2012-12-01, 22:03
Medlem
Astrid?
Citera
2012-12-02, 15:24
Medlem
jamescarters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Även Chloë ?

haha självklart menar jag det, felstavning av mig
Citera
2012-12-02, 15:29
Medlem
Om man tillhör överklassen måste man ha ett bra smeknamn:

Agge, Bubbe, Cudde, Dudde, Egge, Fugge osv
Citera
2012-12-02, 19:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rujo
Skämt åsido. Överklassen använder ofta fåniga smeknamn som låter som småbarns namn på kramdjur, t ex dodde, tjabo etc. Däremot klassiska smeknamnsformer av vanliga namn används inte av överklassen, t ex Nils=Nils=överklass eller bildad medelklass medan Nils=Nisse=arbetarklass. På samma sätt med t ex Carl och Calle. Stämmer det?
Det ligger en hel del i det. Syftet med de dagisaktiga smeknamnen är enligt journalisten Cecilia Hagen, som har skrivit en bok om fiiint folk, (hon namngav sitt fiiina par Fredrik och Charlotte nån gång på åttiotalet ) att markera att man känner varandra från sandlådetiden.
Senast redigerad av Hamilkar 2012-12-02 kl. 19:05.
Citera
2012-12-02, 19:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Jag håller med, känns som 99 % av namnen är vanliga "Svensson" namn.

Skulle vara intressant att veta hur ni definierar överklass? Har det med socioekonomisk bakgrund eller kan man vara fattig och adel och ändå överklass? Det har hänt mycket i Sverige de senaste 100 åren där familjer som en gång var fattiga bönder idag är rika som troll.

Är Ingvar Kamprad överklass t.ex?
Ingvar Kamprad är mycket intressant vad gäller det sociala ursprunget. Han är tysk fattigadel på fädernet - Kamprad är alltså en tysk adelssläkt, varav åtminstone den gren som hamnade i Sverige var alldeles pank. Eftersom den gode Ingvar inte längre är särskilt fattig, och alltså är adlig - om än inte med säte och stämma på det svenska riddarhuset - borde han väl vara överklass så det visslar om'et?

Men eftersom det är mycket bättre för affärerna för Ingvar att marknadsföra sig som snål och klurig smålänning än som tysk adelsman i exil, så lär vi inte få höra honom prata så mycket om sin adliga bakgrund.
Citera
2012-12-02, 19:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jappanDA1337
Agaton känns så jävla rikt!
Hm. Den enda Agaton som jag känner är mitt trådlösa nätverk, och honom har jag döpt själv.

Överhuvudtaget vilar hela tråden på en lite naiv förhoppning att det skulle finnas speciella överklassnamn, som omedelbart förlänar sin bärare en air från den fina världen. Men så är det inte - alldeles bortsett från att begreppet överklassen inte är särskilt väldefinierat. (Adeln? Plutokratin? Ämbetsmannaborgerligheten?). I allmänhet är överklassen noga med att inte ha alltför konstiga namn. I den mån man har konstiga namn, är de jättekonstiga, knutna till specifika släkter, och vanligen inte tilltalsnamn, utan gömt nere på tredje plats. Heter man Soldan som ett av förnamnen heter man nästan garanterat Ridderstad i efternamn (och är det nån som inte skulle göra det, kan man ge sig fan på att mamma, farmor eller mormor var född Ridderstad, ), förnamnet Hodder är i princip otänkbart utanför släkten Stiernswärd och heter man Curry i förnamn -som den gamle TV-metereologen Curry Melin, om nån minns honom, tillhör man, eller härstamma från, släkten Treffenberg.

Det fanns fler överklassnamn förr, men hoi polloi har snott en del, och andra har gått ur modet. När jag var liten, på sextiotalet, var Malin och Ebba namn som var i princip otänkbara utanför "fina" kretsar. Malin populariserade ju Astrid Lindgren med Saltkråkan, men där hade hon en klar avsikt med namnet. (Farbror Melker må ha ett son-namn till efternamn, och var en komisk figur i största allmänhet, men för den som kan sextiotalets sociala koder är det uppenbart att familjen Melkersson, trots sin bohemiska brist på pengar, tillhör högborgerligheten, och det är ingen tillfällighet att Farbror Melker spelades av adelsmannen Torsten Lilliecrona, och Malin av den fina östermalmsflickan Louise (också det ett överklassförnamn den gången) Edlind.)

Ebba fick överklassen ha kvar för sig själv till åttiotalet, då namnet plötsligt blev en vogue bland vanligt folk, och idag finns det en massa unga kvinnor med högst ordinärt medelklassursprung som heter Ebba - nästan alla under tjugofem, och alla under trettio.

När jag var liten, kunde riktigt fina gamla damer heta otillgängliga franska flicknamn som Jacquette eller Honorine. Men de namnen har nog dött ut med den typ av fina gamla damer som bar dem. Såna tillverkas sedan ganska länge inte längre.
Citera
2012-12-02, 20:26
Medlem
Joakim eller Joachim är rikast
Citera
2012-12-03, 11:23
Bannlyst
Mehmet, Mustafa, Mahmoud är tre fina svenska överklassnamn.
Citera
2012-12-04, 10:57
Medlem
OtakuHeavens avatar
Elizabeth
Citera
2012-12-04, 19:47
Medlem
Lockcapss avatar
Diedrich
Citera
2012-12-04, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummers
Mehmet, Mustafa, Mahmoud är tre fina svenska överklassnamn.
Vid profetens skägg. Glöm inte Abdallah, Abdul, Omar och Mohammed.
Citera
2012-12-04, 20:44
Medlem
Grabakas avatar
Härligt härligt, efter att ha skummat igenom ett par sidor så kan jag konstatera att mitt namn var en het kandidat. Inget nytt under solen.

Jag tycker inte namnet spelar så stor roll så länge man håller sig borta ifrån WT-träsket, Kevin, Nova und so weiter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in