2007-12-26, 22:25
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skerty
tackar vad är det för skillnad mellan glock 18 och glock 34?

Tja, G18 har en omställare för helautomatisk eld, och har en del rent konstruktionsmässiga avvikelser.ser i övrigt ut precis som en G17.
34:an är inget annat än en G17 med längre pipa & mantel.
Citera
2007-12-28, 02:42
Medlem
Glock 17 underbar att skjuta med

har bara provat detta vapen en gång och inte van skytt överhuvudtaget men fick fick möjlighet att prova på att skjuta med det på ett kravmaga sommar lägger. Det som imponerade på mig som nästan aldrig har hållt i ett vapen var att det tog inte lång tid innan jag kände att jag hade kontrollen. Sedan så fick jag prova krav maga försvaret hur man ser till att det inte går att skjuta mer än ett skott.
Citera
2007-12-28, 02:47
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kpl
har bara provat detta vapen en gång och inte van skytt överhuvudtaget men fick fick möjlighet att prova på att skjuta med det på ett kravmaga sommar lägger. Det som imponerade på mig som nästan aldrig har hållt i ett vapen var att det tog inte lång tid innan jag kände att jag hade kontrollen. Sedan så fick jag prova krav maga försvaret hur man ser till att det inte går att skjuta mer än ett skott.

Har också gjort det faktiskt, fast under militär utbildning (vilket faktiskt är fy fy och aja baja att göra).
Känns faktiskt lite i näven, men det är bra att ha prövat på så man vet hur hårt man ska klämma.

Vad beträffar skjutegenskaperna så har jag skjutit en del med Glock 17, men har bara två skott från en CZ75 att jämföra med så jag kan inte yttra mig så mycket i den frågan.
Men skoj är det åtminstone.

OT-fråga: Var detta lägret möjligen i Linköpings-trakten?
Citera
2007-12-28, 03:08
Medlem
Anledning till att många använder Glock (bevakningsföretag och poliskårer) är att de är ett ganska enkelt handhavande och en ganska enkel utbildning.

Jag har inte så bra koll på magasinkapaciteten för de olika modellerna, kan någon berätta lite mer om hur många skott varje modell kan ha?
Citera
2007-12-28, 03:20
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heimer
Jag har inte så bra koll på magasinkapaciteten för de olika modellerna, kan någon berätta lite mer om hur många skott varje modell kan ha?

Utav de som försvaret använder så tar Pist88A och 88C (Glock 17 gen 1 respektive gen 3) 17 patroner i magasinet, medan Pist88B (Glock 19) tar 15 (i sina standardutföranden bör väll tilläggas).

En komplett lista över magasinkapaciteten hos samtliga modeller från företaget finner du här.
http://en.wikipedia.org/wiki/Glock#Handguns
Citera
2007-12-28, 11:45
Medlem
Citat:
Anledning till att många använder Glock (bevakningsföretag och poliskårer) är att de är ett ganska enkelt handhavande och en ganska enkel utbildning.

Handhavande och utbildning skiljer inte en glock nämvärt från vilken annan pistol av tjänstevapenkaraktär som helst. Den har ingen yttre säkring utan tre inbyggda säkringar som osäkrar vapnet vartefter man trycker in avtryckaren. Det gör att vapnet är säkert men skytten har ett moment mindre att tänka på i en skarp situation. Dvs att osäkra vapnet vid hölsterdrag.

Det som framförallt gör att glocken är populär bland polis och bevakning förutom funktionsdugligheten och de inbyggda säkringarna, är vikten. Glocken är en lätt pistol och ska man kånka omkring på ett vapen i bältet hela dagarna med en massa annan utrustning så är ett sparat hekto värt sin vikt i guld. En glock 17 väger 625 gram oladdad. Det jämfört med tex en
beretta 92 FS som väger 975 gram oladdad, gör lite skillnad.

Citat:
Tja, G18 har en omställare för helautomatisk eld, och har en del rent konstruktionsmässiga avvikelser.ser i övrigt ut precis som en G17.
34:an är inget annat än en G17 med längre pipa & mantel.

Förutom längre pipa och mantel så är 34:an gjord för att vara en tävlingspistol. Om jag inte minns fel så kommer den med glocks justerbara sikten, förlängd mantelspärr och förlängd magasinspärr samt minuslänk från början ( 0,5 kg lättare avtryck ).
Citera
2007-12-28, 12:23
Medlem
skertys avatar
jo jag läser mina svar, men man kan väl ha en utan att ha licens eller?
Citera
2007-12-28, 13:01
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skerty

Nej.
Citera
2007-12-28, 13:02
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

fråga Sven göran, det är han som påstår att det inte är några problem att få tag i en..

Vad vill du med det här?
Om du köpt en olagligt så kan du väl ha den??
Det kommer ingen blixt från ovan...
Citera
2007-12-28, 18:34
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
fråga Sven göran, det är han som påstår att det inte är några problem att få tag i en..

Vad vill du med det här?
Om du köpt en olagligt så kan du väl ha den??
Det kommer ingen blixt från ovan...

För böfvelen beblanda inte mig med en massa olagliga vapen, Jag menade att det går att köpa en om man kan få licens.
Citera
2007-12-28, 19:40
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Det är inga strörre problem att få tag i en men du får aldrig någon licens.....

Aha..det var så du menade, jag läste in helt annorlunda.
Citera
2008-11-13, 05:15
Medlem
Whiterabbit_s avatar
Satt och snöade lite på youtube och hittade ett klipp på dom omtalade glockarna med auto så var ju tvungen att söka här MEN hur gick det? Var det någon som vet hur det är med dem där sidorna som säljer dem osv?

Ähh grymt trött och färss i skallen, hoppas någon fattar vad jag yrslar om..

pz
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in