Citat:
Ursprungligen postat av NetEnt
Hej jobbar på ett butikslager, i morse när jag gick på jobbet hade min telefon laddat ut. La den på laddning och i väntan på att den skulle ladda upp ca 10 min så den räcker hela dagen, satt jag och tog det lungt. Då rusar chefen in i högsta beredskap och börja skrika på mig och fråga vad fan jag håller på med när jag sitter här. Han fick inte tag i mig då det tog några minuter efter öppning innan telefonen var igång.
Nåja han skriker och jag skriker tillbaka. Det slutar med att jag ber han dra åt helvete och han säger väl mer eller mindre detsamma. Han ber mig gå hem, lämnar min nyckel o jobb telefon, sedan åker jag hem.
Nu tänkte jag mest hur det blir med lönen osv?
Får man någon lön för ex 1 månad? Menar jag jobbar gärna uppsägningen ut men om inte han vill ha mig där så vill man ju lönen för uppsägningstiden.
Jag är fastanställd sedan 1 år tillbaka.
Något särskilt skäl till att du inte kunde arbeta medan telefonen laddade?
Jag har anställda och en sak som kan irritera mig enormt är när någon börjar dagen med att ta rast sen är det iofs dåligt ledarskap att skrika på folk tycker jag.
Några tips:
* Kom till arbetsplatsen förberedd, som chef blir man jätteirriterad på folk som kommer 2 minuter innan passet börjar och ska ägna den första halvtimman åt att hänga av sig kläder, hämta kaffe, gå på toaletten, "ladda telefonen" etc.
* Tidstjuva inte. Att sätta sig och glo på en telefon som laddas faller in i denna kategori.
På de flesta arbetsplatser finns det arbetsuppgifter att utföra.
Lön beror på omständigheterna, du måste få klargjort med vad chefen menade med att "gå hem", jag hade tolkat det som ett avskedande och då får du ingen uppsägningslön men å andra sidan är det beskrivna scenariot knappast saklig grund vilket kan ge dig rätt till ett rätt kraftigt skadestånd.
Om det rör sig om en uppsägning har du rätt till lön under uppsägningstiden oavsett du jobbar eller ej, arbetsgivaren kan kräva att du jobbar uppsägningstiden ut. Även i detta fall krävs dock saklig grund för uppsägningen som annars kan ogiltigförklaras samt medföra skadestånd.
Det är viktigt för din del att du klargör för arbetsgivaren att du fortfarande betraktar dig som anställd och står till förfogande för arbete.