Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Dagens högtryckstvättar suger, rengör inte alls lika bra som en riktig torkare. Sen ser det kanske snyggare ut med en slät yta istället för en torkare.
Till er som säger att de gamla torkarna gick sönder ställer jag mig frågande till vilka bilar ni haft. Min erfarenhet är att torkare med blad håller mycket bättre än dagens högtryckstvättar. Jag har mest haft Volvo när det gäller bilar med torkarblad och dom har alltid fungerat bra.
Högtryckstvättarna har en tendens att frysa när det är kallt och hänger sig.
Precis! Jag har boken "En berättelse om praktisk fysik" om utvecklingen av Saab 9-5 och där poängterade de hur överlägset torkare är jämfört med högtrycksspolning för att få lyktorna riktigt rena i svenskt vinterslask. Några år senare så togs torkarna bort från just 9-5:an då de gick över från riktigt glas till plast, förmodligen av kostnadsskäl
Efter att ha kört halvt förblindad då spolarvätskan tog slut så gjorde jag ett litet trick här i veckan: Vaxade strålkastarglasen (plast) och ta mä fan, det gjorde verkligen susen. Spolningen är trasig på högersidan men efter 50 mil med konstant stänk så var strålkastarglaset fortfarande väldigt rent. Den vänstra med fungerande högtrycksspolning var väl ännu renare. Vax is the shit!
Sprid evangeliet!