2005-04-20, 19:24
Medlem
Hej jag undrar vad man ska klara av på mönstringen för att bli Kust Jägare. Jag har spelat elit hockey större delen av mitt liv men la ner i höstas. Hur som helst, mönstringen lurar bakom hörnet och jag är i gång med hårdträningen för att kunna bli KJ..
Citera
2005-04-20, 20:00
Medlem
JEzuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offgeek
Hej jag undrar vad man ska klara av på mönstringen för att bli Kust Jägare. Jag har spelat elit hockey större delen av mitt liv men la ner i höstas. Hur som helst, mönstringen lurar bakom hörnet och jag är i gång med hårdträningen för att kunna bli KJ..

Helt klart nått att satsa på!
Upplevelse för livet sägs det! Har en polare som ligger inne som det nu och han har många sköna storys att berätta!
För att klara av mönstringen måste du få minst sju på kondis, och vara rätt med i skallen.
Kolla den här länken: http://www.lumpen.nu/templates/page____78.aspx
är ju sånt du kan träna på hemma själv också!
Klarar du dig vidare får du åka på extramönstring sen och då skall det springas en mil och en jävla massa mera! Det är två hårda dagar!
Men nått att satsa på! Kör hårt!
Citera
2005-04-21, 00:53
Medlem
7a på kondisen? styrkan då?
fan här ska tränas som satan
Citera
2005-04-21, 06:42
Medlem
scoremaxs avatar
Jag får väl en massa skit nu, men jag skulle vilja avråda dig..
Du kan vara precis hur bra tränad som helst, men det är inte det som kommer att bli mest jobbigt, utan det kommer alla idiotigrejor att vara:
Städa hela jävla kasernen(med flera omvisitationer) för att omedelbart därefter ta hela kompaniet på hinderbana, med lergropar och sådär...
Ny vapenvård och ny städning av hela kasernen(med, just det flera omvisitationer)..sådana grejor är det som tar värst.

Dessutom så kör KJ mer enligt den amerikanska skolan (stå och skrika vad du skall göra, och sen skrika mer när du inte gör rätt).(a-dyk är bättre på detta dock)
Medans FJS mer visar hur du skall göra & sen får du göra...
Grov generalisering såklart, men du fattar.

Möjligt att det ändrats sen 90-talet, men tveksamm...
Citera
2005-04-21, 07:47
Medlem
JEzuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offgeek
7a på kondisen? styrkan då?
fan här ska tränas som satan

du måste nog ha 8 på styrka, har du inte det är det ingen mening med att ens söka!
då har du inte den grundfysiken som krävs! finns många andra sjyssta jägartjänster också som du kan kolla på lumpens hemsida!!
Citera
2005-04-21, 08:20
Medlem
Hagriddens avatar
En jägare ska ha bra fysik och inte alltför högt IQ. Inte smart och inte dum.
Citera
2005-04-21, 10:56
Medlem
Sök FJS istället. Du får hoppträning och lite mer varierad utbildning än på KJ. Fysiskt är det ungefär lika hårt på bägge ställena, men FJS har en månad längre utbildning. Vad gäller träningen, så sätt igång med löpträning och varva med gym och simning. Bygg upp din styrka, men satsa framför allt på uthållighet så att du kan springa 2-3 mil utan problem. Det spelar ingen roll hur mycket du tar i bänkpress om du inte orkar springa och gå långt och länge med tung packning. Men ett gott råd från en gammal jägare: förbered dig på slit, slit och slit. Vem som helst kan träna upp sig, men i slutändan är det viktigaste hur tjockt pannben du har... Kör hårt och lycka till. Det är värt mödan.
Citera
2005-04-21, 11:50
Medlem
Det "köttas" inte lika mycket nu som under Kapten Karlssons tid (flera av er vet vem det är), utan man har gått mer åt FJS-pedagogiken, vilket var ett bra beslut enligt mig. Har man ett bra material att jobba med, behöver man inte behandla dem som hjärndöda som ska väckas.

Som förberedelse rekommenderar jag långa marscher med tung packning. Börja lätt, och fyll på med mer sand allteftersom. Har du en slalombacke i närheten är det jättebra att använda sig av den. Styrketräning med fria vikter bör du köra som skadeförebyggande träning, men inte som huvudsaklig träning. Glöm inte simningen! Vattenvana är ett måste. Simma längre sträckor, under vattnet etc.

Du bör göra upp ett schema så du ser hur många träningspass du får in innan andramönstringen. 100-120 pass bör ge dig en bra grund. Får du in ännu fler är det bara bra, bara du inte kommer dit skadad eller skadebenägen. Då skickas du hem ganska omgående. Klarar du inte mönstringen till att pröva för KJ är du antingen för dåligt förberedd eller helt enkelt inte KJ-material. Man tittar mycket på hur stabil du är mentalt.

När du väl har kommit dit, är det bara att ha huvet på skaft, hålla humöret uppe och aldrig, aldrig sluta.
Citera
2005-04-21, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagridden
En jägare ska ha bra fysik och inte alltför högt IQ. Inte smart och inte dum.
Snack. Några av de smartaste killar jag träffat var under jägarutbildningen. De flesta gick direkt till tunga utbildningar och startade egna företag. 9 av 10 har blivit framgångsrika för att de var smarta killar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in