2012-11-25, 23:32
Medlem
Det senaste året har jag haft sjuka panikattacker. De har uppkommit främst när jag är med någon jag inte känner så väl eller inte känner mig så bekväm med och främst när jag pratar med den personen (eller flera styckna som jag inte känner vid tex sociala sammanhang). Det kan vara när jag får en fråga om mig själv eller om min åsikt, dvs när JAG står i centrum. Det börjar med att jag får lock eller susningar i öronen, hjärtklappning, darrningar, ser suddigt, börjar svettas och känns som att jag rådnar ihjäl mig. Oftast blir det så förjävligt att jag måste ursäkta och springa till toaletten eller säger att jag håller på att svimma (för det känns så!!!) Detta är extremt påfrestande och jag undviker i många fall att fika med vissa eller att gå ut på middagar eller fester där jag inte känner personerna i fråga så väl (kan vara en kompis kompis). Varför händer detta och vad kan man göra åt det?!

Nu har jag iallafall fått atarax vid behov av min läkare på vårdcentralen. Är det ett sockerpiller eller vad?! Jag blir bara extremt trött och effekten funkar inte så väl. Jag känner mig inte alls lugn. Ska träffa läkaren om en vecka igen och vill såklart få nya tabletter. Vad är bra mot dessa jävla panikattackerna? Något som inte är beroendeframkallande! Inte benzo!
Senast redigerad av soclos 2012-11-25 kl. 23:36.
Citera
2012-11-25, 23:39
Medlem
Enligt egna erfarenheter så börjades det med Atarax efter det dök Theralen och Lergigan upp. Det är nog dom vanligaste utan benso. Helt värdelösa ska påpekas.
Citera
2012-11-26, 00:40
Medlem
Svagdrickas avatar
Atarax och Lergigan funkar ungefär likadant. Det är egentligen medicin mot klåda, men har visat sig ha viss lugnande effekt på vissa. Själv blir jag också mest trött av dem.

En sak som kan hjälpa är, om du kan förmå dig, att när ångestattacken dyker upp försöka anstränga dig att tänka att ingenting kommer att hända. Inget har hänt de andra gångerna heller. Du har inte svimmat, dött eller sagt eller gjort något konstigt, och du kommer inte att göra det denna gången heller. Andas lugnt och kontrollerat, och åter igen, kom ihåg att du vet vad det är och att det är helt ofarligt.

Utöver det behöver du såklart komma fram till varför du har börjat få dessa symptom. De kommer inte av sig själva utan måste ha en orsak. Stress är vanligt, men det kan vara mycket annat.
Citera
2012-11-26, 07:52
Medlem
truxal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här