2012-11-30, 20:06
Medlem
Angående nya bilar med enbart högtrycksspolning. Enligt en obekräftad källa så är det lagkrav på detta om bilen har xenonstrålkastare, just eftersom en torkare lätt repar plasten med mycket tråkiga ljusreflektioner som följd.
Citera
2012-11-30, 20:10
Medlem
Lugini3s avatar
Dagens högtryckstvättar suger, rengör inte alls lika bra som en riktig torkare. Sen ser det kanske snyggare ut med en slät yta istället för en torkare.

Till er som säger att de gamla torkarna gick sönder ställer jag mig frågande till vilka bilar ni haft. Min erfarenhet är att torkare med blad håller mycket bättre än dagens högtryckstvättar. Jag har mest haft Volvo när det gäller bilar med torkarblad och dom har alltid fungerat bra.
Högtryckstvättarna har en tendens att frysa när det är kallt och hänger sig.
Citera
2012-11-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
Angående nya bilar med enbart högtrycksspolning. Enligt en obekräftad källa så är det lagkrav på detta om bilen har xenonstrålkastare, just eftersom en torkare lätt repar plasten med mycket tråkiga ljusreflektioner som följd.

Varför är det lag på ljust xenon?
Citera
2012-12-01, 10:47
Medlem
jävla skit när det inte finns åtminstone där jag bor mycket trafik 4 mil till jobbet mycket vilt tro fan att man måste ha bra ljus har lagt pengar på att renovera /laga det volvo 940
Citera
2012-12-01, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockeyfrillan
Varför är det lag på ljust xenon?

För att dem lyser typ 3ggr så starkt, så det är väl ett steg för att motverka bländning med onödigt ströljus som blir från smutsen.
Citera
2012-12-01, 12:32
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Dagens högtryckstvättar suger, rengör inte alls lika bra som en riktig torkare. Sen ser det kanske snyggare ut med en slät yta istället för en torkare.

Till er som säger att de gamla torkarna gick sönder ställer jag mig frågande till vilka bilar ni haft. Min erfarenhet är att torkare med blad håller mycket bättre än dagens högtryckstvättar. Jag har mest haft Volvo när det gäller bilar med torkarblad och dom har alltid fungerat bra.
Högtryckstvättarna har en tendens att frysa när det är kallt och hänger sig.
Precis! Jag har boken "En berättelse om praktisk fysik" om utvecklingen av Saab 9-5 och där poängterade de hur överlägset torkare är jämfört med högtrycksspolning för att få lyktorna riktigt rena i svenskt vinterslask. Några år senare så togs torkarna bort från just 9-5:an då de gick över från riktigt glas till plast, förmodligen av kostnadsskäl

Efter att ha kört halvt förblindad då spolarvätskan tog slut så gjorde jag ett litet trick här i veckan: Vaxade strålkastarglasen (plast) och ta mä fan, det gjorde verkligen susen. Spolningen är trasig på högersidan men efter 50 mil med konstant stänk så var strålkastarglaset fortfarande väldigt rent. Den vänstra med fungerande högtrycksspolning var väl ännu renare. Vax is the shit!

Sprid evangeliet!
Citera
2012-12-02, 13:55
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det har aldrig varit lag på det.

Jo det har det visst varit,men nere i EU har man aldrig haft ljustorkare eller rengöring av strålkastarna,så då tvingades man gå ifrån det som krav.
däremot med xenon är det krav på lyktspolning .
Citera
2012-12-02, 13:59
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Precis! Jag har boken "En berättelse om praktisk fysik" om utvecklingen av Saab 9-5 och där poängterade de hur överlägset torkare är jämfört med högtrycksspolning för att få lyktorna riktigt rena i svenskt vinterslask. Några år senare så togs torkarna bort från just 9-5:an då de gick över från riktigt glas till plast, förmodligen av kostnadsskäl

Efter att ha kört halvt förblindad då spolarvätskan tog slut så gjorde jag ett litet trick här i veckan: Vaxade strålkastarglasen (plast) och ta mä fan, det gjorde verkligen susen. Spolningen är trasig på högersidan men efter 50 mil med konstant stänk så var strålkastarglaset fortfarande väldigt rent. Den vänstra med fungerande högtrycksspolning var väl ännu renare. Vax is the shit!

Sprid evangeliet!

Bra ide,Ska testas
Citera
2013-05-05, 22:02
Medlem
M-Es avatar
Måste passa på att fråga:
-Vilka bilars strål-kastar-torkar-armar passar på 940?

Jag hittade en 740 s på skroten, men de passar inte riktigt,
den ena går för långt och fastnar under en metall-sak med plast på i strålkastarens underkant.
-Ska de passa eller inte?

850s är väldigt lika, passar de?
Citera
2013-05-06, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M-E
Måste passa på att fråga:
-Vilka bilars strål-kastar-torkar-armar passar på 940?

Jag hittade en 740 s på skroten, men de passar inte riktigt,
den ena går för långt och fastnar under en metall-sak med plast på i strålkastarens underkant.
-Ska de passa eller inte?

850s är väldigt lika, passar de?

740s armar är alldeles för långa till en 940.Mät hur långa torkararmarna är original på 940 och hitta nägra som är ungefär samma.Återkom om du inte har någon så kan jag mäta i morgon.Nu orkar jag inte gå ut. och du föresten 740 bytte front från och med 1990 så till en nyare 740 kan dom eventuellt passa.
Citera
2013-05-06, 01:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Silikonspray funkar också, även på gummi och plastytor.
Citera
2013-05-06, 03:21
Medlem
vwtdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M-E
-Ivägen för vad?
Det här vet jag svaret på det är så att dom som plockar bort strålkastartorkarna är oftast volvoraggare (finns inte många andra bilar än volvo som stylas längre utrustade med torkare). Jo nu till saken, när volvoraggarna ska klämma upp sin betongsugga med 115 hp i över 200 km/h så krävs väldigt lite luftmotstånd, då är det ett väldigt bra och billigt alternativ att plocka bort dom och det är bra av 2 anledningar. Betongsuggan blir lättare och mindre luftmotstånd. Så nu gör den pigga 1 1/2 tons klumpen minst 50 km/h mer, iaf volvoraggarna emellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in