstå och det är inte heller svårt att förstå varför det är "olagligt".

Ska man granska lagtexter så är det många specifika saker som är olagliga som inte står i klartext att de är det men blir det pga. följderna de kan orsaka.
Citera
2012-12-04, 09:52
Medlem
flingborrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leifip
Du märker väl att INGEN skriver att det är okej att göra ? Det är olagligt, men polisen kan se mellan fingrarna ibland om du sladdat på någon mindre väg samt att det inte vart mötande trafik.

Härjar du som en dåre, då kommer du förmodligen bli dömd för grovvårdslöshet i trafik.

För du är medveten om att man kan tappa kontrollen på en sladd också ?

Om du vill ha en trovärdig källa, ring trafikverket alternativt polisen och fråga.

Är det inhägnat område som andra här sagt, då får du till och med köra utan körkort.

*Privat område ej inhägnat.
Citera
2012-12-04, 09:52
Medlem
Skid-masks avatar
så om du kör på en väg med snö och får sladd är det vårdslöshet i trafik?
Citera
2012-12-04, 09:55
Medlem
Quintos avatar
Kört i fyrhjulsställ med en ny Audi S4 precis framför polisen mitt i stan, dom gjorde ingenting. Och har man en bakhjulsdriven bil är det ju omöjligt att låta bli att sladda fram o tillbaka på vägarna samt ligga så brett som möjligt i kurvor. Har aldrig blivit jagad av polisen pga sladd. Tur man inte bor i Stockholm eller nån annan stad i söder där tom poliserna verkar vara homosexuella.
Citera
2012-12-04, 09:59
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Skid-mask
så om du kör på en väg med snö och får sladd är det vårdslöshet i trafik?
Du kan ju inte jämföra en framprovocerad sladd med en överraskningssladd.

Men ja, du kan bli dömd för vårdslöshet i trafik om du smäller trots att du inte provocerat fram sladden själv. Anses det att du inte gjort det du kunnat för att framföra bilen på ett säkert sätt så.
Citera
2012-12-04, 10:09
Medlem
lillaliljas avatar
Förra vintern råkade jag på polisen när jag stod och tankade en kväll när jag hade varit ute och sladdat. Jag frågade då hur det låg till angående att sladda. Svaret jag fick var:

Gör man det i rondell/korsning osv på allmän väg är det vårdslös körning.

Sen frågade jag om det var olagligt att sladda på en stor tom parkeringsplats tex, då svarade de:

Om det inte finns några parkerade bilar eller personer i närheten där det finns risk för skada samt att ägaren till parkeringsplatsen protesterar så tyckte hon att det var bra att öva och lära sig hantera bilen

Däremot har jag frågat flera "vanliga" poliser om diverse frågetecken i trafiken och alla har varit osäkra och sagt att det är bäst att fråga en trafikpolis eftersom vanliga poliser inte kan alla regler/påföljder i trafiken.
Citera
2012-12-04, 10:16
Bannlyst
Ja nog är det olagligt om du busar vilt i trafiken... Åker du till ett litet övergiven område med stor parkering där ingen brukar vistas för att sladda, så har jag svårt att tänka mig att du skulle åka dit för vårdslöshet.. I värsta fall kanske du skulle få en varning av snuten om de skulle komma där på ett slumpmässigt besök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in