Citat:
Ursprungligen postat av jappanDA1337
Agaton känns så jävla rikt!
Hm. Den enda
Agaton som jag känner är mitt trådlösa nätverk, och honom har jag döpt själv.
Överhuvudtaget vilar hela tråden på en lite naiv förhoppning att det skulle finnas speciella överklassnamn, som omedelbart förlänar sin bärare en air från den fina världen. Men så är det inte - alldeles bortsett från att begreppet
överklassen inte är särskilt väldefinierat. (Adeln? Plutokratin? Ämbetsmannaborgerligheten?). I allmänhet är överklassen noga med att inte ha alltför konstiga namn. I den mån man har konstiga namn, är de
jättekonstiga, knutna till specifika släkter, och vanligen inte tilltalsnamn, utan gömt nere på tredje plats. Heter man
Soldan som ett av förnamnen heter man nästan garanterat
Ridderstad i efternamn (och är det nån som inte skulle göra det, kan man ge sig fan på att mamma, farmor eller mormor var född Ridderstad, ), förnamnet
Hodder är i princip otänkbart utanför släkten
Stiernswärd och heter man
Curry i förnamn -som den gamle TV-metereologen Curry Melin, om nån minns honom, tillhör man, eller härstamma från, släkten
Treffenberg.
Det fanns fler överklassnamn förr, men hoi polloi har snott en del, och andra har gått ur modet. När jag var liten, på sextiotalet, var
Malin och
Ebba namn som var i princip otänkbara utanför "fina" kretsar.
Malin populariserade ju Astrid Lindgren med Saltkråkan, men där hade hon en klar avsikt med namnet. (Farbror Melker må ha ett son-namn till efternamn, och var en komisk figur i största allmänhet, men för den som kan sextiotalets sociala koder är det uppenbart att familjen Melkersson, trots sin bohemiska brist på pengar, tillhör högborgerligheten, och det är ingen tillfällighet att Farbror Melker spelades av adelsmannen Torsten Lilliecrona, och Malin av den fina östermalmsflickan Louise (också det ett överklassförnamn den gången) Edlind.)
Ebba fick överklassen ha kvar för sig själv till åttiotalet, då namnet plötsligt blev
en vogue bland vanligt folk, och idag finns det en massa unga kvinnor med högst ordinärt medelklassursprung som heter
Ebba - nästan alla under tjugofem, och alla under trettio.
När jag var liten, kunde riktigt fina gamla damer heta otillgängliga franska flicknamn som
Jacquette eller
Honorine. Men de namnen har nog dött ut med den typ av fina gamla damer som bar dem. Såna tillverkas sedan ganska länge inte längre.