2002-11-26, 15:56
äldre konto (old)
Ej medlem
Men alltså, folk här inne verkar ha blandat ihop begrepp etc.

Ska man programmera så finns det bara en sak att lära sig, objektorienterad programmering, språket spelar inte så stor roll i sig, har man väll lärt sig tekniken med oop så kan man lätt byta / lära sig ett nytt språk, syntaxen skiljer sig inte så stort på tex java,c++ och c#.

Folk verkar också har fått en felaktig uppfattning om VB, vb.net som är nya visualbasic är fult ut oo. VB.net är en bra början om man tex hackat lite asp sidor med tex vbscript, är man helt ny på programmering kan även vb.net ses som enklare än c#,c++ och java för vissa.

Skulle jag själv lära mig ett programmeringspråk från grunden idag hade det fallit på c# som är en vidareutveckling av c++, syntaxmässigt mycket likt java.

EN del ligger i vilken typ av programmering man vill syssla med, vill man syssla med programmering för webben skulle jag välja c# och sattsta mycket tid på att lära mig .net frameworket. Just för webben hade jag kocnentrerat mig på MS plattformen då den eftersöks mest hos arbetsgivare idag (det kommer nog inte ändra sig så mycket närmsta åren heller, det är en vanlig plattform).

Skulle jag vilja bli spelprogrammerare, c++ och c#, skulle jag vilja jobba som applikationsutvecklare i andra miljöer än ms så hade valet falligt naturligt på java, java har även stora möjligheter på webben med tex jsp, beans, servelts.

ps. asp är inte ett programmeringsspråk, det är en teknik
Citera
2002-11-28, 19:49
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liquid_X
hmm.. kvittar egentligen vilket språk man lär sig, det är bara en syntax. men om man vill lära sig programmera så är vb inget bra val, blir för mycket ful hack med det.. testa c++ eller java, det är bra alternativ för att lära sig objektorienterad programmering

Att det blir fulhack i ett programmeringsspråk har nog snarare med programmeraren än med språket att göra, du har faktiskt ganska goda möjligheter att få en bra struktur i VB, enligt min mening. Men visst kan du få dålig struktur på ett VB program, t ex om du inte använder option explicit ( framtvingad variabel deklaration) osv...

måste säga att ni hackar ner lite väl mycket på VB, det är egentligen bara det att språket använder runtime-filer som får det att kännas lite jobbigt.
Citera
2002-11-29, 05:23
äldre konto (old)
Ej medlem
jag är ju rätt så ny på vb, men ändå så tycker jag ju inte att det verkar vara slöseri med tid. för det första så är det rätt så enkelt så man kommer igång lätt, sen får man ju det grafiska jätte enkelt. och jag har hittat några användbara funktioner som man kan ha det till. så som sagt va, helt värdelöst är det inte. när det gäller enklare program som inte behöver arbeta i andra miljöer än windows, man kan ju t.ex. inte göra ett operativ system i vb, då det kräver en plattform att köra på, spelprogrammering är det väl heller inte så bra till då det inte är snabbt nog. men annars så skulle jag vilja påstå att det mesta går att göra, precis som att det mesta går att göra med qbasic, t om ett system för att styra rymdraketer, skulle ju krävas en massa kod men det går ju rent tekniskt. så varför klaga på det, allt är väl bra att kunna, så länge man har tid med saker och ting så är det ju inte dåligt att lära sig.
Citera
2002-12-04, 20:02
äldre konto (old)
Ej medlem
BORLAND CBuilder samt Delphi...de e grajjor det...
Citera
2002-12-04, 20:35
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag gillar Perl... Det är lätt att göra CGI med och det funkar även bra i shellet... 8O

Perl är mkt enkelt att lära sig... Inga svårigheter där inte...

Perl är ett kraftfullt språk som klara av det mesta... Om inte Perl i sig klarar av något så gör säkert shellet det genom "system $dothis;"

LÄR DIG PERL!!
Citera
2002-12-05, 14:59
äldre konto (old)
Ej medlem
Windows: Delphi, C#, ASP.NET

Unix/Linux: C, PHP, Perl

Citera
2002-12-05, 15:01
äldre konto (old)
Ej medlem
Bästa programspråket är att hota att kasta ut datorn från fönstret!!!!
Citera
2002-12-05, 20:35
äldre konto (old)
Ej medlem
fisringsfiskarn
tyvär är datorn som nazister.. den förstår inte när man hotar dom med våld..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in