2013-02-12, 21:09
Medlem
Medel-IQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Inte har det blivit sämre för de svarta i USA! Från 1960-talets rasupplopp har man gått till ett samhälle där presidenten är svart, liksom många andra politiker, företagsledare och intellektuella. Svarta har det fortfarande ekonomiskt sämre än vita, visst, men det finns många förebilder för unga svarta idag, vilket i stort sett saknades för 40 eller 150 år sedan.

Som jag påpekade ovan så går ekonomisk och social status ofta i arv. Om dina farföräldrar och deras föräldrar var framgångsrika så ökar dina chanser här i livet. Det kan tyckas orättvist, men så är det, vare sig man är vit svensk eller svart amerikan.

Därför tar det tid (flera generationer) att avskaffa skillnader av den typ som av historiska skäl har funnits mellan svarta och vita i USA.
Var 1/3 svart man kommer någon gång att sitta i fängelses i USA.

År 1948 var arbetslösheten för unga svarta under 10%. Idag är den 30-40%.
http://townhall.com/columnists/thomassowell/2012/02/07/a_defining_moment/page/full/

Visst, det finns en liten svart medelklass som fått det bättre. Inte minst tack vare affirmative action program som gör att svarta får kommer in på universitetsutbildningar och får arbeten trots att de har sämre kvalifikationer än vita. Men majoriteten har fått det sämre beträffande exempelvis arbetslöshet och drogmissbruk.

Se även mitt förra inlägg.
Citera
2013-02-12, 21:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medel-IQ
Ditt resonemang felaktigt där du verkar anta att efter ett visst antal generationer av lågprestation blir plötsligt nästan generation av oklar anledning högpresterande. I verkligheten är det för högpresterande grupper så att om första generation anländer utfattig så jobbar man hårt och sparar till sina barn. Nästa generation kan språket och utför mer komplicerade yrken och sparar ännu mer till sina barn. Tredje generationen har råd att skicka barnen till de bra elituniversiteten varefter man tillhör landets elit. För svarta har man snarast sett en motsatt effekt under senare tid.

Du gör det krångligare än det är. Sociala och ekonomiska framsteg tar tid, vare sig vi talar om vita svenskar eller svarta amerikaner. Men framsteg har de svarta i USA definitivt gjort. Det är ingen slump att USA nu har sin förste svarte president.

Citat:
Hm, låt mig se, har jag hört det här argumentet förut av oändliga horder okunniga och indoktrinerade pkiter... Javisst, och det är fortfarande så att de statliga utredningarna visat att detta inte är någon viktigare anledning.

Din tilltro till BRÅ och statliga utredningar förvånar mig med tanke på att du inte tycks se dig själv som en "pkit".

Citat:
Du blev ju helt krossad där. Nej, hänvisning till påstådda källor utan namn som du tror att du minns som stödjande dina argument imponerar inte på någon.

Jag förmodar att du syftar på inlägget om fyrkantiga hyddor. Men om du läser hela tråden får du nog en annan bild. Mina argument står på solid grund, till skillnad från det lösa tyckande som ofta präglar IQ-debatten.
Citera
2013-02-12, 21:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Var 1/3 svart man kommer någon gång att sitta i fängelses i USA.

Den extremt stora fängelsebefolkningen är ett problem i USA, och svarta är fortfarande överrepresenterade. Dock inser fler och fler amerikanska politiker (även republikaner) att situationen är ohållbar, inte minst av ekonomiska skäl. Jag tror att vi kommer att få se betydande reformer på det här området.

Citat:
År 1948 var arbetslösheten för unga svarta under 10%. Idag är den 30-40%. http://townhall.com/columnists/thomassowell/2012/02/07/a_defining_moment/page/full/

Nu är din källa lite luddig när det gäller dagens siffror: "We have gotten so used to seeing unemployment rates of 30 or 40 percent". Men även om siffrorna stämmer så kan man inte jämföra dagens krisekonomi med efterkrigsboomen 1948. Ett bättre jämförelseår vore 1935.

Citat:
Visst, det finns en liten svart medelklass som fått det bättre. Inte minst tack vare affirmative action program som gör att svarta får kommer in på universitetsutbildningar och får arbeten trots att de har sämre kvalifikationer än vita. Men majoriteten har fått det sämre beträffande exempelvis arbetslöshet och drogmissbruk.

Den lågutbildade underklassen och delar av medelklassen har fått det sämre i USA vare sig de är svarta eller vita. Men det är ett konjunktur- och fördelningsproblem, inte ett rasproblem.
Citera
2013-02-12, 22:18
Medlem
Medel-IQs avatar
Citat:
Din tilltro till BRÅ och statliga utredningar förvånar mig med tanke på att du inte tycks se dig själv som en "pkit".
Kom ur din illusoriska PK-bubba. I verkligheten är invandringskritikerna som har stöd av vetenskap och statistik.
Citat:
Jag förmodar att du syftar på inlägget om fyrkantiga hyddor. Men om du läser hela tråden får du nog en annan bild. Mina argument står på solid grund, till skillnad från det lösa tyckande som ofta präglar IQ-debatten.
Det var du som representerade det lösa tyckandet med dina påståenden baserade på källor utan namn som du trodde dig minnas som stödjande dina påståenden.
Citat:
Den extremt stora fängelsebefolkningen är ett problem i USA, och svarta är fortfarande överrepresenterade. Dock inser fler och fler amerikanska politiker (även republikaner) att situationen är ohållbar, inte minst av ekonomiska skäl. Jag tror att vi kommer att få se betydande reformer på det här området.
Vad menar du här? Svarta brottslingar ska inte straffas när de begår brott?
Citat:
Nu är din källa lite luddig när det gäller dagens siffror: "We have gotten so used to seeing unemployment rates of 30 or 40 percent". Men även om siffrorna stämmer så kan man inte jämföra dagens krisekonomi med efterkrigsboomen 1948. Ett bättre jämförelseår vore 1935.
US hade en efterkrigsrecession år 1948-49...
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_recessions_in_the_United_States
Citat:
Den lågutbildade underklassen och delar av medelklassen har fått det sämre i USA vare sig de är svarta eller vita. Men det är ett konjunktur- och fördelningsproblem, inte ett rasproblem.
Källa?
Senast redigerad av Medel-IQ 2013-02-12 kl. 22:21.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in